راه اصلی مهار اعتیاد چیست؟
پرویز افشار معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: در حال حاضر علی‌رغم تغییر الگوی مصرف در دنیا و همچنین تغییر الگوی مصرف در میان مصرف کنندگان موادمخدر در ایران و بیش از 2.2 برابر شدن جمعیت در 40 سال اخیر، اگرچه با تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیتی مصرف روبرو هستیم، اما افزایش شیوع به ویژه در چند سال اخیر نداشته‌ایم و شاهد کاهش تعداد معتادان نیز بوده ایم.
 
 وی افزود: بر اساس گزارش رسمی سازمان ملل، آمار مصرف کنندگان موادمخدر در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون نفر اعلام شد، این در حالی است که آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در سراسر دنیا دایما رو به افزایش است.
 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: اگرچه تعداد کلی معتادان کاهش یافته است، اما با تغییر الگوی مصرف تعداد معتادان متجاهر و خیابانی تا حدودی افزایش دارد که راه اصلی کنترل و مهار آن‌ها افزایش خدمات کاهش آسیب است، از سوی دیگر تعداد مواد محرک جدید از 480 نوع در سال 2015 به رقم حدود 700 نوع در اوایل 2017 رسیده است.
 
افشار با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون مصرف موادمخدر جزء مشکلات جدی کشور بوده است، گفت: ایران از جمله مناطقی است که متاسفانه از دیرباز دستخوش عوارض مصرف موادمخدر بوده است.
 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی حدود 1.5 میلیون از جمعیت 36 میلیون نفری کشور، به تریاک و برخی موادمخدر دیگر اعتیاد داشتند.
 
افشار تاکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های مبارزه با موادمخدر تغییرات جدی پیدا کرد و بسیار سختگیرانه شد. این سیاست‌ها منطبق بر مقابله جدی با عرضه کنندگان و مصرف کنندگان موادمخدر است.
 
وی اضافه کرد: این سیاست به مرور زمان تغییر پیدا کرد و به سمت مبارزه متوازن و همه جانبه با موادمخدر به پیش رفت.
 
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: امروز شاهد یک مبارزه جامع هستیم که بخش عمده‌ای از آن مشتمل بر سیاست‌های کاهش تقاضا، شامل پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، بازتوانی و باز اجتماعی کردن معتادان بهبود یافته می‌شود.