افکارنیوز:هرگونه حركت بدني به وجود آمده توسط انقباض عضلات اسكلتي كه مصرف انرژي را در بدن بالا ببرد فعاليت بدني محسوب شده و اين فعاليتها منحصر به ورزش كردن نيست.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(وب‌دا) به نقل از دفتر آموزش و ارتقای سلامت، حمل اشیاء، باغبانی، بالا و پایین رفتن از پله، انجام کارهای منزل و کارهایی از این قبیل که مصرف انرژی را در بدن افزایش می‌دهد، نیز فعالیت بدنی محسوب می‌شود.
بنابراین گزارش ورزش و فعالیت‌های بدنی ضربان قلب را افزایش داده و در نتیجه جریان خون در شریان‌های قلب را دو برابر می‌کند که منجر به تغذیه بهتر ماهیچه قلب و مانع رسوب چربی و سخت شدن رگها می‌شود.
این گزارش شنا، پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و کوهنوردی را مناسب‌ترین ورزش‌ها برای سلامت قلب اعلام کرده و می‌افزاید: ورزش‌های هوازی با شدت متوسط و زمان بیش از ۲۰ دقیقه مانند پیاده‌روی و شنا تاثیرات بهتری بر سیستم قلب و عروق بدن دارند.
این گزارش در ادامه تفاوت فعالیت بدنی متوسط و شدید را چنین توضیح می‌دهد: در فعالیت بدنی متوسط تعداد تنفس و ضربان قلب افزایش یافته و در فعالیت بدنی شدید تنفس به شماره می‌افتد.
در ادامه این گزارش تأثیر ورزش و فعالیت بدنی در کاهش وزن در اثر افزایش سوخت کالری روزانه اعلام شده و آمده است: ورزش‌هایی با شدت متوسط مانند پیاده‌روی نیمه سریع در کاهش وزن بدن تأثیرات بیشتری دارند.
این گزارش ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به مدت سه روز در هفته را حداقل فعالیت بدنی مناسب برای بدن دانسته و تصریح می‌کند: حتی اگر در اثر ورزش کاهش وزن صورت نگیرد، به دلیل این که ورزش اثرات خود را در کاهش عوارض چاقی مثل مرگ ناگهانی، بیماری‌های قلبی، فشارخون و دیابت برجای می‌گذارد، وزن فرد ورزشکار با یک انسان دارای وزن نرمال تفاوتی نخواهد داشت.
این گزارش با تأکید براین که افرادی که بیماری دیابت، فشارخون و ناراحتی قلبی دارند باید تحت نظر پزشک معالج فعالیت فیزیکی داشته باشند، می‌افزاید: پیاد‌روی، ورزش‌های کششی و تعادلی ساده‌ترین و مناسب‌ترین فعالیت بدنی و ورزش در دوره سالمندی هستند و ۴۰ دقیقه تمرینات هوازی به مدت سه جلسه در هفته مناسب‌ترین روش جهت کاهش چربی بدن و کنترل وزن است.