به گزارش افکارنیوز،

بسیاری از شواهد تاریخی نقش ماست را در سلامت و فعالیت سالم انسان نشان می‌دهند.

150 میلی‌لیتر ماست حدود 50 درصد از نیاز فسفر و 40 درصد از نیاز کلسیم بالغین را تامین می‌کند.

فواید خاص ماست
مصرف روزانه 200 گرم ماست زنده که حاوی باکتری لاکتو باسیلوس اسیدو فیلوس است به کاهش کلسترول خون به میزان بیش از 3 درصد و کاهش کلسترول LDL به میزان بیش از 4 درصد کمک می‌کند.

تصور می‌شود که این باکتری با کلسترول موجود در روده ترکیب می‌شود و از جذب کامل آن جلوگیری می‌کند.

از طرفی نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهند هر یک درصد کاهش کلسترول خطر بیماری قلبی را به میزان 2تا 3 درصد کاهش می‌دهد.

از این رو برخی دانشمندان اظهار می‌کنند که مصرف روزانه ماست خطر بروز بیماری‌های قلبی را تا 7 درصد کاهش می‌دهد.

ماست و اسهال
تحقیقات نشان می‌دهند که باکتری لاکتوباسیلوس GG که به بعضی از ماست‌ها اضافه می‌شود در بدن هضم نشده و در دیواره روده بزرگ تشکیل کلنی می‌دهد.

این باکتری‌ها با باکتری‌های خطرناکی چون کلستریدیوم دیفیسیل که عامل ابتلا به اسهال بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک هستند، مبارزه می‌کنند.

آزمایش‌های انجام شده بر انسان نشان می دهند که لاکتو باسیلوسGG باعث توقف اسهال در بیماران می‌گردد.

حدود 25 سال پیش پزشکان آمریکایی در یک مطالعه بر روی 75 نوزاد بستری مبتلا به اسهال، مشاهده کردند سرعت بهبودی کودکانی که فقط با ماست درمان شده بودند دو برابر بیشتر از کودکانی بود که از ترکیب نئومایسین، کاولین و پکتین برای درمانشان استفاده شده بود.

ماست و یبوست
همان طور که می‌دانید افزودن فیبر به رژیم غذایی به سرعت خروج مواد زاید از طریق مدفوع کمک می‌کند.

تحقیقات انجام شده در فرانسه نشان می‌دهند که ماست‌های حاوی باکتری بیفیدوس نیز اثری مشابه فیبرها بر روده بزرگ دارند.

از این‌رو ماست "به ویژه ماست‌های پروبیوتیک" انتخاب مناسبی برای حفظ عملکرد روده در افرادی است که تمایل و یا امکان مصرف رژیم پر فیبر را ندارند.

ماست و سندرم روده تحریک‌پذیر
مصرف منظم ماست به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند.

در واقع ماست با افزایش تعداد پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید، به پیشگیری از رشد باکتری‌های خطرناک در روده کمک می‌کند.