ماجرای تنبیه دانش آموزان به کجا رسید؟

گرچه امروزه به مدد شبکه های اجتماعی تنبیه بدنی دانش آموزان رسانه ای شده و مسئولان امر در وزارت آموزش وپرورش را به عذرخواهی و وعده برخورد با خاطیان وا می دارد اما همچنان تنبیه دانش آموزان ادامه دارد.

گونه ای دیگر از تنبیه ها، روحی هستند، معلم یا مدیر با روح و روان دانش آموز بازی می کنند، این دسته از تنبیه ها به چشم نمی آید و قابل اثبات نیست و بیشتر در قالب گلایه و درد دل از اولیاء دانش آموزان به گوش می رسد.

اما نکته اینجاست که آزارهای روحی می تواند در طول سال روحیه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار دهد. نمونه ای از این آزارها را در منطقه ۶ پایتخت شاهدیم. از ابتدای سال تحصیلی جاری دانش آموزان و اولیای دبیرستانی در منطقه ۶ پایتخت در انتظار درست شدن رفتارهای معلم فیزیک این مدرسه هستند. آنها مدعی هستند که مدیر مدرسه یا گلایه های آنها را در مورد رفتار نادرست معلم نمی پذیرد یا می پذیرد اما اقدامی نمی کند.

 

اخراج دانش آموزان از کلاس به دلیل غیبت

در این ارتباط؛ یکی از اولیاء این دانش آموزان می گوید: فرزندم سوم دبیرستان است، او نتوانست کلاس های  فوق برنامه را در تابستان شرکت کند، اما معلم فیزیک که مدرس کلاس های فوق برنامه تابستان بود، با آغاز سال تحصیلی دروس را از وسط فصل شروع کرد و اعتراض های دانش آموزان را اینگونه پاسخ داد که «باید در تابستان در کلاس فیزیک شرکت می کردید».

وی ادامه داد: دخترم می گوید «امسال امتحان نهایی داریم اما معلم ما فقط در حد المپیاد و کنکور به صورت تستی با ما کار می کند». فرزندم و دیگر دانش آموزان  به این روش معترضند و استرس امتحانات نهایی را دارند.

مادر این دانش آموز بیان کرد: دوشنبه و چهارشنبه در ماه آذر تعطیل رسمی بود و دخترم سه شنبه را نتوانست به مدرسه برود، در این روز علاوه بر دخترم ۱۱ دانش آموز دیگر نیز غیبت داشتند اما در جلسه بعد این معلم آنان را به کلاس راه نداد و ۵ نمره نیز از نمره درس مستمریشان کم کرد. مجموع این موضوعات به فرزندم و هم کلاسی هایش استرس وارد کرده است و دخترم در مواجهه با این معلم و درس فیزیک از لحاظ روحی وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه مدرسه دخترم هیئت امنایی است و مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شهریه پرداخت می کنم، گفت: کلاس های فوق برنامه در تابستان اجباری بود، دخترم به اجبار در کلاس ریاضی شرکت کرد اما در کلاس فیزیک شرکت نکرد.

وی تصریح کرد: معلم فیزیک فرزندم، حق ا لتدریسی است و شاید به همین است که وقت زیادی برای رفع اشکال و درس دادن به دانش آموزان نمی گذارد.

ناگفته نماند که معلمان حق التدریس نیروهای آزادی هستند که در وزارت آموزش و پرورش استخدام نمی شوند و حقوق آنها ماه ها به تعویق می افتد به گونه ای که یکسال پس از پایان سال تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش همچنان به آنها بدهکار می شود و شاید یکی از دلایل مشکلات این دانش آموزان به  این موضوع بازگردد و آنان غیرمستقیم درگیر مشکلات معلمشان که از سوی وزارتخانه به او تحمیل شده است، شده اند.

 

دین دست آویز ساکت کردن دانش آموزان ابتدایی 

یکی دیگر از تنبیه های روحی که در مدارس شاهد هستیم، به یکی از مدارس  ابتدایی واقع در منطقه ۷ باز می گردد. این بار نیز یکی از مادران از تنبیه روحی که معلم به دانش آموزان وارد می کند می گوید، تنبیهی که مادر را وادار کرد با گذشت ۴ ماه از سال تحصیلی فرزندش را از یک مدرسه دولتی به یک مدرسه غیردولتی انتقال دهد.

این مادر  می گوید: تراکم دانش آموزان در کلاس درس زیاد بود. دانش آموزان بسیار شلوغ می کردند معلم با ۲۶  سال سابقه نمی توانست کلاس را مدیریت کند. آموزش دخترم تنها در خانه انجام می شد گویا در مدرسه چیزی آموزش نمی دید.

وی افزود: هنگامی دخترم به منزل می آمد، استرس و هراس داشت، متوجه شدم معلم برای ساکت کردن آنها از لفظ «آتش جهنم» استفاده می کند و به آنها می گوید، «اگر صحبت کنید یا شلوغ کنید حق الناس معلم بر گردن شماست! و او دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی را نمی بخشد و خدا آنان را در آتش جهنم می سوزاند!». فرزندم در خانه هیچ کاری انجام نمی داد می گفت می ترسم خدا مرا در آتش جهنم بسوزاند.

 

تمام دغدغه ما در تربیت، مهربانی، عطوفت و ایجاد انس است

این موضوع را با مدیرکل قرآن، عترت و نماز در میان گذاشتیم، مسیب زاده گفت: بیش از یک میلیون معلم، ۱۳ میلیون دانش آموز و ۲۶۶ هزار والدین مخاطب ما هستند و نمی توان این مسائل را به همه معلم ها تعمیم داد. رفتار معلم مورد تایید ما نیست و این رفتار ها را صحیح نمی دانیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز بیان کرد: تمام دغدغه ما در تربیت، مهربانی، عطوفت و ایجاد انس است.

مسیب زاده بیان کرد: آموزش قرآن را به عنوان آموزش قبول نداریم، بلکه با ایجاد انس و مهربانی همانند پیامبر (ص) قرآن را آموزش می دهیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز تصریح کرد: رفتار معلم کج سلیقگی است و نمی توان آن را به همه معلم ها تسری داد. ما الگوی تلاوت در مدارس داریم، یعنی فقط دانش آموز، صوت زیبا می شنود و خود جذب می شود.

وی بیان کرد: خداوند ۶ هزار و ۲۰۰ آیه رحمت را نازل کرده است و حتی ناامیدی نیز گناه کبیره محسوب می شود. حتما رفتار این معلم اشتباه بوده است.

کودک آزاری روحی به نوعی در مدارس ما رواج دارد، برای نمونه به دلیل دیر رسیدن به مدرسه یا نپرداختن شهریه بارها شنیده ایم کودکان نزد هم کلاسی های خود تحقیر شده اند.

 

شروع مهر ماه و آغاز تنبیه بدنی دانش آموزان

و اما تنبیه های بدنی دانش آموزان در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ کم نبوده است، با آغاز مهر اخبار تنبیه بدنی دانش آموزان نیز منتشر شد. یکی از این تنبیه ها در روستای بمپور  سیستان و بلوچستان بود که دانش آموز با شلنگ توسط معلم تنبیه شد و از ناحیه چشم آسیب دید. پس از آن خبر تنبیه دانش آموز شیرازی منتشر شد، دانش آموز با ضربه معلم به سینه اش دچار تنگی نفس شده و راهی بیمارستان شد. از کرمان نیز خبر تنبیه دانش آموزی با کمربند رسانه ای شد و چشم دانش آموز بر اثر تنبیه معلم دچار خونریزی شد. این تنها دانش آموزان شهرستان ها و روستاها نبودند که تنبیه بدنی شدند، دانش آموزی در منطقه ۹ پایتخت نیز وقتی معلم او را با هل دادن از کلاس درس خارج می کند سرش با دیوار برخورد کرده و راهی بیمارستان می شود. این نمونه ها تنها بخشی از تنبیه های بدنی دانش آموزان بود که رسانه ای شد، در تمام موارد با معلم خاطی برخورد شد، اما نقطه پایانی بر روی این سیاهه نظام تعلیم و تربیت نیست.

افکار عمومی بداند تنبیه بدنی به هیچ عنوان مورد تایید آموزش‌وپرورش نیست

نادر منصور کیایی درباره ی تنبیه بدنی دانش آموزان می گوید: تنبیه دانش آموزان تخلف محسوب  می شود. نظارت‌ها به شیوه‌های مختلف انجام می‌گیرد و افکار عمومی بداند تنبیه بدنی به هیچ عنوان مورد تایید آموزش‌وپرورش نیست.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب اجتماعی دانش آموزان با بیان اینکه همواره بر ایجاد جو صمیمی و محبت‌آمیز در مدرسه توصیه می شود، ادامه می دهد: در قالب دوره‌های آموزشی تحت عنوان ارتباط موثر با دانش‌آموز، سالانه ۲۰۰ هزار نفر از همکاران ما آموزش می بینند. کارگاه‌های آموزشی برای معلمان در قالب ارتباط موثر با دانش‌آموزان و مدارس مراقب را در دستور کار داریم. مواردی از تنبیه بدنی که هرچند وقت یکبار اتفاق می‌افتد موجب تاسف است و دفتر ارزیابی عملکرد و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری مجدانه این موضوع را پیگیری می‌کند.

کیایی با تاکید بر اینکه رفتار معلمانی که مرتکب تنبه بدنی می‌شوند، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، می گوید: به هیچ وجه رفتارهایی که اعتبار و حیثیت جامعه معلمان و آموزش و پرورش خدشه وارد می‌کند را تایید نمی‌کنیم. با این معلمان مشاوره‌های لازم صورت می‌گیرد و در هیئت تخلفات اداری یکی از سازوکارهای تصمیم‌گیری ارجاع به مشاوره است و اینگونه نیست که صرفاً براساس مباحث حقوقی تصمیم‌گیری شود بلکه در مورد دلایل و عوامل سبب‌ساز اقدام معلم برای تنبیه بدنی بررسی‌های لازم صورت گرفته و او به مشاوران ارجاع می‌شود و پس از آن تصمیم لازم اخذ خواهد شد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش بیان می  کند: هر سال کارگاه ارتباط موثر با دانش‌آموز را برگزار می‌کنیم و معلمی که مرتکب تخلف تنبیه بدنی شده است ملزم به شرکت در این کارگاه است از سوی دیگر مدیران مدارس در طول سال روند فعالیت مدیران از جمله نحوه تدریس و برخورد با دانش‌آموزان را رصد می‌کنند و مواردی را که دچار مشکل بوده و ارتباط موثر با دانش‌آموزان نداشته و به لحاظ روانی آمادگی کافی برای اداره کلاس درس را ندارند به مناطق معرفی می‌کنند، پس از بررسی‌های لازم این افراد از کارافتادگی دریافت کرده و از گردونه کلاس درس خارج و در سایر بخش‌ها به کار گرفته می‌شوند.

بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد، معلمان فداکار کم نیستند، خیلی از معلمانی که در آینده دانش آموزان نیز نقش دارند و الگویی برای آنان محسوب می شوند یا حتی ممکن است سرنوشت آنها را با رفتار ها و توصیه های خود تغییر می دهند. همانگونه که یک معلم می تواند باعث دلگرمی دانش آموزان باشد می تواند با تنبیه موجب دلزدگی وی از تحصیل شود و مشکلات روحی و روانی برای دانش آموز ایجاد کند.