سلامت دانش‌آموزان قربانی سیاست

 با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته و تداوم چند روزه سایه آلودگی هوا بر سر پایتخت، تصمیمی مبنی بر تعطیلی مدارس در روز چهارشنبه گرفته نشد و بر خلاف تصور موجود تنها راهکار دولت برای مقابله با آلودگی هوا در روزی که غلظت آلودگی به عدد139 رسید به تعطیلی کشیده شد. هرچند درباره شیوه اعلام قطره‌چکانی تعطیلی مدارس که دولت را در کاهش میزان آلاینده‌ها ناکام گذاشت نقاط تیره و مبهم فراوانی وجود دارد اما این اقدام تازه دولت که دانش‌آموزان را در شرایط ناسالم به مدرسه کشاند زوایای تازه‌ای از پشت‌پرده نحوه تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس را نمایان کرد. این در حالی است که برخی نمایندگان تهران از عملکرد سیاسی و دغدغه‌های این روزهای دولت که سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است زبان به گلایه گشوده و از آن گفته‌اند که اصرار دولت برای بازگشایی مدارس در هوای ناسالم بی‌ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به شهرری نیست. به باور حسین طلا نگاه دولت به آلودگی هوا سیاسی است و ترکیب حضور برخی شرکت‌کنندگان شائبه لغو تعطیلی مدارس تهران به دلیل استقبال از رئیس‌جمهور را تقویت کرده است.

هوا ناسالم‌تر شد، مدارس دایر

جالب اینجاست که مقایسه شاخص آلودگی هوا در روز چهارشنبه با روز قبل از آن که مدارس تعطیل بود نشان‌دهنده افزایش غلظت آلاینده‌هاست. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست با تایید این موضوع گفته است: «هوای تهران در روز چهارشنبه نیز برای گروه‌های حساس ناسالم بود و شاخص آلودگی به عدد 139 رسید که نسبت به روز قبل بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شده بود».

سفر رئیس‌جمهور و لغو جلسه آلودگی هوا

از دیگر حواشی برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور به شهرری می‌توان به لغو جلسه نمایندگان با استانداران و مدیر سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آلودگی هوا اشاره کرد که به دلیل سفر روحانی این جلسه تشکیل نشد. اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از تشدید وضعیت آلودگی هوا در تهران و نبود راهکارهای مناسب از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست و استانداری عنوان کرد: مجمع نمایندگان تهران نامه‌ای را برای استاندار و برخی مدیران محیط‌زیست ارسال کردند تا روز چهارشنبه جلسه‌ای برای بررسی موضوع آلودگی هوا برگزار شود اما آنها مطرح کردند که درگیر سفر رئیس‌جمهور به شهرری هستند و نمی‌توانند در این جلسه حاضر شوند.

استقبال از روحانی در هوای ناسالم

«ترکیب حضور برخی شرکت‌کنندگان شائبه لغو تعطیلی مدارس تهران به دلیل استقبال از رئیس‌جمهور را تقویت کرده است.» این موضوعی بود که روز گذشته به نقل از حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

طلا درباره لغو تعطیلی مدارس تهران با وجود  آلودگی هوا خاطرنشان کرد: حضور هیأت دولت در شهرری یکی از مطالبات مردم ری بود که مشکلات خود را بگویند و از این روز این اقدام دولت قابل تقدیر است اما این حضور باید از حاشیه دور باشد و اگر دولت می‌خواهد در حوزه اجرا بهترین نتیجه را بگیرد برخی موضوع‌ها را مراعات کند بهتر است.

وی درباره ایجاد ذهنیت لغو تعطیلی مدارس به دلیل استقبال از رئیس‌جمهور بیان داشت: ترکیب حضور برخی استقبال‌کنندگان ذهنیت استقبال دانش‌آموزان از رئیس‌جمهور را ایجاد کرده و در افکار عمومی این شائبه پیش آمده است که به دلیل مراسم استقبال مدارس تعطیل نشده است.

لزوم توقف شماره‌گذاری خودرو در روزهای آلوده پایتخت

این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران نیز نسبت به مدیریت دولت انتقاداتی را مطرح کرده‌اند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در قالب پیشنهادی به دولت خواستار توقف شماره‌گذاری خودرو‌های شخصی با توجه به افزایش آمار روزهای ناسالم و ورود به فصل زمستان شد.

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به افزایش آمار روزهای ناسالم پایتخت اظهار داشت: مهم‌ترین راه مقابله و پیشگیری آلودگی هوا توجه به حمل‌ونقل عمومی است در حال حاضر دولت برنامه جامع و مدونی برای کاهش آلودگی هوا ارائه نکرده است و برنامه‌های مطرح شده بیشتر جنبه شعاری داشته و در عمل اقدام قابل توجهی از دولت مشاهده نشده است. به گفته این عضو شورای شهر تهران، در شرایط بحرانی آلودگی هوای پایتخت دولت باید با انجام برنامه‌های ضربتی شرایط را برای بهبود مشکلات زیست‌محیطی فراهم آورد. آباد محدودسازی یا حتی توقف شماره‌گذاری خودروهای شخصی در روزهای آلودگی هوا یا فصولی که احتمال بروز این پدیده وجود دارد را یکی از راه‌های پیش‌پای دولت برای کنترل آلاینده‌ها معرفی کرد و افزود: در کنار اجرایی شدن چنین محدودیت‌هایی باید ارتقای استانداردهای خودرو به یورو 5 و تشدید نظارت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه جایگزینی هرچه سریع‌تر خودروهای فرسوده در دستور کار دولت قرار گیرد.

آلودگی هوا، قاتل شهروندان

علاوه بر این یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان از دولت توجه به سلامت و در اولویت قرار گرفتن برنامه‌های زیست‌محیطی به منظور کاهش آمار مرگ و میر است. موضوعی که رئیس ستاد محیط‌زیست شهر تهران نیز بر آن صحه گذاشته و از افزایش آمار مرگ و میر در روزهای آلوده پایتخت خبر داده است.

گل‌مکانی، رئیس ستاد محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه براساس آمار در روزهای آلوده میزان مرگ و میر بالاتر است، اظهار داشت: اگر در روزهای معمولی 150 نفر روزانه فوت می‌کنند در روزهای آلوده این آمار به 170 تا 180 نفر می‌رسد که البته علت بیشتر آنها آلودگی هواست، چرا که آلودگی، بیماری‌های زمینه‌ای مانند قلبی، عروقی و مزمن را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه نباید مدیریت آلودگی هوا را به دست باد و باران بسپاریم، یادآور شد: اینگونه مدیریت‌ها دیگر بر باد رفته است. به گفته گل‌مکانی، اولویت آلودگی هوا از شعار و کنفرانس باید بیرون بیاید و وارد فاز منطق شود تا با راهکارهای عملی این مشکل را حل کنیم.