سمیعی در خصوص انتشار برخی مطالب به نقل از او در فضای مجازی، گفت: اول بگویم که تقریبا 90 درصد از مطالبی که به نام من نوشته می‌شود، اصل گفته‌های من نیست، شاید برخی بخشی از سخنرانی‌های مرا برمی‌دارند و برای آنکه دیگران بخوانند، به نام من منتشر می‌کنند.

وی، توصیه کرد که اگر مطالب منتسب به او که در فضای مجازی منتشر شده، منجر به برداشت‌های خوب است، نسبت به انتشار آن اقدام و اگر موجب گم کردن راه می‌شود، نسبت به آن بی‌توجهی شود.

 

سمیعی دو نکته را برای دست‌یابی به موفقیت در زندگی به جوانان توصیه کرد و گفت: من فکر می‌کنم در زندگی انسان آنچه مهم‌ترین تغییر را می‌تواند ایجاد کند، عشق است. کسی که عاشق شد حاضر است همه کار برای رسیدن به عشق خود انجام دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید این مطلب درست نیست.

 

رئیس بیمارستان علوم عصبی هانوفر آلمان تصریح کرد: جوانان نباید فکر کنند چون یک فرد با قرار گرفتن در مسیری موفق بود، آنان هم می‌توانند با ادامه آن راه به موفقیت دست‌ پیدا کنند. حال آنکه هیچ عشق و علاقه‌ای به آن در وجودشان نیست. هر کس در دوران جوانی و تحصیل باید ببیند عاشق چه رشته‌ای می‌شود. تلاش کند به دنبال همان مسیر رود.

 

سمیعی تاکید کرد: مسئله دوم تمرکز افکار است. باید متمرکز شوند روی آنچه عاشق آن هستند. نه اینکه مثل پروانه از شاخه‌ای به شاخه‌ای بپرند. وقتی کار علمی به‌ دست می‌گیرید باید آنقدر عمیق باشید تا به موفقیت برسید. اگر سطحی به کار بنگریم موفق نخواهیم بود.

 

وی افزود: قبلا هم گفته‌ام، 11 ساله بودم که عاشق این رشته شدم. آن زمان پسر عموی پدرم که جراح مغز و اعصاب بود از اروپا به تهران آمد و اخباری که در خصوص او و اقدامات و جراحی‌هایی که انجام و جان افرادی را که امیدی نداشتند را نجات می‌داد، من را به این رشته علاقه‌مند کرد. به‌ مرور عاشق این رشته تحصیلی شدم. از همان روزها، همواره تلاش کرده‌ام که هر روز مطلب تازه‌ای را به این رشته اضافه کنم و آن را ارتقاء بخشم.

 

این جراح برجسته مغز و اعصاب تاکید کرد: البته عشق یک انسان به انسان دیگر هم همین حالت را دارد. تا زمانی که دو نفر به هم علاقه‌مند نباشند و عاشق یکدیگر نشوند، در زندگی آینده‌شان موفق نخواهند بود.

 

وی همچنین درباره جراحی‌های مغز و اعصاب گفت: مهمترین موضوعی که در جراحی مغز و اعصاب دنبال شده و به پیشرفت‌های بزرگی نیز دست‌ پیدا کرده‌ایم، بهتر شدن تشخیص کارکردهای مغز و تاثیرگذاری آن بر شیوه‌های درمان است.

 

وی با بیان اینکه تشخیص شیوه‌های عملکرد مغز روز به روز بهتر می‌شود، گفت: امروز ما تنها به شناخت آناتومی مغز اکتفا نمی‌کنیم و محک زدن هر نقطه از مغز و پی بردن به اینکه کدام نقطه چه عملکردی را دارد، مهم است؛ زیرا در این صورت می‌توان استراتژی عمل‌های جراحی را متناسب با عملکرد مغز پیش برد و موفقیت بیشتری کسب کرد.

 

سمیعی تصریح کرد: در آینده نه‌ تنها در خصوص نقاطی از مغز که مسائل حرکتی و حسی را کنترل می‌کند، بلکه در مورد قسمت‌هایی از مغز که کارکردهای فکر انسان را تحت کنترل دارد، به دستاوردهایی خواهیم رسید که در تشخیص به ما کمک خواهد کرد.

 

این جراح برجسته مغز و اعصاب با بیان اینکه تشخیص و پیشرفت‌های به دست آمده در این مسیر نقش مهمی در پیشرفت پزشکی مغز و اعصاب جهان دارد، گفت: از سال 1971 که کرسی استادی را در آلمان به دست آورده‌ام تا امروز هیچ زمانی ارتباطم را با کشورم، ایران عزیز قطع نکرده‌ام و همه ساله تعدادی از پزشکان بعد از اتمام تحصیل در رشته مغز و اعصاب برای تکمیل آموخته‌ها نزد من آمده‌اند.

 

وی با بیان اینکه طی 45 سال گذشته در تهران و شهرستا‌ن‌ها کورس‌های تازه‌ای ایجاد کرده و تازه‌های مغز و اعصاب را ارائه داده است، گفت: تلاش کرده‌ام تمام مسائلی که در جهان مطرح است را در ایران مطرح و دنبال کنیم. امروز بسیاری از پزشکان ایرانی در مکتب من، مسائل مغز و اعصاب را فراگرفته‌اند و برخی از آنان هم اینک دارای شاگردانی هستند.

 

پرفسور سمیعی گفت: ایران هم در همان سطحی که سایر کشورهای پیشرفته، مسائل تشخیصی و درمانی مغز و اعصاب را انجام می‌دهند، قرار دارد. اما یک مسئله را باید بسیار توجه کنیم و آن اینکه تکنولوژی مرتب در حال پیشرفت است. باید تلاش کنیم از این قسمت عقب نیفتیم و باید بودجه بیشتری برای متخصصان و پزشکان مغز و اعصاب اختصاص دهیم.

 

وی در خصوص امکان راه‌اندازی مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب در شیراز با توجه به جایگاه علمی این استان، گفت: هدف من از سفر به شیراز این است که اگر بتوانیم با مسئولان دانشگاه و استانداری و شهرداری، راهی پیدا کنیم که با سرعت زیاد، آن مطالبی را که فکر می‌کنم می‌توان در این شهر انجام داد تا سطح علوم اعصاب را تا سطح بین‌المللی ارتقا بخشید، بررسی کرده و اگر خداوند خواست، بدون از دست دادن زمان، به مرحله اجرا برسانیم.

 

 

یکی از بهترین مراکز علوم اعصاب ایران در شیراز ایجاد می‌شود

 

 

پروفسور سمیعی همچنین در کنفرانسی خبری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای ساخت مرکز علوم عصاب ایران در شیراز، گفت: یکی از بهترین مراکز علوم اعصاب ایران در شیراز احداث خواهد شد و علوم پزشکی شیراز و استانداری فارس در این زمینه مصمم هستند. تلاش خواهیم کرد این مرکز با در پیش گرفتن روندی رو به رشد در عرصه علوم اعصاب، نیاز شیراز و جنوب کشور را به مرکز فوق تخصصی در حال احداث تهران، مرتفع کند.

 

وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه با هدف توسعه ارتباطات علمی بین دانشگاه شیراز و مرکز علوم اعصاب هانوفر در جهات مختلف ایجاد و هر سال تقویت می‌شود. همچنین در راستای اجرای برنامه‌های علمی مرتبط در شیراز کمک کرده و در نظر داریم با کمک متخصصان اقدامات و پروژه‌های علمی در سطح بین‌الملل را اجرایی کنیم.

 

سمیعی یکی از اهداف این تفاهم‌نامه را تبادل دانشجو در مقاطع فوق تخصصی و فلوشیپ عنوان و اضافه کرد: یکی از اقدامات که در قالب این تفاهم‌نامه انجام می‌شود، اعزام اساتید علوم اعصاب به شیراز و کمک به انتقال مطالب جدید علمی و شناسایی افراد برجسته در عرصه پزشکی و ایجاد بورسیه‌ای برای حضور این افراد در آلمان است.

 

وی با بیان اینکه از پنج سال قبل کار احداث مرکز بین‌المللی علوم اعصاب ایران در تهران آغاز شده است و ان‌شاءالله امسال به پایان می‌رسد، گفت: ایجاد چنین مرکزی در تهران، برای شیراز هم کمک کننده خواهد بود، زیرا نمونه این مرکز در هیچ یک از کشورهای جهان وجود ندارد.

 

سمیعی با بیان اینکه امکان راه‌اندازی مراکز تخصصی علوم اعصاب در تمام استان‌های کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ایجاد یک بنیاد علمی با مشارکت مردم و خیرین و همراهی و حمایت دستگاه‌های اجرایی و مسئولان، بسیار مهم خواهد بود و استاندار فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص مصمم هستند.

 

وی از اختصاص زمین 10 هکتاری به این مهم خبر داد و گفت: اگر خیرین تلاش خود را در مسیر اقدامات علمی متمرکز کنند، نتایج چنین اقداماتی صدها برابر نتیجه ساخت و سازها است.

 

سمیعی با انتقاد از نبود فضای مناسب برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های سخنرانی در شیراز با آن سابقه تاریخی و فرهنگی، گفت: چنین شهری با داشتن دانشگاه‌های معتبر و جایگاه علمی و فرهنگی و ادبی، هنوز یک سالن بزرگ ندارد. امیدوارم که در آینده با همت مسئولان چنین امکانی فراهم شود.

 

هیچ گاه درباره آلودگی آب صحبتی نکرده و نمی‌کنم

 

وی با ابراز نارضایتی از انتشار متنی به نقل از او در خصوص مرگ یکی از فوتبالیست‌های ایران، گفت: من تنها در مورد آنچه مرتبط با دانش و تخصصم باشد اظهار نظر کرده و می‌کنم و مطلبی را پاسخ می‌دهم که کسی نتواند در مورد آن صحبت کند یا به حرف‌هایم ایرادی وارد کند. من به هیچ عنوان در ارتباط با آب و آلودگی آن صحبتی نکرده و نمی‌کنم.

 

سمیعی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تاکنون در هیچ نقطه‌ای از جهان در پروژه‌های اقتصادی مشارکتی نداشته و نخواهد داشت، گفت: ما یکی از بخش‌های بیمارستان میلاد تهران را با طراحی مناسب به مرکز علوم اعصاب تبدیل کردیم و امروز یکی از مراکز مهم ایران است که خدمات مناسب فوق تخصصی به تمام بیماران ارائه می‌دهد.

 

رئیس بیمارستان تخصصی علوم اعصاب هانوفر آلمان در خصوص اخلاق پزشکی و ارتباط غیرصمیمانه پزشک و بیمار در برخی از موارد، گفت: متاسفانه رابطه بین بیمار و اطبا در کشور ما خوب نیست. بیمار رعایت پزشک را نمی‌کند و پزشک نیز وقتی تقاضای بیمار بالا می‌رود، عاصی می‌شود و بی‌اعتنایی می‌کند و همین عامل بی‌اعتمادی و گسترش آن است.

 

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در زمینه فرهنگ‌سازی ارتباط متقابل پزشک و بیمار هم تلاش کنند، گفت: اینکه من برای یک سخنرانی علمی به محلی دعوت شوم و همزمان تعداد زیادی بیمار تقاضای ویزیت و بیان نظر تخصصی از من داشته باشند، صحیح نیست.

 

سمیعی همچنین با اشاره به پایه‌ریزی حرکتی در راستای آموزش 100 پزشک آفریقایی در زمینه تخصص مغز و اعصاب، گفت: طبق توافق انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 20 نفر از پزشکان آفریقایی در دانشکده پزشکی شیراز دوره تخصصی مغز و اعصاب را طی خواهند کرد و این جای افتخار است.