دلیل اصلی فرونشست ها در شهر تهران، حفاری مترو نیست
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اظهار نظر تعدادی از کارشناسان حوزه شهری مبنی بر اینکه حفاری تونل مترو دلیل اصلی فرونشست‌های مکرر در سطح شهر تهران است، اظهار داشت: بخشی از این نظریه را نمی‌توان به تمام معابر و خیابان‌های شهر اختصاص داد به این دلیل که خطوط مترو درصد زیادی از سطوح زیرین شهر تهران را تشکیل نمی‌دهند.
 
وی با بیان اینکه بدون شک حفاری تونل مترو در فرونشست و تسریع آن تأثیرگذار است، افزود: اما اینکه دلیل اصلی فرونشست‌ها در شهر تهران به حفاری مترو مربوط باشد درست نیست چراکه در بسیاری از معابر و میادین شهر هیچ خطوط مترویی وجود ندارد.
 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شبکه آب شهر تهران فرسوده است، گفت: بخشی از فرونشست شهر تهران مربوط به کانال‌های آب و فاضلاب شهر تهران بوده چراکه هر ساختمانی که در شهر تهران ساخته شده مغاره قابل توجهی را در زیر زمین به عنوان چاه جذبی به وجود آورده است.
 
سالاری با بیان اینکه این موضوعات باعث شده زمین شسته و لایحه‌های بالایی به سمت زیر زمین حرکت کنند، ادامه داد: این موضوع می‌تواند یکی از دلایل مهم فرونشست زمین در سطح شهر تهران باشد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که آب چاه‌های فاضلاب شهر تهران موجب شسته شدن خاک‌های زیر میادین و معابر شهر شده است، افزود: بدون شک این موضوع هم برای تسریع در فرونشست زمین تأثیرگذار است اما به نظر می‌رسد عدم وجود کانال‌های تأسیسات شهری شبکه فاضلاب در شهر تهران و همچنین خشکی آب و هوا باعث بروز این اتفاقات شده باشد.
 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای سالامی شهر تهران با اشاره به گزارش سازمان زمین‌شناسی در خصوص فرونشست‌های مکرر در شهر تهران گفت: بر اساس این گزارش اعلام شد که فرونشست در دشت‌های شهر تهران هم وجود دارد و هر ساله در این دشت‌ها چند سانتی متر زمین نشست می‌کند به همین دلیل این فرآیند در شهر تهران وضعیت فرونشست در شهر را تشدید می‌کند.