به گزارش افکارخبر،  خبر مردودی ۴۷ هزار کلاس اولی را محمد دیمه‌ ور مرداد ماه امسال در سی‌ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: سال گذشته به رغم اینکه ارزشیابی توصیفی در پایه اول ابتدایی انجام شد، ۴۷ هزار مردودی در این پایه داشتیم و این اصلا پذیرفتنی نیست.

این خبر با واکنش‌های زیادی روبه رو شد و در ‌‌نهایت وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش ابتدایی این وزارتخانه توپ را در زمین سازمان آموزش وپرورش استثنایی انداختند. وزیر آموزش و پرورش در این باره گفت: برخی از دانش‌آموزانی که مردود شده‌اند «دیرآموز» هستند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. وی تامین آموزش برای معلمان و به کارگیری روش‌های نوین تدریس را از راهکارهای حل این مشکل دانست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نیز صحبت‌های وزیر را تایید کرد و گفت: بیشترین تعداد دانش‌آموز که تکرار پایه را داشته‌اند در پایه اول دبستان بودند، تعدادی از دانش‌آموزان در طرح سنجش سلامت با عنوانِ «نیازهای ویژه» شناسایی شدند. این تعداد در سال گذشته ۳۲ هزار دانش‌آموز بودند. دانش‌آموزانی که با عنوان «نیازهای ویژه» شناسایی می‌شوند باید در مراکز استثنایی تحصیل کنند اما در مناطق مرزی و مناطق محروم ممکن است مراکز اختلالات یادگیری نداشته باشیم و آن‌ها به مدارس عادی بیایند. دانش آموزانی که در دوره ابتدایی مردود می‌شوند، مجدداً در سال آینده به طرح سنجش سلامت معرفی می‌شوند و اگر نیاز به حضور در مدارس استثنایی داشته باشند، به این مدارس معرفی و اگر چنین نیازی نداشتند به مراکز عادی وارد می‌شوند.

افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش باز نمی‌گردد

در حالی که وزیر و معاونان آموزش و پرورش تاکید دارند که عمده دانش آموزان مردودی از دیرآموزان هستند اما قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: مشخصات ۴۷ هزار دانش آموز مردودی در پایه اول ابتدایی را دریافت خواهیم کرد تا متوجه شویم چند درصد از این آمار متعلق به دیرآموزان بوده است و چند درصد به سایر عوامل باز می‌گردد. افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش باز نمی‌گردد بلکه مسایل اقتصادی، هوشی، نگرشی و توانایی معلم و تراکم بالای کلاس‌های درسی نیز نقش دارد.

آموزش وپرورش و سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور آماری مستند دال بر اینکه دانش آموزان هوش مرزی بوده‌اند که باعث این تعداد مردودی شده‌اند، نداشتند اما در هر صورت این اعلام آمار مردودی‌های کلاس اولی‌ها موجب شد تا مسئولان که خود معتقدند «هوش مرزی‌ها در مدارس‌‌ رها شده‌اند و اهمیتی به آنان داده نمی‌شود» تدبیری برای سال آینده بیندیشند.

وجیه‌الله پرویزی مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در این باره گفت: دانش‌آموز دیرآموز ۱۵ نمره، تست هوشی‌اش از کودکان عادی پایین‌تر و ۱۵ نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالا‌تر است.

کمیته‌ای ویژه کودکان هوش مرزی تشکیل شده است

وی افزود: برنامه‌های خاصی را برای دانش آموزان هوش مرزی داریم و یکی از رویکردهای اصلی ما است. با توجه به سیاست‌های که در پیش گرفته‌ایم کمیته‌ای ویژه کودکان هوش مرزی با حضور معاون آموزش ابتدایی شهر تهران تشکیل داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه باید دانش آموزان هوش مرزی مورد توجه قرارگیرند، گفت: قرار است در کمیته، سیاست‌های کلی برای کودکان هوش مرزی تدوین شود تا در آینده‌ای نزدیک برای تک تک مدیران مدارس جلسات کارگاهی و آموزشی برگزار کنیم.

امسال ۲۹ هزار و ۸۰۶ دانش‌آموز دیرآموز در مدارس عادی مشغول به تحصیل شدند که رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور تاکید کرد که شرایط آن‌ها در مدارس رصد می‌شود.