کشورها و جوامع توسعه یافته به رشد شخصیتی و پرورشی کودکان توجه بسیاری را لحاظ می کنند زیرا آینده سازان هر جامعه ای همین کودکان امروزی هستند که در طی زمان رفته رفته رشد و تکامل پیدا کرده و عهده دار مسئولیت هایی متعدد و متنوع در بخش های گوناگون اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،ورزشی و...می شوند.

 

دراین میان هر آنچه ضریب رشد روحی،روانی،رفتاری و اخلاقی کودکان تقویت شود فرآیند پیشرفت،توسعه و بالندگی جامعه با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی طریق خواهد کرد.

 

 به واقع اسباب بازی ها،تولیدات تلویزیونی(برنامه های کودک،کارتون ها،انیمیشن و...)نقش موثری در تسهیل این امر خطیر(رشد،پرورش و اجتماعی شدن کودک)ایفا می کنند.

 

به واقع یکی از ابزار های پیگیریِ اهدافِ بلند فرهنگی هر جامعه ای در قالب برنامه ها،اسباب بازی ها و سرگرمی های کودکانه نمود پیدا می کند.

 

در این میان الگو برداری از جوامع توسعه یافته و البته مطابق سازی آن با ارزش ها،فرهنگ و اعتقادات ایرانی، اسلامیِ این مرز بوم از ضروریاتی است که می توان با اتکای به آن و اِعمال مدیریت صحیح،حصولِ شکوفاییِ جامعه را در آینده تضمین کرد.

 

*کدام اسباب بازی ها برای کودکان ایرانی مناسب هستند؟

 

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان،با اشاره به لزوم توجه والدین در انتخاب اسباب بازی برای کودکان عنوان کرد:برخی بصورت بسیار سطحی،به نقش و کارکرد اسباب بازی می نگرند و گمان می کنند تهیه فلان اسباب بازی برای کودکان تنها وسیله ای است که از بهانه جویی های کودک جلوگیری می کند.

 

وی افزود:اما نباید از نظر دور داشت که کارکرد اسباب بازی فراتر از این ذهنیت سطحی است و در صورت انتخاب نادرست اسباب بازی در نحوه ارتباط کودک با محیط پیرامونی او و تصویری که از محیط پیرامونی در ذهن او نقش می بندد،عوارض و اثرات ناخوشایندی حاصل می شود.

 

نوبهارگفت:البته پیامدهای انتخاب های غلط در تهیه اسباب بازی برای کودکان در دراز مدت عیان می شود و اغلب والدین نیز متوجه  تاثیرات مخرب و منفی اسباب بازی ها در دراز مدت نمی شوند.

 

این روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:آنچه که به عنوان یک اصل در انتخاب اسباب بازی برای  کودکان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد،به پرهیز از تهیه اسباب بازی هایی معطوف می شود که عموما با فرهنگ،روش و منش خانواده ایرانی در تضاد است.

 

وی افزود:کم نیستند والدینی که در برابر گریه های کودکان خود برای تهیه یک اسباب بازی خاص،کوتاه می آیند و تمکین می کنند،اما نباید از نظر دور داشت که با مدیریت اصولی و صحیح،باید به انتخاب اسباب بازی هایی مباردت ورزید که در رشد و پرورش قاعده مند و سازنده کودکان موثر واقع شود.

 

این کارشناس علوم رفتاری می گوید:شاید باور آن برای برخی دشوار باشد اما به واقع بخشی از فاز تهاجم فرهنگی دشمن بواسطه همین اسباب بازی ها و شخصیت های کارتونی رقم می خورد.
نوبهار در خاتمه یادآور شد:در چنین شرایطی هر گونه کم توجهی،قصور با سهل انگاری می تواند مسیر حرکت شخصیتی و رشد پذیری کودک را تغییر دهد و به واقع آینده او و جامعه ای که در آن زیست می کند را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

با چنین اوصافی می طلبد در تیهه اسباب بازی همچون نیازهای اولیه کودک دقت نظر لازم لحاظ شود زیرا به نوعی این مولفه و عنصر حائز اهمیت،مسیر پیش روی کودک برای رسیدنِ به انسانی مطابق با الگوهای ارزشی و اسلامی را هموار می سازد مشروط بر آنکه به اسباب بازیِ کودکان،همچون ابزاری آموزشی که آینده فرزندان جامعه را شکل می دهد نگریسته شود.