دلایل شکست رژیم‌های لاغری چیست؟

علی‌محمد ملاحی درباره دلایل شکست رژیم‌های لاغری بر اساس کاهش کالری غذاهای مصرفی اظهار داشت: رژیم‌های لاغری رایج در جامعه که بر اساس کاهش کالری مصرفی تنظیم می‌شوند باعث کاهش متابولیسم بدن و ضعف عملکرد اعضا به‌ویژه کاهش قوا خواهد شد.

وی گفت: آنچه امروزه در شکست این روش‌ها شاهد هستیم, میزان عود بالا و نیز عوارضی همچون ریزش مو, پوکی استخوان, شکنندگی ناخن‌ها, بی‌حالی, بی‌انگیزگی و بی‌میلی و... است.

ملاحی ادامه داد: بسیاری از مراجعین به کلینیک‌های طب سنتی کسانی هستند که سال‌ها تحت تدابیر رژیم غذایی کم‌کالری همراه با مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی بودند اما از این روش‌های درمانی به ستوه آمدند.

وی اضافه کرد: ویژگی برجسته تدابیر غذایی در طب سنتی بحث مزاج فرد و مزاج غذاها و مزاج دواها است، با این نگاه حتی یک رژیم پرکالری و سرشار از انرژی و با افزایش متابولیسم نه‌تنها باعث چاقی نمی‌شود بلکه موجب چربی‌سوزی و لاغری می‌شود.

این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: "افراد چاقی که دارای مزاج سرد و تر هستند" دارای پوست سفید مرطوب, موهای روشن و نازک و گوشت شل هستند.

ملاحی اضافه کرد: این افراد با کمترین غذاهای گروه بلغم (سرد و تر) مانند آب زیاد به‌خصوص آب سرد, ماست, دوغ, کاهو و ... دچار افزایش رطوبت و افزایش وزن به‌ویژه چاقی شکمی در حجم می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد یک نوع چاقی پف‌آلود با وزنی سبک‌تر از حد انتظار دارند, این افراد شکایت می‌کنند که "حتی با آب خوردن هم چاق می‌شوند" و در فصل زمستان به‌سختی به رژیم لاغری پاسخ می‌دهند و اغلب افزایش وزن دارند.