ناگفته های مسافران قطار تبریز- مشهد در گفتگو با نماینده مشهد/ قطاری بدون پزشک و امکانات

رضا شیران خراسانی نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه با مسافران قطار حادثه دیده تبریز- مشهد، در راه آهن مشهد صحبت کرده، گفت: هیچ یک از مسافران و مجروحان از نحوه رسیدگی و امداد رسانی مسئولین راضی نبودند. وقتی این مسافران به راه آهن مشهد رسیدند اینجانب در جمع آنها حضور یافتم و با آنها صحبت کردم.

وی با بیان اینکه مردم می گفتند که برای پانسمان زخم مجروحان از ملافه استفاده می کردند و هیچگونه امکاناتی در اختیار نداشتند، گفت: مجروحان می گفتند تا چندین ساعت از این حادثه هیچ نوع کمک و امدادی برای آنها ارسال نشد و آنها با چشمان خود شاهد سوختن بچه ها، بستگان، دوستان، آشنائیان و همشهریهای خود بودند.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فاصله محل حادثه با شهر سمنان تنها پنج کیلومتر بوده، افزود: سوال ما از وزیر راه و شهر سازی این است که اگر بستگان دور وی در این قطار حضور می داشتند، آیا باز هم وضعیت امداد رسانی اینگونه می بود.

شیران با انتقاد از ضعف مدیریت در بروز حادثه و همچنین در امداد رسانی به حادثه دیدگان گفت: به دلیل همین ضعف مدیریت، نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزیر راه هستند و تا کنون بیش از 60 نماینده استیضاح این وزیر را خواستار شدند.

وی با بیان اینکه مجلس در این هفته تعطیل است و جلسه علنی ندارد، گفت: جلسه مجلس از روز یکشنبه 14 آذر از سر گرفته می شود که نمایندگان تصمیم دارند تا در همان جلسه طرح استیضاح این وزیر را تحویل هیئت رئیسه مجلس دهند.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این هفته مجلس جلسه می داشت، قطعا در همین هفته طرح مذکور تحویل هیئت رئیسه مجلس می شد، گفت: نمایندگان چه بصورت پیامک و چه بصورت تماس تلفنی خواستار استیضاح آخوندی هستند.

شیران تاکید کرد: نمایندگان شهرهای مختلف و حتی تعدادی از نمایندگان لیست امید و اصلاح طلب هم برای استیضاح وزیر اعلام آمادگی کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبال زیاد نمایندگان از استیضاح این وزیر، قطعا آخوندی با استیضاح از سمت خود عزل می شود.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی صرفا به تصادف این 2 قطار و کشته شدن 43 نفر و مجروح شدن 16 هموطن محدود نمی شود، گفت: ضعف مدیریت و عملکرد وزیر و مدیران باعث شده تا این وزارتخانه به کارگاه سیاست بازی تبدیل شود.

شیران گفت: چندی پیش کارگران راه آهن مشهد در اعتراض به عدم دریافت چهار ماه حقوق به اینجانب مراجعه کردند و از روند مدیریت مجموعه اعتراض داشتند. حقوق نگرفتن چهار ماهه این کارگران در حالی بود که مدیران مربوطه هم حقوق، هم اضافه کاری، هم کارانه و دیگر مزایا را ماهانه بطور کامل دریافت کرده بودند و حتی برخی از آقایان خانه سازمانی که در اختیار داشتند را با هزینه بیت المال تعمیر کرده و برای فضای سبز خانه سازمانی خود چند میلیون پول هزینه کردند.

وی اضافه کرد: در حادثه قطار در سمنان 2 مساله مهم وجود دارد. اول اصل موضوع این اتفاق است و بعد مساله نحوه خدمات رسانی به افراد حادثه دیده و مجروحان حادثه است که در هر دو مورد ابهامات زیادی وجود دارد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی باید نسبت به این ضعف مدیریت پاسخگو باشد، گفت: سوال ما از وزیر این است که بعد از این اتفاق چه اقدامی انجام داده اند؟ چرا به مجروحان و حادثه دیدگان تا چندین ساعت هیچ خدمت رسانی انجام نشد؟.

شیران با اشاره به اظهارات وزیر مبنی بر اینکه مردم نگران نباشند چرا که مسافران بیمه هستند و بیمه خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کند، گفت: وزیر بجای عذرخواهی از مردم، به دنبال اهانت به آنهاست.

در پی بروز این حادثه مسئولین اعلام کردند که قطار تبریز - مشهد صبح روز جمعه پنجم آذر به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در فاصله 5 کیلومتری سمنان متوقف و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می‌دهد.چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز شده در همین زمان قطار سمنان - مشهد در مسیر متوقف می‌شود.در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی‌اطلاع بود و وقتی رئیس قطار سمنان - مشهد مجددا کسب تکلیف می‌کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند. قطار اول که در پشت یک پیچ متوقف شده بود، لذا قطار دوم به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار اول برخورد می‌کند.

علیرضا تهرانی