نام های خانوادگی ما چه معنی می دهند؟

نام خانوادگی را می‌توان شبیه ویژگی‌های موروثی دانست، چرا که از والدین به ما منتقل شده و اختیاری برای انتخاب آن‌ها نداریم. آیا می‌دانید این اسامی چه معانی دارند؟

 

پس از فتح انگلستان از سوی نورمن‌ها در سال 1066 و با ظهور سیل عظیم جمعیت به این نواحی، تنوع بسیاری در اسامی انگلیسی به وجود آمد. 

 

در حال حاضر 45 هزار نام خانوادگی انگلیسی در سراسر دنیا وجود دارند. محققان می‌گویند عوامل زیر در شکل‌گیری این اسامی دخیل بوده‌اند:

 

1.حرفه
نام خانوادگی "کارپنتر" (Carpenter) به معنای نجار در گذشته نشان می‌داد فرد از طریق شغل نجاری و کار با چوب امرار معاش می‌کرد. افراد دارای نام خانوادگی "نایت" (Knight) در قدیم کار با شمشیر را به خوبی فرا گرفته بودند. از جمله سایر اسامی از این دست می‌توان به Archer  (کمانگیر)، Baker (نانوا)، Butcher (قصاب)، Farmer (کشاورز) و... اشاره کرد.

 

2.ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی
اسامی مثل Short (کوتاه)، Long (بلند)، Black (سیاه)، White (سفید)، Vain (مغرور) و امثال هم اولین بار برای توصیف ویژگی‌های ظاهری و باطنی افراد به وجود آمدند.

 

3.نام مناطق
اسامی نظیر Hamilton، Hampshire، London همگی به مکان‌هایی اطلاق می‌شوند که افراد زمانی در آن‌ها زندگی می‌کردند.

 

4.املاک
بعضی از اسم‌ها از روی املاک شخصی افراد انتخاب شده‌اند؛ مثل Castle (کاخ)، Windsor (کاخ معروف وینزر) و...

 

5.ویژگی‌ها و عناصر جغرافیایی محل زندگی
مثل Bridge‌ (پل)، Fields (زمین کشاورزی)، Hill (تپه)، Lake (رودخانه) و...
احتمالاً نیاکان «مارگارت آتوود»، نویسنده معروف انگلیسی در ناحیه‌ای جنگلی (Wood) زندگی می‌کرد.

 

6.ارتباط خویشاوندی
در اکثر اسامی خانوادگی انگلیسی پسوند Son به معنی "فرزند" به چشم می‌خورد. برای مثال Benson‌ به معنای "پسر بن" است. اسامی Davis، Harris، Jackson، Nicholson و... از این قاعده تبعیت می‌کنند.

 

7.علاقه و نزدیکی قلبی
نام Hickman، که تغییریافته Hick's man (طرفدار هیک) است نمونه‌ای از این نوع اسامی است.