محمد سدهی‌ رییس نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران در نشست خبری که به این منظور در محل این انجمن برگزار شد اظهار کرد: سنگ‌های کلیوی در ایران به خاطر مسائل ژنتیک و آب و هوا شایع است که درمان این سنگ‌ها از طریق جراحی‌های کم تهاجمی و سنگ‌شکنی با دستگاه و لیزر متحول شده است.

 

وی با بیان اینکه درمان سنگ‌های کلیوی امروزه منحصر به درمان‌های آندوسکوپی و بدون جراحی‌های باز است گفت: علاوه بر سنگ‌های کلیوی بیماری‌های مادرزادی تنگی مجرا، اختلالات برگشت ادرار و سرطان‌های مجاری ادراری در ایران شایع می‌باشد.

 

رییس نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران تصریح کرد: سرطان مثانه در ایران شیوع بسیاری دارد که متأسفانه از دلایل عمده آن استعمال سیگار و سایر مواد دخانی است اما در میان مبتلایان نیز افرادی نیز با سابقه مصرف سیگار یافت می‌شوند.

 

وی با اعلام اینکه درمان به سن و علائم بیماری بستگی دارد، گفت: در سرطان مثانه در موارد شدید این عضو از بدن خارج می‌شود که عمل جراحی بسیار سنگینی است.

 

سدهی‌ با اشاره به شیوع سرطان پروستات در دو دهه اخیر در کشور به علت آزمایش‌های تشخیصی دقیق اظهار کرد: تومور‌های کلیه در ایران مانند دیگر نقاط دنیا شایع است که درمان آن‌ها به بهترین صورت انجام می‌‌شود.

 

وی درباره پیوند کلیه در کشور بیان کرد: در ایران بیشتر پیوند‌ها از افراد زنده به علت مشکلات مالی آن‌ها انجام می‌شود که امیدواریم مانند سایر نقاط دنیا پیش‌تر از بیماران مرگ مغزی پیوند داشته باشیم.

 

رییس نوزدهمین کنگره انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه ایران بر روی کمربند سنگ کلیه قرار دارد گفت: برای پیشگیری از سنگ کلیه افراد باید مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش دهند.

 

در ادامه مراسم محمدرضا پورمند نایب رییس انجمن اورولوژی ایران، افزود: در اوایل انقلاب برای یک مورد پیوند کلیه در خارج از ایران می بایست ۳۰ هزار پوند هزینه می کردیم که البته همین کار هم دشواری ها و مشکلات خودش را داشت. زیرا، این پیوند در لندن انجام می شود و بیمار می بایست با اهدا کننده به این کشور سفر می کردند.

 

وی در ادامه با عنوان این مطلب که در حال حاضر شرایط کشورمان به گونه ای است که نیازی به اعزام بیماران به خارج نیست، افزود: تا چند سال قبل آمار پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی در کشور خیلی پایین بود اما، در سال گذشته از ۲۵۰۰ مورد پیوند کلیه در کشور ۵۰ درصد از بیماران مرگ مغزی بود که این مسئله نشان می دهد در زمینه اهدای عضو فرهنگ سازی شده است.

 

پورمند در ارتباط با میزان موفقیت آمیز بودن پیوند کلیه در بیماران، گفت: ۲۰ درصد افرادی که پیوند می شوند، ممکن است که کلیه پیوندی در آنها پس زده شود اما با داروهایی که به بازار آمده است، تا حدود زیادی جلوی پس زدن کلیه را می گیرد.

 

سرطان مثانه در آقایان شایع تر از بانوان
در ادامه مراسم عباس ‌بصیری رییس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه از اهداف انجمن‌ها آموزش عمومی افراد به جامعه است تصریح کرد: مراقبت از خود و آگاهی بیمار مهمترین نقش را در سلامتی دارد.

 

وی با اعلام اینکه مسئله اصلی کنگره سرطان‌ها از جمله سرطان مثانه است گفت: در کشور ما سرطان مثانه در بین سرطان‌های ادراری رتبه اول و در کل سرطان‌ها سوم است و سرطان پروستات در جایگاه بعدی قرار دارد.

 

بصیری تصریح کرد: سرطان مثانه 2 تا 5/2 برابر در آقایان شایع‌تر است که در مناطقی که سیگار و مواد دخانی در بین خانم‌ها رواج پیدا کرده نیز در حال شیوع است.

 

وی افزود: تشخیص آزمایشگاهی، شیوع مصرف مواد دخانی، فعالیت در کارخانه‌های رنگ و شیمیایی از عوامل افزایش آمار سرطان در کشور است.