در اهواز هیچ نشانی از وجود ذرات اورانیوم ضعیف شده نیست

 احمد عبداللهی معاون بهداشت، امداد و درمان آموزش پزشکی سپاه در حاشیه هفتمین کنگره تروما و طب رزم گفت: هدف از برگزاری پنجمین آئین ملی شهید رهنمون، گسترش و نشر فرهنگ انقلابی و ارزش‌های دینی برای نسل جوان و دانشجویان به ویژه دانشجویان حوزه سلامت کشور است.

وی افزود: به دلیل اینکه در حوزه بهداشت و درمان سمبل و نمادی از شهدای این حوزه وجود نداشت 6 سال پیش این طرح پیش‌بینی و اجرا شد که همه ساله در جهت تقدیر از مقام شهدای پزشکی کشور برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سلامت کشور 2 هزار و 800 شهید بهداشت و درمان داریم که این افراد در دفاع مقدس در جهت کمک به مجروحان از جان خود گذشتند.

عبداللهی درخصوص آمادگی کشور برای مقابله با جنگ نوین توضیح داد: وظیفه ذاتی بهداشت و درمان نیروهای مسلح آمادگی در مقابل تهدیدات است و به لطف خود در حوزه سپاه پاسداران این آمادگی‌ها در حد مطلوبی است، اگرچه با اهداف آرمانی فاصله‌هایی داریم اما تمام تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف معطوف کرده‌ایم.

معاون بهداشت، امداد و درمان آموزش پزشکی سپاه گفت: در حال حاضر اندیشمندان جنگ نوین سپاه در منطقه و دنیا و همچنین در سمینارهای بین‌المللی حرف برای گفتن دارند.

وی در خصوص برنامه‌های ارائه شده در این همایش، توضیح داد: خوشبختانه در تمام سپاه‌های استانی در قالب برنامه‌های پنجم 5 ساله و برنامه پنجم 6 ساله هر سال آموزش‌های مورد نیاز برای کادر درمانی در قالب دوره‌های تخصصی و تکمیلی و همچنین سمینارها برگزار می‌شود.

عبداللهی گفت: خوشبختانه کشور از لحاظ دارو و تجهیزات برای مقابله با تهدیدات از شرایط خوبی برخوردار است که امیدواریم درخصوص تولید دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی برسیم.

وی در خصوص نحوه پیشگیری از بروز بیوتروریسم عنوان کرد: مهمترین اصل در دکترین دفاعی، اصل پیشگیری است که این موضوع مستلزم آگاهی کامل از اقدامات پیشگیری کننده است که در این زمینه سپاه اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

معاون بهداشت، امداد و درمان آموزش پزشکی سپاه در خصوص وجود ذرات اورانیوم ضعیف‌شده در گرد و غبار خوزستان توضیح داد: در همه خاک‌های دنیا و خاک کشور ما عناصر مختلفی از جمله اورانیوم به مقدار طبیعی وجود دارد و آنچه عامل تهدید است، وجود اورانیوم ضعیف شده در این نوع خاک است که در حال حاضر هیچگونه سند، مطالعه و مقاله‌ای که ثابت کند در ریزگردها و خاک خوزستان نشانه‌ای از اورانیوم ضعیف شده داریم، موجود نیست.

وی در پایان گفت: وجود ریزگردها ممکن است برای مردم مشکلات تنفسی، استنشاقی و آسم ایجاد کند اما باید دانست این گرد و خاک‌ها تهدیدی به عنوان جنگ نوین محسوب نمی‌شود و من به جرأت عرض می‌کنم در ذرات گرد و خاک خوزستان و شهر اهواز اورانیوم ضعیف شده وجود ندارد و مردم نباید با پخش شایعات و ارائه مطالبات غیر مستدل اذهان عمومی را دچار تشویش کنند.