خاک پروژه های عمرانی اسکن می شود/ زیرزمین مولوی ایمن نیست

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به فرونشست های زمین در شهر تهران از تعدد فضاهای خالی همانند قنوات، چاه ها و خاک های دستی در زیرزمین پایتخت نام برد و اظهار کرد: در بسیاری موارد این فضاها با نشت آب همراه می شود و آبشستگی که ایجاد می شود، فضاهای خالی را آماده ریزش می کند.

وی با اشاره به این که هر شخص حقیقی یا حقوقی که در زیر زمین تهران در حال فعالیت است باید پیش از هر نوع عملیاتی تمامی این فضاها را مطالعه کند، عنوان کرد: این اقدام جدای از مسائلی که در زیر زمین تهران رخ داده است به دلیل جنس خاک این شهر ضروری است.

شاکری با اشاره به عملیات های خاکی حجیم همانند گودبرداری های عمیق و تونل سازی ها، گفت: این نوع اقدامات عمرانی فضاهای خالی زیر زمین را تحریک و وضعیت را تشدید می کند.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این که مطالعات سنتی ژئوتکنیک که با چاه های گمانه مطالعات را انجام می دهند برای پیشگیری حوادث فرونشست در تهران کافی نیست، گفت: باید با استفاده از روش های جدید با نام ژئوفیزیک و با دستگاه های رادار جی پی آر تمام لایه های خاک در هر عمق و طولی که فعالیت عمرانی انجام می شود، اسکن شود.

وی ادامه داد: با استفاده از این روش به راحتی می توان نشان داد در زیر زمین چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

شاکری با اشاره به فرونشست های اخیر در پایتخت از جمله حادثه شهران خاطرنشان کرد: با وقوع این حوادث شورای شهر تهران الزامی را تصویب و ابلاغ کرد تا بر اساس آن برای تمامی پروژه های عمرانی شهرداری تهران مطالعات ژئوفیزیک و اسکن خاک حتی برای پروژه های در حال اجرا و در حال اتمام حتما انجام شود.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: این اقدام بیش از هر پروژه ای برای توسعه مترو ضروری است. حتی از دید بنده مسیرهای مترو که اقدامات اجرایی آن به اتمام رسیده نیز پس از مطالعات ژئوفیزیک اسکن شوند.

وی ادامه داد: زیرا ممکن است فعل و انفعالات زیر زمین در آینده منجر به نشست های موضعی بالا دست نیز شود.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مناطقی از تهران که بیشتر در معرض فرونشست قرار دارند، گفت: به نظر می رسد منطقه 12 و نیز مناطق مرکزی شهر از این نظر بیشتر در معرض خطر است اما شکستگی شبکه آب یا تاسیسات دیگری که در زیر خاک کار کرده اند در تمام سطح تهران وجود دارد. تنها در نقاط ذکر شده وضعیت وخیم تر است.

شاکری با اشاره به میدان قیام و محدوده مولوی تاکید کرد: فارق از توسعه مترو یا هر تونل زیرزمینی باید برای ایمنی مردم تمامی این  محدوده اسکن شود.

وی با اشاره به این که اسکن و رصد خاک در بسیاری از نقاط شهر تهران وظیفه ای حاکمیتی است، عنوان کرد: با این وجود به عنوان نماینده مردم باید از دولت و شهرداری بخواهیم که این اقدام انجام شود.

شاکری با اشاره به این که تمام تهران به مطالعاتی گیسترده در حوزه فرونشست ها نیاز دارد، در پایان خاطرنشان کرد: با انجام این مطالعات می توان مناطقی که بیشتر در خطر قرار دارند را برای تحکیم در اولویت قرار داد.

مصطفی موسوی