اعلام روزشمار هفته بهداشت روان

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز هفته بهداشت روان در مدارس، اظهار داشت: هفته بهداشت روان از امروز با شعار «کمک‌های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه» آغاز شد.

وی با تشریح عناوین هفته بهداشت روان در مدارس، افزود: شنبه 24 مهر با عنوان روز «سلامت روان و خودشکوفایی»، یکشنبه 25 مهر روز «سلامت روان و شادابی در زندگی»، دوشنبه 26 مهر روز «سلامت روان و پرهیز از خشونت»، سه‌شنبه 27 مهر روز «سلامت روان و زندگی اجتماعی»، چهارشنبه 28 مهر روز «سلامت روان، معنویت و حیات طیبه»، پنج‌شنبه 29 مهر روز «سلامت روان، هوش عاطفی و مشارکت‌های اجتماعی» و جمعه 30 مهر روز «سلامت روان، خودآگاهی و خردمندی» نام دارد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در ادارات کل و مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

شکوهی تصریح کرد: امسال ضمن تجلیل از مشاوران بهداشت روان برنامه‌های محتوایی برای ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تولید شده است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نزدیک به 18 هزار مشاور رسمی تمام‌وقت در مدارس کشور فعالیت می‌کنند، گفت: 3 هزار مشاور پاره‌وقت نیز در مدارس هستند؛ ضمن اینکه در تابستان امسال برای قریب به اتفاق این مشاوران دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم و دوره‌های نیمه‌حضوری نیز به صورت آنلاین آغاز شده است که از سال تحصیلی جاری برگزاری این دوره‌ها بیشتر می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌های شما برای تأمین مشاور در دوره متوسطه دوم چگونه است؟»، یادآور شد: برای پایه‌های دوره متوسطه اول الزام مشاور وجود دارد و برای دوره متوسطه دوم نیز در صورت مازاد بودن مشاور، به این دوره اختصاص داده می‌شود.

شکوهی از اختصاص مشاور در پایه دهم از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: امسال 850 کارشناس مشاور ادارات کل آموزش و پرورش مناطق کشور در دوره‌های آموزش ضمن خدمت شرکت کردند که این دوره‌ها در 4 نقطه کشور برگزار شد؛ ضمن اینکه مدرسانی را در سطح ملی تربیت می‌کنیم تا بتوانند مدرسان میانی استان‌ها را آموزش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که «میزان شیوع بیماری‌های روانی در بین دانش‌آموزان چگونه است؟»، بیان داشت: در خصوص بهداشت روان این بستگی به تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره دارد و آمار دقیقی نداریم؛ چرا که هر کدام تعریف خاص خود را دارند و ممکن است بعضی از آسیب‌ها بیماری محسوب شود و برخی خیر.