به گزارش افکارنیوز،

 روز گذشته(یکشنبه)، تونل 57 کیلومتری «گوتارد»(Gotthard) که پروژه ساخت آن 17 سال طول کشیده و حدود 12 میلیارد دلار هزینه دربرداشته است به بهره‌برداری رسید.

این تونل در عمق 2300 متری و زیر رشته کوه‌هایی که شمال و جنوب اروپا را از هم جدا می‌کند، حفر شده و طراحی آن به‌گونه‌ای است که یک قرن دوام می‌آورد.

قطارهای سریع‌السیر ظرف حدود 17 دقیقه این مسیر 57 کیلومتری را طی می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، روزانه حدود 260 قطار باربری و 65 قطار مسافربری از این تونل عبور می‌کنند.

مردم سوئیس به‌رغم مخالفت دولت و مجلس این کشور، طی چندین همه‌پرسی با نتیجه الزام‌آور در دهه 1990 میلادی از ساخت این تونل حمایت کردند.http://www.afkarnews.ir/

در جریان ساخت این تونل که یک سال زودتر از موعد به پایان رسید، 9 نفر نیز جان باختند.

بودجه ساخت این پروژه عظیم از مالیات بر ارزش‌افزوده سوخت، عوارض جاده‌ای برای وسایل نقلیه سنگین و وام‌های دولتی تأمین شده است.

پس از تونل «گوتارد» سوئیس، تونل «ریلی سیکان» ژاپن با 53/9 کیلومتر در رتبه دوم و تونل ارتباطی مانش میان انگلیس و فرانسه با 50/5 کیلومتردر رتبه سوم قرار دارد.