به گزارش افکارنیوز،
پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن که داروی ضد درد و ضد تب است عامل مهمی در بروز آ‌سیب‌ به کبد و کلیه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای استامینوفن یا پاراستامول که یک داروی ضد درد و ضد تب می‌باشد باعث آسیب رساندن به  کلیه و  کبد فرد می‌شود.
 
سیامک عبدالله نژاد افزود: این دارو رایج‌ترین دارو برای از بین بردن تب است اما به دلیل عوارضی که دارد بیش از سه روز برای تب توصیه نمی‌شود.

وی  تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن، عامل مهمی در بروز ‌آسیب‌های جدی در مرحله اول به  کبد و در مرحله دوم به کلیه است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بالای استامینوفن حتی باعث آسیب بر عملکرد مغزی و عصبی فرد خواهد شد، گفت: مصرف مقادیر بالای 4گرم استامینوفن در روز به ویژه در کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

وی گفت: مهم‌ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است.

وی در پایان یادآور شد: علائم  مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.