به گزارش افکارنیوز،

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است، اظهار داشت: آموزش و پرورش صد سال در کشور حاکم بوده است و باید با توجه به مقتضیات و ضرورت زمان تغییر کند. 

وی با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: روند تدوین این سند از سال 83ـ82 آغاز شد و از سال 90 وارد فاز عملیاتی شده است. 

نوید ادهم ادامه داد: انقلاب ما انقلابی فرهنگی است و زمانی این انقلاب پیروز شد که فرهنگ غالب جهان براساس انسان‌محوری و اومانیسم قرار داشت؛ ما این فرهنگ را قبول نداریم و باید برنامه‌ای برای کشور بنویسیم که البته زیرساخت‌ها باید برای رسیدن به این فرهنگ اصلاحاتی انجام دهند. 

وی تصریح کرد: در اواخر دهه 60 برای تغییر نظام تعلیم و تربیت، اقداماتی انجام شد که به سرانجام نرسید؛ البته مشکل اساسی آن این بود که این سیستم ساخته و پرداخته نظام اسلامی و فرهنگ اسلامی نیست. با آنکه مقداری این فرهنگ بومی شد، اما نگرانی‌هایی از سویی وجود داشت. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ورود رهبر معظم انقلاب به بحث تحول در آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پرچمدار تحول بنیادین در آموزش و پرورش هستند و در هیچ جای دنیا عالی‌ترین مقام کشور به موضوع تعلیم و تربیت این چنین ورود پیدا نکرده است. 

وی با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش یک امر درازمدت است، تصریح کرد: دولت‌های زیادی با سلایق مختلف روی کار می‌آیند که مسئولان ارشد آن، تفکرات و برنامه‌ریزی‌های خاصی دارند، از این رو از سال 90 اعلام شده است که هر وزیری در آموزش و پرورش تمام اقداماتش صرفاً از طریق چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد. 

وی با بیان اینکه امید داریم دردهای مزمن آموزش و پرورش از طریق این سند درمان شود، تصریح کرد: برنامه کنونی به شدت حافظه‌گراست که قدرت خردورزی و تفکرورزی را از دانش‌آموز می‌گیرد؛ در سند تحول بنیادین، کتاب‌های کار و فناوری، تفکر و پژوهش، تفکر و سبک زندگی و نیز سواد رسانه‌ای در چارچوب خردورزی و مقتضیات زمان تدوین شده است. 

نوید ادهم با بیان اینکه اصلی‌ترین عنصر در اجرای سند تحول بنیادین، معلم است، تصریح کرد: معلمان باید شایستگی‌های لازم برای تحقق این امر را داشته باشند که برای کسب این شایستگی‌ها، دانشگاه‌ فرهنگیان تأسیس شده است. 

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، معلم در تراز جمهوری اسلامی تربیت می‌کند که البته این دانشگاه مشکلاتی دارد که از جمله نیاز به 2 هزار هیأت علمی جهت ساماندهی و توانمندی معلمان موجود و تربیت معلم دارد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین به محیط آموزشی توجه شده است، گفت: فضاهای فیزیکی مدارس باید بازسازی و بازساخت شود که در زیرنظام فضا و تجهیزات، این موضوع در حال طراحی است. 

وی همچنین تربیت دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه را از دیگر برنامه‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جهت تغییرات در آموزش و پرورش برشمرد. 

نوید ادهم با بیان اینکه نیازمند جدی خانواده‌ها در تغییر در آموزش و پرورش هستیم، تصریح کرد: این تفکر که خانواده‌ها از معلمان انتظار خوب درس دادن درس‌های شیمی و فیزیک و امثال اینها را دارند و نیز باید نمره خوب به فرزندانشان بدهند، اصلاح شود. 

وی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را موضوع کنکور دانست و افزود: کنکور سد آهنین نفوذناپذیر در برابر تغییرات است که آموزش و پرورش را زمین‌گیر کرده و آموزش و پرورش فردا را از بین خواهد برد که با توجه به روش‌های موجود، اجازه تحول در آموزش و پرورش را نخواهد داد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش عالی و سازمان سنجش با کمک مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید موضوع کنکور را اصلاح کنند، تصریح کرد: مجلس و دولت باید باور کنند که سرمایه اصلی، دانش‌آموزان هستند، الان برخی دانشگاه‌ها با پول دولت و ملت صندلی خالی دارند اما وزیر آموزش و پرورش نگران آتش گرفتن بخاری‌ها در مدارس است

نوید ادهم با بیان اینکه ما با پدیده تلخ کوچک‌انگاری آموزش و پرورش روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: متأسفانه آموزش و پرورش، کوچک دیده شده است که ما با وجود مشکلات و آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه انتظار داریم که با تغییر باورها و رفتارهای کودکان، این مشکلات نیز رفع شود. 

وی با اشاره به موضوع معیشت معلمان، تصریح کرد: معلمان قانع هستند و با حداقل حقوق تأمین شده و اظهار رضایتی می‌کنند اما واقعیت این است که باید حقوق معلمان تصحیح شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با اشاره به دیدارش با وزیر آموزش و پرورش ژاپن اظهار داشت: وزیر کشور پیشرفته ژاپن اعلام کرد که زمانی که کشور ما بمباران شد، متوجه شدیم چیزی دیگر نداریم، بنابراین بر روی کودکان و دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کردیم و اکنون که ژاپن را پیشرفته می‌بینید، به دلیل همان سرمایه‌گذاری بر روی کودکان درگذشته است.