از زمانی که استفاده تبلیغاتی از اسامی رتبه های برتر کنکور سراسری در رسانه های تصویری و شنیداری ممنوع شده است. برخی از مؤسسات کنکور رو به فضای مجازی آورده اند و سعی دارند تا با درج مصاحبه ها و مطالب ساختگی از رتبه های برتر کنکور؛ اینگونه وانمود کنند که موفقیت این نفرات برتر؛ حاصل کلاس های کنکور، کتابها و یا آزمون های آزمایشی آنها بوده است. از طرفی بازار تبلیغات فروش بسته های آموزشی و شگردهای آلفای ذهنی؛ مهندسی معکوس و فرمولهای فوق سریع در حل تستهای کنکور نیز به شدت رواج یافته است. با ماهمراه باشید تا در گفتگو با یکی از رتبه های برتر کنکور که نمی خواهد نامش فاش شود به بررسی حقایق پشت پرده این آزمون نفس گیر بپردازیم.

 

به عنوان اولین پرسش، آیا شما خودتان هم برای موفقیت در کنکور سراسری از کلاس های کنکور و یا مشاوره تحصیلی استفاده کرده اید؟

رتبه برتر: در کلاس های کنکور که خیر شرکت نمی کردم اما از ابتدای سال سوم دبیرستان زیر نظر مشاور تحصیلی بودم.


اما در یکی از تالارهای گفتگوی کنکور آمده است که شما در آن تالار به پرسش های کنکوری داوطلبین پاسخ داده اید و در آنجا گفته اید که بدون کمک گرفتن از مشاور تحصیلی، موفق به کسب رتبه تک رقمی شده اید؟

من اطلاعی در این مورد ندارم و در هیچ سایت یا تالار گفتگویی نیز عضو نیستم و هیچ صفحه اختصاصی نیز در شبکه های اینترنتی ندارم و اگر چنین کاری هم صورت گرفته ، قطعاً از جانب من نبوده است زیرا من نه فرصت آنرا دارم و نه علاقه ای به فعالیت در شبکه های اجتماعی دارم.

بنابراین نام کاربری ایجاد شده در آن تالار گفتگو باید جعلی باشد؟

اگر فردی به نام من در هر تالار یا شبکه اجتماعی، نام کاربری ایجاد کرده ، قطعاً آن نام کاربری جعلی است.

برخی از سایتهای مرتبط با کنکور، مصاحبه هایی از قول شما منتشر کرده اند، که شما گفته اید در آزمون های آزمایشی آنها شرکت کرده و یا از کتابهای کنکورشان استفاده کرده اید.

من تاکنون با هیچ سایت کنکوری مصاحبه نکرده ام و امکان ندارد از کتاب کنکوری تعریف کرده باشم چون اساس کار مشاورم تکیه بر کتابهای درسی و تست های کنکور سراسری بود. از طرفی به توصیه مشاور تحصیلی ام، تنها در آزمون های آزمایشی گروه ایشان و چند آزمون آزمایشی سازمان سنجش شرکت می کردم.

اما آنها حتی کارنامه هایی را به نام شما منتشر کرده اند؟

این مشکل تنها مختص من نیست، چون چند رتبه برتر کنکور دیگر نیز به من گفته اند که به نام آنها کارنامه هایی ایجاد شده است که واقعی نیستند.

 

چرا تعدادی از نفرات برتر کنکور با وجود استفاده از مشاور تحصیلی و یا معلم کنکور، داشتن آن را انکار می کنند؟

شاید یک دلیلش این باشد که آنها نمی خواهند موفقیت خود را با کسی تقسیم کنند و این تصور ایجاد شود که آن افراد بدون کمک مشاور یا دبیر کنکور ، توانایی دستیابی به رتبه های برتر را نداشته اند.

مشاور تحصیلی تا چه اندازه در موفقیت شما نقش داشته است؟
بطور دقیق نمی توانم درصدی برای نقش آن تعیین کنم اما می توانم اینگونه بگویم که اگر با روش ها و برنامه های درسی مشاور با دانشم درس نمی خواندم، قطعاً در آزمون سراسری رتبه تک رقمی و حتی دو رقمی کسب نمی کردم.


شاید چون شما یک دانش آموز تیزهوش بوده اید مشاور تحصیلی در موفقیت تان نقش بسزایی داشته است؟

در کنکور سراسری صرفاً تکیه بر تیزهوش بودن باعث موفقیت نمی شود، دوستان بسیاری دارم که از من هم باهوشترند اما رتبه کنکورشان بالای هزار شد. ضمن اینکه در آن سالی که زیر نظر مشاور تحصیلی بودم در یک گروه هفت نفره قرار داشتم که دانش آموزی با معدل هجده هم حضور داشت و در کنکور همان سال در رشته دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی پذیرفته شد. به نظر من مهم اجرای دقیق فرامین مشاور و برنامه های هوشمندانه ایشان بود که موفقیت بچه ها را تضمین می کرد.
 

یعنی تأثیر برنامه های درسی و روش های مشاور کنکورتان تا این اندازه پررنگ بوده است؟
بله قطعاً ؛ زیرا ایشان صرفاً یک مشاور تحصیلی عادی نیستند و علاوه بر هدایت عالی من برای کسب رتبه برتر کنکور؛ تأثیر بسزایی در شکل گیری شخصیتم داشته اند. تفاوت ایشان با سایر مشاورینی که دیده بودم، همانند تفاوت اتومبیل مرسدس بنز با یک خودروی بسیار معمولی است. باید اعتراف کنم که تا قبل از آشنایی با ایشان، من و خانواده ام علاقه خاصی به جنگ تحمیلی و شهدای آن نداشتیم اما ایشان باعث شدند تا من با شخصیت افرادی نظیر شهید حسن باقری به عنوان یک جوان نابغه جنگ که تبدیل به طراح بزرگ عملیات های نظامی و موفق ایران شده بود، آشنا شوم و اکنون هم که دانشجو هستم هر ماه یک کتاب در زمینه شخصیت فرماندهان جنگ مطالعه می کنم و نکات بسیار با ارزشی از آنها آموخته ام. باید اذعان کنم شخصیت شهید حسن باقری در ایجاد تحول روحی در کلیه اعضای خانواده ام بسیار مؤثر بوده است. به همین دلیل هر زمان که فرصتی دست می دهد، با خانواده بر سر مزار ایشان و سایر شهدا در قطعه بیست و چهار بهشت زهرا حاضر می شوم.


جدی می گویید! مگر مشاورین تحصیلی به این مسائل هم می پردازند؟
بقیه مشاورین را نمی دانم اما مشاور من با بیان زندگی شخصیتهایی نظیر شهید حسن باقری و شهید چمران به من نشان داد که دستیابی به اهداف به ظاهر بزرگ، کار سخت و پیچیده ای نیست و با درک صحیح از هدف و استفاده از ابزارهای مناسب می توان بدان دست یافت.


این صحبتها نشان می دهد شما با آگاهی و تحقیقات کامل از یک مشاور تحصیلی استفاده کرده اید؟
بله همینطور است. دایی من که خود از اساتید دانشگاه صنعتی شریف است، مصاحبه ها و مقالات علمی ایشان را در خبرگزاری ها دنبال می کردند و معتقد بودند که تفکرات ایشان در زمینه آموزش و پرورش و نیز کنکور سراسری بسیار علمی و کاربردی است. ضمن اینکه رسانه ها از او به عنوان علمی ترین مشاور تحصیلی یاد می کنند. البته بعدها که به مشاورم مراجعه کردم، تلسط و اشراف ایشان بر کلیه دروس کنکور، مرا حسابی غافلگیر کرد. به ویژه آنکه راهکارهای سریعی که برای حل تستهای کنکور ارائه می کردند، کاملاً مبتنی بر مفاهیم کتابهای درسی بود و نشان می داد که ایشان بخوبی با روشهای تفکر طراحان کنکور سراسری در طراحی تست ها آشنا هستند، از طرفی برنامه های درسی شان به شدت علمی و بسیار متفاوت تر از برنامه هایی بود که در مراجعه به مشاورین تحصیلی دیگر دیده بودم.
 

مگر خودتان برای کنکور برنامه ریزی نمی کردید؟
نه ابداً زیرا برنامه ریزی درسی کار یک دانش آموز نیست بلکه مسلتزم داشتن تخصص بالا و تسلط بر کلیه ابعاد کنکور سراسری است.

 

اما اغلب مشاورین تحصیلی معتقدند چون هیچ کس به اندازه یک دانش آموز با استعدادها و توانایی هایش آشنا نیست، لذا بهتر است تا او خود شخصاً اقدام به برنامه ریزی نماید.
قطعاً منظور آنها یک برنامه پیش پا افتاده است. من برای انتخاب یک مشاور کنکور توانمند به مشاورین بسیاری مراجعه کرده بودم، تقریباً همه آنها از یک روش مشترک در مشاوره دادن استفاده می کردند و برنامه های درسی شان مشابه یکدیگر بود. برنامه درسی آنها خلاصه می شد در یک جدول ساده که شامل زمان های مطالعه، استراحت، تست زنی، تغذیه، ورزش، و غیره بود. قطعاً طراحی چنین برنامه درسی ای نیاز به مشاور تحصیلی ندارد و از عهده یک دانش آموز ابتدایی نیز برمی آید.
اما برنامه درسی مشاورم دربرگیرنده مؤلفه های بسیار کلیدی و تعیین کننده ای برای رسیدن به هدف بود و من هیچگاه با اجرای آن احساس خستگی نمی کردم زیرا یکنواخت نبود و من همواره منتظر تغییرات خاص و مثبتی در برنامه بعدی خود بودم که اجازه بدهید به جزئیات دقیق آن اشاره نکنم.

 

این روزها شعارهای تبلیغاتی زیادی در زمینه بسته های آموزشی کنکور، آلفای ذهنی، مهندسی معکوس و غیره داده می شود، به عقیده شما آیا این روشها؛ تأثیری هم برای موفقیت در کنکور سراسری دارد؟

من شخصاً اعتقادی به چنین ابزارهایی ندارم زیرا بخش هایی از تدریس دبیران این بسته ها را در شبکه های تلویزیونی دیده ام. روشهای آنها بر پایه فرمول سازی است، یعنی برای تستهایی خاص، اقدام به فرمول سازی می کنند و لذا آن فرمول ها فقط برای حل همان تستها مفید است و در مورد تستهای دیگر جواب نمی دهد. ضمن آنکه چون من از مشاورم آموخته بودم که چگونه مفاهیم کلیدی هر مبحث را از کتب درسی استخراج و در حل تستهای کنکور بکار ببرم، به همین دلیل نیازی نمی دیدم که بخواهم بسوی فرمول های تستی ناکارآمد آنها گرایش پیدا کنم.

 

منظورتان از فرمول سازی چیست؟

یادم هست قبل از کنکور سراسری دبیر ریاضی ای در یکی از برنامه های تبلیغاتی تلویزیون، در حال حل یک تست ریاضی بود و با آب و تاب فراوان و به گفته خود، فرمولی فوق سریع برای حل آن تست ارائه نمود. همان موقع من با خود گفتم اگر طراح کنکور سراسری؛ کسر سؤال را به فلان شکل تغییر بدهد، دیگر با روش آن دبیر نمی توان به جواب رسید و جالب است که همان سال، طراحان سؤالات آزمون سراسری، تغییری مشابه ایده مرا ارائه کردند تا ناکارآمدی روشهای غیرعلمی در حل تستهای کنکور را نشان بدهند. این رتبه برتر کنکور در ادامه  گفت: به نظر من تکیه بر فرمولهای غیرعلمی و خارج از کتب درسی همانند ساخت خانه ای زیبا بر روی گسل زلزله است که هر لحظه می تواند با تلنگری فرو بریزد و در سرجلسه کنکور، اعتماد به نفس دانش آموز را از او گرفته و بر ترس و استرسش بیفزاید.


آیا از سوی مؤسسات کنکور به شما نیز، پیشنهادهای اغواکننده شده است؟

بله همان روزی که از طریق رسانه ها رتبه من اعلام شد، تماس های چند مؤسسه کنکور معروف با منزل ما شروع شد و با وجود آنکه من و خانواده ام به درخواستهای آنها پاسخ منفی می دادیم اما تا چند هفته این تماس ها ادامه داشت.

شماره تلفن منزل شما را از کجا پیدا کرده بودند؟ درخواست ها یا پیشنهادهایشان چه بود؟
به گمانم از طریق مدرسه ای که قبلاً در آن تحصیل می کردم به شماره تلفن منزلمان دسترسی پیدا کرده بودند. اغلب از من می خواستند تا با لوگوی مؤسسه شان چند عکس یادگاری بگیرم و کتابهایشان را تبلیغ کنم و یا بگویم که در کلاس های کنکور یا آزمون هایشان شرکت کرده ام.

اما ممکن است، بسیاری از دانش آموزان با دیدن آن عکس های یادگاری به بیراهه روند!

بله همینطور است. متأسفانه برخی ها دوست دارند تا از دیگران دروغ بشنوند تا بتوانند به کار آنها اعتماد کنند، من افراد زیادی را می شناسم که تحت تأثیر همین تبلیغات، چندین سال است که پشت سدّ کنکور گرفتار شده اند.

آیا در قبال خواسته هایشان پیشنهادات مالی نیز می دادند؟
بله.
بهترین پیشنهادشان چه بود؟

اگر منظورتان بالاترین پیشنهاد مالی شان است. یکی از آنها یک پژوه 206 پیشنهاد داد.

پیشنهاد اغواکننده ای است، چرا نپذیرفتید؟
من اینکار را به نوعی فریب دانش آموزانی می دانستم که دوست داشتند بدانند رتبه های برتر کنکور چگونه به موفقیت دست یافته اند، از طرفی انجام اینکار با اعتقاداتم سازگاری نداشت.
 

اگر درست گفته باشم، شما در یکی از مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می کردید،

بله تا سال سوم دبیرستان در یکی از این مدارس تحصیل می کردم اما از سال آخر به دلیل آنکه بتوانم برنامه های درسی مشاورم را به بهترین شکل ممکن اجرا و از جلسات مشاوره ایشان بهره مند شوم،به یک مدرسه غیرانتفاعی عادی رفتم و دروس پیش دانشگاهی را نیز بصورت غیرحضوری گذارندم.

چرا اینکار را کردید؟ مگر در مدارس تیزهوشان برنامه خاصی برای کنکور سراسری ندارند؟
زمانی که سال سوم بودم می دیدم که مدرسه برنامه خاصی برای کنکور بچه های پیش دانشگاهی ندارد. فقط برخی از معلمان مدرسه ، تکالیف تستی ای ارائه می کردند که دانش آموزان می بایست تا جلسه بعد انجام می دادند. خود مدرسه نیز تمرکزش را بر روی برگزاری امتحانات تشریحی مستمر و نیز شرکت اجباری دانش آموزان در آزمون های آزمایشی یکی از مؤسسات کنکور گذاشته بود. مدیر مدرسه معتقد بود برنامه های آزمون های آزمایشی آن مؤسسه برای کنکور کافی است.

با این حساب آیا دبیرستان تان رتبه های خوبی هم در کنکور سراسری داشت؟
بله ما هر ساله چند رتبه دو رقمی و سه رقمی در کنکور سراسری داشتیم، که البته با تحقیقاتی که من انجام داده بودم اغلب آنها در دوره پیش دانشگاهی یا مدرسه را ترک کرده بودند و به مدرسه دیگری رفته بودند و یا مدیر مدرسه را مجاب کرده بودند، تا جایی که ممکن است در کلاس های درس شرکت نکنند تا فرصت کافی برای مطالعه کنکور داشته باشند.اما جالب است که اسامی آنها را به عنوان رتبه های برتر بر روی پارچه نوشته ای بر سر در مدرسه می زدند.

یعنی می خواستند اینطور وانمود کنند که تلاش های مدرسه شان باعث موفقیت آن دانش آموزان در کنکور شده است؟
واقعاً نمی دانم چه باید بگویم.

 

در کل نظرتان در مورد مدارس استعدادهای درخشان و یا تیزهوشان چیست؟ آیا از کیفیت لازم برخوردارند؟ به مدرسه خودتان از صفر تا بیست چه نمره ای می دهید؟

من در مورد همه مدارس نمی توانم نظر بدهم اما در مورد مدرسه خودمان باید بگویم، هرکس که از بیرون به دبیرستان ما نگاه می کرد؛ تصورش این بود که من در یکی از بهترین دبیرستان های کشور تحصیل می کنم اما اگر بخواهم از صفر تا بیست به مدرسه مان نمره بدهم قطعا نمره ای زیر ده خواهم داد. زیرا مدیریت مدرسه و مشاور تحصیلی مان که بسیار ضعیف بودند. دبیران مدرسه هم بجز دو نفرشان، مابقی از سطح علمی متوسط به پایینی برخوردار بودند که گاهاً در پاسخگویی به ساده ترین سؤالات دانش آموزان نیز عاجز بودند و حتی بسیاری از فصول کتاب درسی را نیز تدریس نمی کردند. ضمن آنکه مدرسه اهداف مشخصی برای رشد و تعالی دانش آموزان و نیز موفقیت آنها در کنکور نداشت برای همین اغلب بچه ها، بیرون از مدرسه یا مشاور تحصیلی داشتند و یا در کلاسهای دبیران کنکور شرکت می کردند.

از اینکه با صبر و حوصله به پرسش های اتاق شیشه ای خبر پاسخ دادید از شما سپاسگزاریم

من هم متقابلاً از اینکه فرصتی ایجاد شد تا در زمینه کنکور، شفاف سازی بیشتری شود از شما و سایت خوبتان تشکر می کنم.