استیو بالمر، ثروتمندترین و خیرترین کارمند جهان

کمتر کســی در عالم تکنولوژی وجود دارد که استیو بالمر را نشناسد. او فردی اســت که همواره از انرژی بی‌حد و مرزی برخوردار بوده و این شــوق کودکانه را حتی اکنون و در ســن 57 ســالگی نیز می‌توان به وضوح در وی مشــاهده کرد.

در ادامه زندگی‌نامه یکی از تاثیرگذارترین افراد مایکروسافت طی 33 ســال گذشته را می‌خوانید. استیو بالمر فردی است که ویندوزهای XP ، ویستا، 7 و 8 ، ثمره مدیریت وی بوده‌اند.

متاسفانه به دلیل کاریزمای بیش از حد و ویژگی‌های تبلیغاتی بیل گیتس، بالمر همواره در سکوت به کار خود ادامه داده است.

نام کامل وی استیون آنتونی بالمر است و در تاریخ 24 مارس 1956 در شــهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا متولد شد.

وی یکی از موفق‌ترین افراد در ایالت متحده آمریکا محسوب می‌شود. دارایی او در حال حاضر چیزی در حدود 2.15 میلیارد دلار تخمین زده ‌می‌شود.

دوران کودکی

وی فرزند هنری بالمر و بئاتریس ورکین اســت. پدر وی یکی از مدیران کمپانی اتومبیل‌ســازی فورد بوده و اصالتا اهل کشور سوئیس است.

وی در سنین جوانی به آمریکا مهاجرت کرده است. مادر وی نیز اصالتا آمریکایی بوده است. استیو، بیشتر دوران کودکی و نوجوانی خود را در منطقه فارمینگتون هیلز در ایالت میشیگان گذرانده است.

او قبل از ورود به دانشگاه در دوره‌های آمادگی درسی در دانشــگاه فنی الورنس شرکت کرد و همزمان نیز مقطع متوسطه را در مدرسه خصوصی Detroit Country Day School  با کسب نمره عالی 800 در آزمون SAT ( چیزی شبیه به کنکور سراسری در ایران ) به پایان رسانید.

او هم اکنون عضو هیئت امنای همان مدرسه‌ای است که از آن فارغ‌التحصیل شده اســت. در سال 1977 وی با درجه بسیار عالی در مقطع لیسانس و در رشته ریاضیات کاربردی و اقتصاد از دانشگاه ‌هاروارد فارغ‌التحصیل شــد.

در دانشگاه، وی تیم فوتبال ‌هاروارد را مدیریت می‌کرد و همزمان نیز در نشریه‌ هاروارد به عنوان نویســنده مشــغول به کار بود. اتاق وی در خوابگاه دقیقا یک طبقه زیر اتاقی بود که بیل گیتس، دوســت شفیقش، در آنجا زندگی ‌می‌کرد.

 

وی در آزمونی که توسط موسسه ریاضیات آمریکا برگزار شد، توانست امتیاز بیشتری از بیل گیتس به دست آورد. پس از فارغ‌التحصیل شــدن از دانشگاه، وی به مدت دو سال به عنوان مدیــر تولید یک بخش از کمپانی Gamble & Procter مشــغول به کار شــد.

در آن کمپانــی، وی در دفتری کار می‌کرد که جفری ایملت، که بعدا مدیرعامل کمپانی جنرال الکتریک شد، نیز در آنجا مشغول به کار بود. در سال 1980  وی از تحصیل در دانشگاه استنفورد برای کار کردن در مایکروسافت انصراف داد.

مایکروسافت

استیو بالمر در 1980 به عنوان سی‌امین کارمند در مایکروسافت استخدام شد. شغل اولیه وی در آنجا، مدیر مالی شرکت بود. استخدام او شخصا توسط بیل گیتس صورت گرفت. حقوق ســالیانه وی در آن زمان چیزی حدود 50 هزار دلار بود و همزمان نیز بخشــی از سود سهام شرکت را دریافت می‌کرد.‌ هنگامی که مایکروسافت در سال 1981 تبدیل به یک شرکت الحاقی شد، بالمر در حدود 8 درصد از کل سهام شرکت را در اختیار داشت.

وی در سال 2003  حدودا 3.8 درصد از کل سهامش در مایکروسافت را فروخت که این کار باعث شد تا میزان سهام وی در این شرکت به 4 درصد تنزل پیدا کند. وی در طی حضورش در مایکروســافت، مدیریت بخش‌های حیاتی این شرکت را که شامل بخش عملیاتی، سیستم عامل، فروش و پشتیبانی می‌شد بر عهده داشته است. وی در سال 1992 نیز به عنوان معاون ارشد این شرکت تعیین شد. او به‌تنهایی رهبری تیم توسعه‌دهنده پلتفرم دات نت را بر عهده داشــت. بالمر از سال 1998 تا 2001 رئیس مایکروسافت بود، تا پس از بیل گیتس که رئیس هیئت مدیره بود، به شخص دوم مایکروسافت بدل شود.

مدیرعامل

در ژانویه سال 2000، بالمر رسما به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت انتخاب شــد. به‌عنوان مدیرعامل وی موظف شد تا امور مالی شرکت را دستخوش تغییرات اساســی کند تا سود بیشتری راهی حساب‌های بانکی ردموندی‌ها شود. اما بیل گیتس همچنان بر مسند بخش‌های حیاتی این شرکت مانند چشــم‌انداز فناوری و معماری نرم‌افزار باقی ماند. وی در سال 2006، یعنی هنگامی که به‌طور رسمی مدیریت بخش معماری نرم‌افزار مایکروسافت را رها کرد، اعلام کرد که دیگر قصد ندارد به صورت روزانه در این شــرکت فعالیت داشــته باشد. این اقدام گیتس باعث شد تا بالمر قدرت واقعی خود را در امر مدیریت این کمپانی عظیم با اعمال شیوه‌های مدیریتی جدید، نشان دهد.

با بازنشســته شدن گیتس، بالمر سعی کرد تا چشم‌انداز مایکروسافت را دستخوش تغییرات اساسی کند. در همین راستا سعی کرد تا عمده فعالیت این شرکت را به سمت ارائه دادن خدمات مبتنی بر سرویس‌های ابری هدایت کند. این تغییر رویکرد را می‌توان در خریده شدن اسکایپ توسط مایکروسافت مشاهده کرد. در طول مدتی که سکان هدایت مایکروسافت در دستان بالمر بوده است، درآمد سالیانه این شرکت از 25 میلیارد دلار در سال به 70 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که سود خالص این شرکت به 23 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده که چیزی در حدود 215 درصد رشد داشته است. شایان ذکر است که این میزان از سود خالص، تنها از بخش‌های ویندوز و آفیس شــرکت حاصل شده است. هم‌زمان با ثابت نگه داشتن نرخ پیشرفت مایکروسافت، بالمر با هوشمندی توانست خطرات سیستم‎های عامل متن باز و سرویس شبیه به آفیس گوگل به نام Docs Google را دفع کند. وی تاکنون موفق به ایجاد چندین کســب و کار موفق در این شرکت شده اســت. برای مثال پروژه مرکز داده مایکروسافت که در سال 2011 میلادی چیزی در حدود 6.6 میلیارد دلار ســود روانه حساب‌های بانکی این شرکت کــرده و یا پروژه ایکس باکس و ســرویس‌های مبتنی بر آن که حدودا 9.8 میلیارد دلار برای این شرکت سودآوری کرده‎اند، از جمله این کسب و کارهای سودآور هستند.

اگر بخواهیم عملکرد بالمر را در زمینه سودآوری برای شرکت تحت امرش مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که وی توانسته رشد مالی مایکروسافت را تا 4.16 درصد افزایش دهد و به همین دلیل جایگاه وی بالاتر از افراد نام آوری همچون «جک ولش»، مدیرعامل مشــهور جنرال الکتریک با 2.11 درصد سودآوری و  «لوئیس گرستنر»، مدیرعامل آی بی ام با 2 درصد سودآوری قرار دارد. طراحی و تولید محصولات متنوع و ترکیبی توسط مایکروسافت باعث شد تا این شرکت بتواند با موفقیت وارد دوران PC-Post شود.

بدون شــک بالمر یکی از بزرگترین اقتصاددانان حال حاضر دنیا است. در گزارشی که در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، میزان افزایش سهم بازار ویندوز و ویندوزفون کمتر از 10 درصد بود. با این اوصاف این شرکت موفق شد تا 19 درصد سود بیشتر، در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته در این شرایط به دست آورد. هم اکنون بخش‌های تجاری مایکروسافت، شامل آفیس 365، ســرورها و ابزارهای کاربردی بســیار بزرگ‌تر از بخش ویندوز هستند. درست است که توانایی بالمر در زمینه کسب سود برای مایکروسافت ستودنی است اما نباید فراموش کرد که مایکروسافت یک بنگاه صرفا اقتصادی نیست که بتوان با به گردش درآوردن پول، بر میزان آن افزود. مایکروسافت یک شــرکت فناوری است و رشد اقتصادی آن به طرز محسوسی وابسته به رشد در زمینه‌های فناوری است.

بالمر همواره مورد انتقاد شدید کارشناسان فناوری قرار داشته است. یکی از مهمترین انتقاداتی که بر وی وارد است، عدم توجه وی به فناوری‌های جدید و پولساز بوده. برای مثال مایکروسافت مدت‌ها قبل از اپل موفق به ساخت محصولاتی مشــابه آی پاد، آیفون و آیپد شده بود. این شرکت حتی از خیلی وقت پیش از آن که گوگل موفق به ساخت خودروی هوشمندش شود، اقدام به طراحی و ساخت یک خودروی هوشمند کرده بود اما کار را که کرد؟ آن که تمام کرد. بله، مایکروسافت تحت امر بالمر هرگز توجهی به فناوری‌هایی مانند آنچه که در بالا به آنها اشاره شد، نداشته و علت آن نیز تنها یک چیز است: اتکای بیش از حد به بخش‌های پولساز ویندوز و آفیس.

 

زندگی شخصی و امور خیریه

بالمر همواره به داشتن شخصیتی پر انرژی، هیجانی و خیرخواه مشهور بوده است. این شخصیت، در بسیاری از موارد باعث ترغیب کارمندان به کار کردن و در نهایت تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در امور گوناگونی که وی مسئولیت آنها را بر عهده داشــته، شده است. حضور پر انرژی و در عین حال عجیب و غریب وی بر روی صحنه نیز باعث شده تا ویدیوهای مربوط به سخنرانی‌های وی بارها و بارها توسط کاربران وب‌سایت‌های ویدیویی گوناگون، مانند یوتیوب مشاهده شود. وی 68 میلیون دلار از سهامش را در مایکروسافت در همین سال فروخت و درآمدش را در اختیار سازمان‌های خیریه‌ای که در زمینه سلامت بشر، توسعه تکنولوژی و علم فعالیت می‌کنند قرار داد. «بنیاد خیریه استیو بالمر و خانواده» نیز به منظور مدیریت همین فعالیت‌های خیرخواهانه، در ســال 1986 تاسیس شــد. بالمر از طریق این بنیاد، سالانه مبلغی در حدود 30 میلیون دلار را صرف امور خیریه می‌کند. وی صاحب چهار فرزند است و هم اکنون در شهر مرسرایسلند ایالت واشنگتن زندگی می‌کند.

 

 

ثروت

بالمر دومین فرد پس از روبرتو گویزوئتا است که توانسته تنها از طریق انجام معاملات بورس با استفاده از سهامی که به عنوان یکی از کارمندان مایکروســافت دریافت کرده، میلیاردر شود. نکته جالب در مورد بالمر این است که وی به عنوان یک کارمند معمولی به استخدام مایکروسافت درآمده و بنیانگذار و حتی از اقوام یکی از بنیانگذاران این شرکت نیز نبوده است.

بر اســاس رتبه‌بندی فوربز، بالمر با دارا بودن بیش از 2.15میلیارد دلار، پنجاه و یکمین فرد ثروتمند جهان است. وی در سال 2009 میلادی مبلغ 1.276.627 دلار حقوق و مزایا از مایکروســافت دریافت کرده است. این مبلغ شامل 665.833 دلار دستمزد سالیانه، 600.000 دلار پاداش نقد و 10.794 دلار مزایای دیگر بوده است.

هفته نامه شهر امید را می توانید از روزنامه فروشی ها تهیه کنید.