خبرنگاران قربانی سیاسی‌کاری‌هایی که تحت عناوین ارزشی صورت گیرد نشوند

مجتبی شاکری در جریان جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وجود 2300 نقطه میراثی در تهران، گفت: در حال حاضر تنها نزدیک به 500 نقطه از آن ثبت میراثی شده و بقیه به دلیل فقدان بودجه کافی برای این منظور در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت و تملک نشده است. از این رو بخشی از بار مسئولیت این تملک‌ها روی دوش شهرداری و شورای شهر تهران قرار گرفته است و این در حالی است که هنوز بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولت‌ها از پیش تا کنون همچنان باقسیت.

وی در ادامه با اشاره به مخالفت شورای شهر با تصویب لایحه ایجاد سازمان گردشگری ذیل شهرداری تهران، گفت: با وجود این مخالفت شهرداری دوباره این قضایا رو پیگیری می‌کند در حالی که ایجاد چنین سازمان‌هایی جز تحمیل هزینه به شهر و فربه کردن شهرداری خاصیت دیگری ندارد.

شاکری با تاکید بر اینکه برای تنظیم ارتباط شهرداری با سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و تکمیل پازل خدمت به شهروندان نیازمند اسناد بالادستی است، گفت: در مورد ارتباط شهرداری و سازمان بهزیستی چنین سندی تدوین نشد و به همین خاطر شهرداری با وجود اینکه تلاش کرد کم‌کاری بهزیستی را جبران کند، در راه‌اندازی مراکز بهاران به اهداف مطلوب خود نرسید.

وی ادامه داد: در موضوع سلامت نیز شهرداری بدون وجود یک سند بالادستی به این موضوع ورود کرده و اکنون برخی از خدمات بخش سلامت بدون یک نقشه راه مشخص در تمام سراهای محلات به شهروندان ارائه می‌شود و گزارشی از اثربخشی آن در دست نیست.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه آشفتگی مسوولیتی میان دولت و شهرداری در قضایای گردشگری و میراث فرهنگی نیز وجود دارد، گفت: جایگاه و مسوولیت شهرداری در پازل خدمت در این حوزه‌ها باید در یک سند مبنا تعریف شود و این طور نباشد که شهرداری خود را موظف به پر کردن تمام جاهایی که سازمان میراث فرهنگی خالی گذاشته، بداند.

شاکری با بیان اینکه هشت مجموعه مختلف ذیل شهرداری تهران در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند، گفت: در این حوزه بدون اینکه یک ساختار روشن و شرح وظایف مدون وجود داشته باشد، امسال هم 21 میلیارد تومان بودجه نیز پیش‌بینی شده است.

وی به اعضای شورای شهر هشدار داد در تصویب بودجه سال 96 دچار خطا نشوند و ضمن مخالفت با ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری، گفت: حتی یک گزارش از فعالیتهای تحت عنوان گردشگری برای اثبات این ادعا که با ایجاد سازمان مذکور یک منبع درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد می‌شود، در اختیار اعضای شورای شهر قرار نگرفته است.

شاکری در بخش دیگر سخنانش ضمن تشکر از دادستان کل کشور در رسیدگی به پرونده واگذاری املاک و لایه‌برداری از «عامل» این پرونده، گفت: اعترافات عامل پرونده نشان داد که او قربانی یک پروژه سیاسی بوده است اما به نظر می‌رسد لایه‌برداری از «آمر یا آمران پرده نشین» این پرونده نیز لازم است؛ این اقدام به ویژه در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات می‌تواند هشداری جدی باشد که خبرنگاران قربانی پروژه‌ها و سیاسی‌کاری‌هایی که تحت عناوین ارزشی صورت گیرد و حتی شاید سهمی هم در آن نداشته باشند، نشوند.