به گزارش افکارخبر، محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به برگزاری همایش ملی آموزش ابتدایی در روزهای 5 و 6 دی ماه امسال در بیرجند، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد سلسله همایش‌های دو سالانه آموزش ابتدایی را برگزار کند که اولین همایش در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد و در نظر داریم دومین همایش را در شهر شیراز برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در اولین همایش آموزش ابتدایی از خدمات دکتر شکوهی وزیر اسبق آموزش و پرورش تجلیل خواهد شد، افزود: در این همایش، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر اسبق امور خارجه، نماینده سازمان مدیریت و برخی از معاونین رئیس جمهور حضور دارند.

دیمه‌ور به اهداف این همایش اشاره کرد و ادامه داد: اهداف این همایش شامل بررسی چالش‌ها و آسیب‌های فرا روی نظام تعلیم و تربیت از سوی کارشناسان و محققان و کاربست نتایج و نوعی آینده‌نگری و آینده پژوهی برای بنیان‌گذاری آموزش و پرورش کارآمد موثر، و از همه مهم‌تر برجسته کردن جایگاه دوره ابتدایی برای اهمیت دادن به این دوره حساس و سرنوشت‌ساز در بین مسئولان و تصمیم‌گیران کشور است.

وی با اشاره به اینکه 1735 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، اضافه کرد: طی دو روز همایش حدود 100 عنوان مقاله ارائه خواهد شد و برخی از مقالات نیز در قالب جلسات تخصصی استفاده می‌شود.

* اساسنامه مدارس عشایری به امضای رئیس جمهور رسید

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اساسنامه مدارس عشایری در چند روز گذشته با امضای رئیس جمهور رسمیت پیدا کرد، گفت: از ابتدای تأسیس مدارس عشایری تا کنون این مدارس ضوابط و قانونی نداشته و با تصویب این اساسنامه، مدارس عشایری از امکانات برجسته‌تری برخوردار خواهند شد و معلمان نیز مزایای بیشتری را دریافت می‌کنند.

وی مواردی همچون پرداخت حق کوچ، حق اسکان و حق آمد و شد را از مزایای موارد اساسنامه مدارس عشایری عنوان کرد و گفت: شورایی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان ارتقا و بهبود شاخص‌های آموزش و پرورش و در مناطق کمتر توسعه یافته تشکیل شده است که این شورا پس از بررسی‌های متعدد، سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و هرمزگان را برای توجه بیشتر در این زمینه انتخاب کرد.

دیمه‌ور اضافه کرد: معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش موظف شدند اعتبارات و توجه بیشتری به این سه استان داشته باشند ضمن اینکه دستگاه‌‌های بیرونی نیز باید توجه بیشتری به این استان‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه وزارت رفاه برای تمام مدارس شبانه‌روزی کارت ویژه صادر می‌کند، افزود: بر این اساس مدارس شبانه روزی معادل سبد کالای خانواده اعتباری را دریافت خواهند کرد.

* 500 ردیف استخدامی برای جذب معلم در سیستان و بلوچستان تصویب شد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 7 میلیارد تومان از اعتبار تملک دارایی این وزارتخانه برای تجهیز مدارس شبانه‌روزی اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری نیز شرایطی را پیش‌بینی کرده است که خودروی ون به متقاضیان با شرایط خوب واگذار شود تا به عنوان سرویس مدارس روستایی استفاده شود.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت نیز بحث ساخت و ساز مدارس را در مناطق محروم متقبل شده است افزود: پیش‌بینی شده است 500 ردیف خاص برای تمام دوره‌های تحصیلی به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر سهمیه عادی که در استخدام‌ها دارند، اختصاص داده شود.

دیمه‌ور از پیش‌بینی یک ردیف اعتباری در بودجه 95 ویژه عدالت آموزشی خبر داد و افزود: سازمان نوسازی مدارس در دستور کار برنامه خود نوسازی مدارس فرسوده و تخریبی مناطق محروم را در اولویت قرار داده است.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه مصوب شد که 400 میلیارد ریال بابت آموزش کودکان دو زبانه در دوره یک ساله پیش‌دبستانی برای 350 هزار کودکی که در مناطق دو زبانه هستند، اختصاص یابد.

* افزایش نرخ پوشش تحصیلی در پیش‌دبستانی

دیمه‌ور به برنامه جهانی آموزش برای همه برای سال‌های بعد از 2015، اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش موظف شده است دوره یک ساله رایگان پیش‌دبستانی رابرای همه دانش‌آموزان پیش‌بینی کند که این موضوع یک تعهد بین‌المللی است و وزارت آموزش و پرورش این موضوع را در برنامه ششم پیگیری کرده است تا محقق شود.

وی اضافه کرد: از دو سال پیش نرخ پوشش پیش‌دبستانی به صورت جهشی افزایش یافته است و از 38.2 درصد در سال 93-92 به 53.6 درصد رسیده است. ضمن اینکه سهم مناطق روستایی در نرخ پوشش در این توسعه بیشتر از شهری بوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه اخیر شورای عالی رفاه مقرر شد کمیسیون ذیل این شورا به ریاست وزیر آموزش و پرورش به منظور ایجاد عدالت آموزش تشکیل شود و در این کمیسیون وزرای بهداشت، رفاه و کشور و مسئولان سازمان مدیریت، کمیته امداد و سازمان بهزیستی حضور دارند و قرار شد گزارش جلسات به شورای عالی رفاه ارائه شود.

* لزوم اخذ مجوز تمام مراکز پیش‌دبستانی از آموزش و پرورش

وی در خصوص موضوع اختلاف آموزش و پروش در خصوص دوره پیش‌دبستانی اظهار داشت: با پیگیری که طی یکی دو سال اخیر انجام شد مقرر شد دوره پیش‌دبستانی از 4 تا 6 سال تمام به آموزش و پرورش واگذار شود و کلیه مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها برای برگزاری این دوره باید از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند.

دیمه‌ور با بیان اینکه حدود 12 هزار مرکز برای دوره پیش‌دبستانی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تا 15 آبان این مراکز فرصت داشتند تا به سایت مدارس غیردولتی وارد شوند و درخواست صدور مجوز کنند که تاکنون 50 درصد از این مراکز درخواست صدور مجوز داشتند.

وی افزود: با رعایت تسهیلات خاص به این افراد مجوز داده می‌شود و فعالیت گروهی که برای اخذ مجوز درخواست نکرده‌اند، غیرقانونی است و به مراجع ذی‌صلاح ارجاع می‌شوند.

* وجود 104 هزار کودک بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: کودکان بازمانده از تحصیل به دلایل متعددی چون موقعیت جغرافیایی و وضعیت خانواده، وجود دارند.

وی اضافه کرد: آمار سه ماهه اول سال تحصیلی را نداریم اما شناخت کودکان بازمانده از تحصیل بر اساس تطبیق ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه اول دبستان با میزان موالید که در ثبت احوال ثبت می‌شود به دست می‌آید.

دیمه‌ور با بیان اینکه در سال گذشته مشخص شد که در 6 ساله دوره ابتدایی 150 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد، اظهار داشت: تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سه استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و هرمزگان بیشتر است.

وی افزود: برخی کودکان نیز تارک تحصیل هستند به این معنی که به مدرسه آمدند اما به دلایل مختلفی چون عدم موافقت خانواده برای تحصیل و ناکامی دانش‌‌آموز در تحصیل، ترک تحصیل کرده‌اند.

دیمه‌ور تأکید کرد: در سال گذشته 35 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل جذب مدرسه شدند و امسال نیز تا این لحظه 11 هزار دانش‌آموز جذب و شناسایی شدند.

وی به اجرای طرح مشترکی با وزارت رفاه در 5 استان کشور برای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان خبر داد و افزود: اخیرا نامه‌ای با امضای وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور به استان‌ها ارسال شده است مبنی بر اینکه استانداران مسئول جلوگیری مبادی بی‌سوادی هستند ضمن اینکه بخش غیر دولتی نیز بسیار فعال و جدی وارد عمل شده است و موسساتی مانند مهر گیتی و جامعه یاوری فرهنگی فعالیت کرده و بنیاد علوی و کمیته امداد امام(ره) نیز اعلام همکاری کرده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مربیان پیش‌دبستانی و عدم استخدام آنها بر خلاف مصوبه مجلس گفت: در مصوبه مجلس عنوان شده است که مربیان پیش دبستانی در جنسیت و رشته مورد نیاز باید جذب شوند و ما نیز باید به همان اندازه که برای مربیان پیش‌دبستانی که سالیانی از عمر خود را در این دوره گذراندند، حق قائلیم باید برای کودکان‌مان نیز چندین برابر حق قائل باشیم و سرنوشت دانش‌آموزان را به معلمانی بسپاریم که صلاحیت حرفه‌ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما از ورود هر گونه نیروی غیر تخصصی به دوره ابتدایی مخالفیم و خوشبختانه در شهریور ماه به جز 2 یا 3 استان که نیروهای غیر مرتبط جذب کردند اکثر استان‌ها نیروهای مرتبط را جذب کردند و امیدواریم اصلاحیه مجدد مجلس نیز بر اساس انتخاب معلمان متخصص در آموزش و پرورش باشد.

دیمه‌ور با تاکید بر اینکه از فعالیت معلم فاقد انگیزه در دوره ابتدایی، رضایت نداریم، افزود: در کلان آموزش و پرورش مشکل کمبود نیرو نداریم اما به دلیل عدم توازن در نیروی انسانی در یک منطقه، مازاد و در منطقه‌ای دیگر کمبود نیرو داریم.

وی با اشاره به اینکه در مهر ماه سال 95، 12500 معلم تازه نفس از دانشگاه فرهنگیان وارد دوره ابتدایی می‌شوند، افزود: برای حل عدم انگیزه برخی معلمان که از دوره دبیرستان به ابتدایی آمده‌اند طرح چند معلمی را در پایه پنجم و ششم اجرا می‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد شناسنامه  در مدارس افزود: در جلسه عالی شورای رفاه مقرر شده با همکاری وزارت کشور مسئله اوراق هویتی افراد فاقد شناسنامه پیگیری شود و ما کسی را نداریم که بدون شناسنامه در آموزش و پرورش ثبت‌نام نشود البته صدور گواهینامه و کارنامه باید با شناسنامه باشد.