با خواص درمانی گیاه کاسنی آشنا شوید

گیاه کاسنی می تواند برای سم زدایی از کبد، مشکلات ادراری، رفع تب و  بسیاری موارد دیگر به مصرف کنندگان کمک کند. یکی از گیاهانی که مزاج خنکی دارد و برای فصل گرم مفید است و در سنت ایرانی نیز وجود دارد، کاسنی است. در این مقاله بیشتر با اهمیت مصرف گیاه کاسنی در تابستان آشنا می شوید.

احادیث گیاه کاسنی

گیاه کاسنی احادیثی دارد یعنی در دین اسلام برای مصرف کاسنی تاکید شده است و گیاه مفیدی است.

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «کاسنی مهمتر همه سبزی هاست».

امام علی (ع) می فرمایند: «کاسنی بخورید که هیچ صبحی نیست مگر این که قطره ای از بهشت بر آن فرو می افتد».

امام صادق (ع) فرمودند: «پدرم ما را نهی می فرمود که به هنگام خوردن کاسنی آن را بتکانیم به دلیل قطره های آب بهشتی که روی برگ های آن است.»

همچنین امام صادق (ع) می فرمایند: «هرکس در حالی بخوابد که در درون او مقداری کاسنی باشد (مقداری کاسنی خورده باشد)، به خواست خداوند آن شب از قولنج در امان است»

همچنین می فرمایند: « مصرف هندبا یعنی کاسنی مایع منی را افزایش می‌دهد و موجب تولد فرزند پسر می‌شود و فرزند را خوش سیما، خوش طینت و اصلاح مزاج شده به دنیا آید.»

از کسی نقل شده همراه با امام صادق (ع) ناهار می خوردم و قدری سبزی نیز بر سفره بود، در کنار ما پیرمردی بود که از کاسنی دوری می گزید.

شاید دوست داشته باشید
 

chicory_field_2-148cdae5a5154536e12

امام (ع) فرمود گویا گمان می کنید که کاسنی سرد است در حالی که چنین نیست بلکه معتدل است و برتری آن بر دیگر سبزی ها به سان برتری ما بر دیگر مردم است».

از امام رضا (ع) نقل شده که «کاسنی درمان هزار درد است، هیچ دردی در درون آدمی نیست مگر اینکه کاسنی آن را در هم می کوبد.»

این احادیث نشانگر اهمیت و خواص زیاد کاسنی است. مزاج آن سرد و تر در درجه اول است و رو به اعتدال (همانطور که در حدیث هم اشاره شده).

بنابراین همه می توانند از آن استفاده کنند، مخصوصا افراد گرم مزاج که باعث تقویت کبد، گوارش، کاهش حرارت زائد کبد، کاهش صفرای زائد می شود.

خواص گیاه کاسنی

عمل آن تقریبا شبیه به کاهو می باشد. اما برای کبد نسبت به کاهو بهتر است. اندکی قابض نیز می باشد. آب کاسنی همراه با قدری سرکه برای خنک کردن موضعی پوست و اعضا و یا سر و کبد و… مفید است. همچنین خوردن گیاه کاسنی برای بند آمدن اسهال های صفراوی مفید است چون قدری قابض است بنابراین تقویت کننده معده و پرزهای معده نیز می باشد.

می توان به صورت موضعی و نیم کوب شده روی قفسه سینه قرار داد گاهی همراه با آرد جو باعث رفع تپش قلب های ناشی از گرمی است و باعث تقویت قلب می شود و همچنین به صورت موضعی می توان پشت پلک قرار داد که در درمان درد و التهابات ناشی از گرمی چشم مفید است.

آب کاسنی را می توان دهان شویه و غرغره کرد که برای التهاب و آفت های دهانی مفید است. همراه با سکنجبین  یا غیر آن خوردن یا اسپری کردن آن به بدن برای کاهش تب بسیار مفید است. باید توجه داشت که موارد گفته شده راجع به برگ کاسنی است اما تخم کاسنی و ریشه کاسنی گرم و خشک است.

ریشه کاسنی باز کننده مجاری بدن و پاک کننده مجاری ادرار و روده ها و تصفیه کننده خون است. بنابراین اگر کاسنی همراه با تخم آن و یا ریشه استفاده شود کاملا اعتدال برقرار است و شاید منظور آن حدیث که معتدل است نیز همین باشد.

امروز عرق کاسنی به وفور توسط مردم برای کبد استفاده می شود که همراه با عرق شاتره بهتر است و خوب است از این سبزی هم گاهی به عنوان سبزی خوردن استفاده شود. اما کسانی که سرفه های ناشی از سردی دارند در مصرف آن باید احتیاط کنند و مصلح آن نبات یا شکر است.