آقای دکتر کهرم؛ مثال بارز نخود هر آش کیست؟!

سازمان حفاظت محیط زیست همچنان به کارشکنی‌های خود در خصوص تولید محصولات تراریخته در کشور همت گماشته و با صرف بودجه‌های کلان، انرژی و وقت که میبایست صرف خیلی از مسائلی که مستقیما مربوط به این سازمان است، شود، تولید داخل این محصولات را در کشور هدف قرار داده است چرا که اگر غیر از این بود در طی بیست سال واردات این محصولات سکوت نمی‌کرد و اکنون با ارسال شیوه‎نامه‌های بازدارنده در جلوگیری از تولید داخل این محصولات تلاش نمیکرد. این در حالی است که براساس قانون ملی ایمنی زیستی این سازمان به عنوان جرئی از دولت  مکلف است تمهیدات لازم در خصوص تولید، رها سازی و واردات این محصولات را فراهم کند. همه بخش‌های این سازمان، مشاوران و برخی از مدیران دولت سابق تحت حمایت این سازمان برنامه ریزی مشخص و هدفمندانه‌ای را برای جلوگیری از توسعه این فناوری در کشور به کار گرفته‌اند و ماه‎هاست که روزی  نیست که صفحه‌ای از وحشت آفرینی و خبرهای هولناک در خصوص محصولات تراریخته را  بدون پایه و اساس علمی در جامعه انتشار ندهند.

برای مثال، آقای دکتر کهرم مشاور سازمان محیط زیست بدون تخصص مربوطه در مورد محصولات تراریخته مصاحبه و اظهار نظر می‌کند و موافقان توسعه این فناوری را که انجمن‎های علمی مرتبط که هر یک  به نوبه خود دارای بیش از دو هزار نفر عضو متخصص هستند و 306 نفر از نخبگان آنان را که دانشمندان کشورند و به طور رسمی نامه سرگشاده خود را در اعتراض به این اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست به ریاست آن ارسال کرده‌اند را تعدادی انگشت شمار و افرادی سودجو می‌نامد. آیا ایشان نباید در مقابل این اهانت به جامعه علمی کشور پاسخ گو باشند؟ از طرفی او در مورد موضوع سلامت مردم در حالی اظهار نظر می‌کند که هیچ ارتباطی به پست سازمانی و تخصص خود ندارد.  

آیا هر کس و با هر نوع مدرک و تخصص می‌تواند برای شرایط روحی آسیب پذیر جامعه ما  ترس پراکند تا به اهداف سلیقه‌ای خود برسد؟  در حالی‌که کمیسیون اتحادیه اروپا، سازمان جهانی بهداشت و ده ها سازمان جهانی ذیصلاح، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورز و مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان سلامت این محصولات رابارها و بارها  تایید کرده‌اند، یک پرنده شناس بدون اساس عنوان کرده است که این محصولات خوب نیستند و تنها خدا میداند چه اثراتی بر سلامتی انسان دارد!! این در حالیست که اتحادیه اروپا با انجام پژوهش‎های بیست ساله و صرف هزینه‌های زیاد نشان داده است که این محصولات برای سلامتی انسان هیچ خطری ندارند و هیچ منبع علمی معتبری مبنی بر مضر بودن این محصولات بر سلامت انسان وجود ندارد.

دکتر اسماعیل کهرم مشاور سازمان محیط زیست در حالی وزیر بهداشت را در بازدیدش از اهواز نخود هر آش می‌خواند که خودش در مورد سلامت محصولات تراریخته اظهار نظر می‌کند و با قاطعیت استواری مواضع خود را اعلام می‌کند. اکنون باید به این مشاور محترم سازمان محیط زیست با تخصص پرنده شناسی گفت چرا در مسائل مربوط به وزارت بهداشت و درمان دخالت کرده و بدون پایه و اساس علمی از انتقال ژن در گیاه و انسان سخن می‎گویید و محصولات تراریخته را با کودهای شیمیایی مقایسه می‌کنید؟ مگر جز این است که هر فردی باید در جایگاه علمی خود سخن بگوید.

سوالاتی که از آقای کهرم وجود دارد این است

•  شما سنتان بالای 65 است. فعال زیست محیطی هم بوده‌اید. چرا طی 20 سال گذشته که سالیانه 5 میلیارد دلار محصول تراریخته وارد کشور می‌شد نگران سلامتی مردم نشدید؟ شدید؟ مستند آن را نشان دهید.! آقای کهرم قطعا تا موقعی که حکم مشاوره از خانم ابتکار دریافت کنند در این زمینه سکوت کرده بودند. آیا شما نگرانیتان برای سلامت مردم با حق مشاوره‎ای که می‎گیرید تغییر می‎کند؟ کسی را که به خاطر مزد مواضعش را تعیین و تبیین میکند چه می‎نامند؟

•   آقای کهرم پرنده‎شناس هستند و در این حوزه قابل احترام.  اما اگر یک نفر متخصص عالی نجوم (برای مثال) در مورد چینه‎دان پرندگان اظهار نظر کند کهرم چه حالی خواهد شد؟ جز این است که آن متخصص نجوم در زمینه پرنده‎شناسی "عوام" محسوب می‎شود و نباید اظهار نظر کند؟ حال آقای کهرم به چه مجوزی در حوزه‎ای که کوچکترین تخصصی ندارد اظهار نظری می‌کند که در تقابل و رویارویی صد در صد با جامعه علمی و انجمن‎های علمی ذیربط کشور است؟

برای حفظ شان و احترام ایشان و حفظ جایگاه و احترام پژوهشگران و متخصصین نزد عوام توصیه این است که اقای کهرم به پرنده شناسی خویش ادامه دهند و خدمات شایان خود به کشور را در همین حیطه تخصصی خود ادامه دهند. اما از اظهار نظر عامیانه و دروغ بپرهیزند. برای مثال اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان در مقابل واردات از آمریکا مصوبه‌ای نداشته و بالعکس ذرت تراریختهMON810  مربوط به مونسانتو به علاوه 70 محصول تراریخته دیگر در این قاره مجوز کشت، واردات و مصرف دارند و هم اکنون نیز وارد می‎شوند. بنابراین اظهارات آقای کهرم در این مورد قطعا فاقد عنصر آگاهی و صحت است. آرزوی سلامتی و طول عمر توام با عزت برای دکتر کهرم داشته از خداوند تبارک و تعالی توفیقات روزافزون ایشان را مسئلت می نمایم.

زهرا کهریزی

متخصص کشت بافت و بیوتکنولوژی کشاورزی