چرا مردان سرطان دهان می گیرند؟

محمد تقی خرسندی آشتیانی، رییس پانزدهمین کنگره بین المللی گوش، حلق، بینی و سر و گردن با بیان اینکه سرطان‌های سر و گردن در آقایان بسیار بیشتر از خانم ها است، بیان کرد: نسبت بروز تومورهای حفره دهان در آقایان 10 به یک است و سایر آنها نسبت چهار به یک دارد اما در کل بر اساس آمارهای موجود در هر 50 هزار نفر، یک نفر مبتلا به این نوع سرطان می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ارتباط مستقیم بروز سرطان های دهان با مصرف سیگار و دخانیات، تصریح کرد: شیوع بالای این نوع سرطان در آقایان به این دلیل است که آن ها بیشتر در معرض فاکتورهای خطری مثل مصرف سیگار، خوردن مواد غیرارگانیک، استرس شغلی و همچنین بودن در هوای آلوده و کار با مواد شیمیایی هستند.

وی مراجعه زودهنگام را موجب پیش آگهی بهتر، درمان و جراحی موفق تر و همچنین عوارض و احتمال بازگشت کمتر دانست و گفت: هر زخمی در دهان که بیش از سه هفته طول بکشد نیاز به مراجعه و بررسی دارد.

خرسندی آشتیانی، رادیوتراپی را پس از جراحی درمان اصلی این نوع سرطان ها برشمرد و افزود: شیمی درمانی در سرطان های سر و گردن فقط به عنوان درمان کمکی و با دوز بسیار پایینی تجویز می شوند.

رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی گوش، حلق بینی در ارتباط با توصیه هایی برای پیشگیری از بروز سرطان های سر و گردن، اذعان کرد: پرهیز از مصرف سیگار و قلیان به ویژه قلیان های طعم دار، مصرف غذای ارگانیک، کنترل استرس، استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی و غذاهای داغ از جمله مهمترین فاکتورهای بروز این بیماری ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید با آگاهی از علائم و عوامل بیماری ها، تغییرات جدی و طولانی در ناحیه سر و گردن را جدی بگیرند هرچند که هر زخمی هم نشانه سرطان نبوده ولی مراجعه به پزشک برای پیشگیری، تشخیص و درمان به موقع ضروری است.

پانزدهمین کنگره بین المللی گوش، حلق و بینی، سر و گردن تا 21 آبان با حضور برجسته‌ترین اساتید از کشورهای مختلف آمریکا و اروپا در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد برپا خواهد بود.