به گزارش افکارنیوز،

 «اردو فرصتی برای زندگی» اردوهای ایده آل معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش است که بر اساس آن دانش آموزان در موقعیت های واقعی زندگی قرار می گیرند و مطابق برنامه ریزی های انجام شده مقرر است ۲۴۰ مکان اردوگاهی با هدایت و نظارت بیشتر در مدیریت کامل سازمان دانش آموزی بیشترین خدمات اردویی را به دانش آموزان ارائه کند.

مهدی فیض معاون وزیر آموزش و پرورش جدیدترین برنامه ها و وضعیت اردوهای دانش آموزی کشور را در آستانه تعطیلات تابستان تشریح کرده و گفت: تنوع اردوهای دانش آموزی بالاست و گروه های مختلف دانش آموزان قدرت انتخاب برای شرکت در انواع اردوهای دانش آموزی  مانند اردوهای دانش آموزی نور که همه ساله از اقصی نقاط کشور برای برگزاری این اردوها شرکت می کنند را دارد.

وی افزود: برخی از اردوها برای امور مفید و خیر همچون سازندگی در مناطق محروم است که دانش آموزان حدود ۱۰ روز در مناطق مختلف کشور به امور سازندگی مشغول می شوند همچنین برخی از اردوها با هدف علم آموزی دانش آموزان برگزار می شود و با محورهای مختلف است و بخشی از یادگیری دانش آموزان در این اردوها شکل می گیرد و اغلب معلمین دروس مختلف برای دانش آموزان اردوهای آموزشی تعریف و تدارک می بینند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: اردوهایی که به عنوان اردوی فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار می کنیم به نحوی است که دانش آموز مهمان فضای اردو است و در مدیریت خود اردو هم شریک می شود و به دو صورت برگزار می شود که گاهاً دانش آموزان بخشی از هزینه های اردو را پرداخت می کنند.

 

توسعه «اردو فرصتی برای زندگی»

فیض خاطر نشان کرد: اردوی ایده آل برای ما آن دسته از اردوهایی است که هم اکنون نیز این اردوها را در دست طراحی و اجرا داریم اردو با هدف تمرین برای زندگی است که دانش آموزان با شرکت در این اردو تمام امور مورد نیاز خود را با تعامل، همکاری و کار گروهی بر عهده می گیرند، مانند برپا کردن چادر برای استقرار، تهیه غذ و نظافت و نظم محیط اردو که در زندگی افراد برای اداره امور شخصی خود به آنها مبادرت دارند.

وی یادآور شد: در اردوی نوع اول که دانش آموز به عنوان اوقات فراغت در آن شرکت می کند، در زمان نهار به رستوران اردو مراجعه می کنند که غذا آماده است و همه چیز مهیاست و میوه و سایر موارد به صورت شسته شده و آماده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد در حالیکه در اردوی نوع دوم که با شعار «اردو فرصتی برای زندگی» برپا می شود، دانش آموزان در تمامی مراحل خود مسئولیت هایی را بر عهده می گیرند خودشان چادر برپا می کنند و یا سالن استقرار را مفروش می کنند و محل خواب و استراحت را آماده می کنند.

 معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: در این اردو فضای مهمانی نیست و تمرینی برای زندگی واقعی است و دانش آموز با درک درست از این موقعیت بی شک لذت خواهد برد و تجربه مناسبی را کسب می کند و در صدد توسعه اردوهای اینچنینی هستیم.

 

اعتبار یک و نیم میلیاردی خرید کتاب مدارس

فیض در رابطه با تعداد برگزاری این اردوها به گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به صورت ۱۵ میلیون نفر-روز اردوهای  دانش آموزی برگزار کردیم و دانش آموزان از شهرهای مختلف در اردوها شرکت کردند و در اخیراً به مناسبت برپایی نمایشگاه کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در استان تهران و اطراف آن اردوی نمایشگاه کتاب برگزار کردیم و رونق خوبی برای ناشران کتاب ایجاد کرده بود و یکی از بهترین طرح های دوره نمایشگاه کتاب بود و شور و نشاط خاصی را در نمایشگاه امسال ایجاد کرد و با همکاری آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد.

وی از اختصاص بودجه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای شرکت دانش آموزان در اردوی نمایشگاه کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: طبق تفاهم نامه مشترکی که به امضاء رسید مدیران مدراس و معاونین پرورشی مدارس با دریافت این اعتبار موفق به تهیه کتاب های مورد نیاز مدارس خود شدند.

 

تابستان ۱۵ میلیون دانش آموز به اردو می روند

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد: اردوهایی که برای تابستان در نظر گرفتیم طبق هدف گذاری مقرر کردیم تا بتوانیم حدود ۱۵ میلیون نفر-روز را که در طول سال تحصیلی به اردوهای دانش آموزی اعزام کردیم در مدت زمان تابستان نیز به اردو ارسال کنیم و البته تغییر رویکردی در حال شکل گیری است و واگذاری اردوگاه ها به سازمان دانش آموزش به عنوان یک نهاد درون معاونت پرورشی امکان بیشترین بهره برداری را داشته باشند و به نفع دانش آموزان اردوها را مدیریت و هدایت کنند و از بیشترین استفاده از فضای اردوگاهی کشور برای اعتلای دانش آموزان و پرورش استعداد آنها مدد بگیرند.

فیض در ادامه به وجود ۲۴۰ اردوگاه در کشور اشاره و تصریح کرد: این اردوگاه ها ظرفیت بالایی در سطح کشور دارند که در حد قابل قبول نتوانستیم از آنها استفاده کنیم و امیدوارم با ورود سازمانن دانش آموزی به این اردوگاه ها بتوانیم شاهد بیشترین بهره برداری از این ظرفیت بالقوه در حوزه پرروشی باشیم.