«تدبیر» در انتظار «باد»

روز گذشته هوای تهران برای دوازدهمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت، وضعیتی که با توجه به پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی تا اواخر هفته جاری با اندک نوساناتی تکرار خواهد شد و تنها در اثر وزش باد، کمی فروکش می‌کند اما آنطور که پیداست سایه غول آلودگی بیشتر روزهای فصل سرما بر سر پایتخت‌نشینان سنگینی خواهد کرد.  هر چند مقاومت مدیران برای تصمیم‌گیری درباره این مشکل و تعطیلی مدارس طی روزهای گذشته و پس از اوج‌گیری غلظت آلودگی هوا شکسته شد و مدارس تمام مقاطع تحصیلی در تهران و کلانشهرهایی مانند اصفهان و اراک تعطیل شدند اما همچنان انتظار جامعه  از دولت برای انجام تدابیر ویژه و راهکارهایی که درمان همیشگی این معضل را هدفگذاری کرده باشد پابرجاست.

12 روز پیاپی ناسالم

نکته قابل توجه اینجاست که هوای تهران طی روز گذشته و با وجود تعطیلی مدارس، برای دوازدهمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.  محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره کیفیت هوای پایتخت بیان داشت: با توجه به داده‌های دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای شهر تهران طی ۲۴ ساعت منتهی به صبح روز یکشنبه در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته است. به گفته رستگاری، میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون، روی عدد ۱۴۳ قرار گرفت که شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس را  رقم زد.

تصمیم‌گیری‌های کمیته آلودگی هوا

این در حالی است که کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران روز گذشته نیز تشکیل جلسه داد و برای کاستن از میزان آلودگی هوا و آسیب‌های ناشی از آن برنامه‌هایی را مصوب کرد. به گفته حسن کریمی، معاون عمرانی استاندار تهران مدارس شهرهای تهران، ری، اسلامشهر و قدس در همه مقاطع تحصیلی دوشنبه تعطیل هستند.وی درباره تعطیلی ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز  تصریح کرد: به هیچ عنوان ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی  در این روز تعطیل نخواهند بود.  علاوه بر این ثقفی، سخنگوی آموزش‌وپرورش تهران با تایید این خبر اذعان داشت: براساس بررسی‌های به عمل آمده در کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت، مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و  همه مدارس مناطق نوزده‌گانه شهر تهران دوشنبه 30 آذر ماه تعطیل است. همچنین اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدارس 8 منطقه در شهرستان‌های استان تهران، فقط روز دوشنبه 30 آذرماه به دلیل آلودگی هوا تعطیل است. براین اساس همه مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان‌های ناحیه‌های یک و 2 ری، کهریزک، فشافویه، اسلامشهر، چهاردانگه، قدس و پاکدشت به دلیل آلودگی هوا تعطیل است.

30 هزار تهرانی محکوم به مرگ

اما آنطور که حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرده است روزانه 8 نفر در پایتخت قربانی آلودگی هوا می‌شوند. طلا درباره آلودگی هوای تهران اظهار داشت: روزانه 8 نفر و سالانه 3000 نفر از همشهریان تهرانی بر اثر آلودگی هوای تهران به کام مرگ می‌روند، با توجه به اینکه ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوای تهران را نیازمند یک پروسه 10 ساله می‌داند، تا

10 سال آینده 30 هزار نفر در تهران محکوم به مرگ هستند.

آلودگی نرفته باز خواهد گشت

همچنین با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی به طور موقت از میزان آلودگی هوای پایتخت و سایر کلانشهر‌ها کاسته خواهد شد اما تا پایان هفته وضعیت انباشت آلاینده‌ها در آسمان ادامه دارد. احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی کشور در این‌باره گفته است: تحلیل داده‌ها و آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی، بیانگر تداوم پایداری جو در دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌های مرکزی کشور تا روزهای پایانی هفته جاری و انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت است که روز دوشنبه(امروز) به دلیل افزایش سرعت وزش باد از غلظت آلاینده‌های جوی در استان‌های تهران و البرز به طور موقت کاسته می‌شود.

بیانیه فراکسیون محیط‌زیست با 35 امضا

علاوه بر این سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس نیز از صدور بیانیه این فراکسیون درباره آلودگی هوا خبر داده است. موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به بیانیه فراکسیون محیط‌زیست درباره آلودگی هوا، خاطرنشان کرد:‌ فراکسیون محیط‌زیست بیانیه‌ای را با امضای بیش از 35 نماینده مجلس درباره آلودگی هوا صادر کرده که در این بیانیه با توجه به تشدید آلودگی در کلانشهرها از هیات رئیسه مجلس درخواست شده که در هفته آتی، مدیران محیط‌زیست، وزارت کشور، وزارت صنایع و شهرداری با حضور درمجلس اقدامات خود را جهت کاهش آلودگی هوا گزارش دهند.

ابتکار راهی مجلس می‌شود؟!

در همین حال نماینده مردم اراک در مجلس از رئیس سازمان محیط‌زیست خواست در مجلس حاضر شود و توضیح دهد چه اقداماتی برای رفع آلایندگی هوای کلانشهرها انجام داده است. محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی در اخطار اصل 50 قانون اساسی و نیز تذکری ناظر به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد: بیشتر کلانشهرهای کشور با مشکل آلایندگی مواجه هستند. وی افزود: تقاضا می‌کنم  ابتکار در یک جلسه با نمایندگان حاضر شده و پاسخ دهد چه اقدامی برای رفع آلودگی هوای کلانشهرها انجام داده است؟ با تعطیل کردن مدارس که نمی‌توان این مشکل را حل کرد.