لزوم پیگیری جدی تر استیفای حقوق شهدای منا

احد آزادیخواه درباره پیگیری وضعیت احقاق حقوق شهدای منا و عملکرد نمایندگان مردم در این رابطه اظهار کرد: پیگیری موضوع شهدای منا صرفاً فقط در اختیار سازمان حج و زیارت نیست و به خاطر ابعاد بین‌المللی‌، وزارت امور خارجه متولی اصلی این موضوع محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: آنجایی که در موضوع شهدای فاجعه منا به اختیار سازمان حج و زیارت بوده به‌خوبی انجام شده و حتی توافقات در این رابطه نیز قابل قبول بوده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت امور خارجه نیز باید جدی‌تر وارد عمل شود؛ انتظار ما هم به عنوان نمایندگان مردم همین خواهد بود تا بتوانیم حقوق شهدای منا را از سعودیها از مبادی مربوطه با  سیاست خارجی  استیفا کنیم که این موضوع هم به عهده وزارت امور خارجه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادیخواه با اشاره به استیفای حقوق شهدای منا توضیح داد: موضوع پیگیری حقوقی شهدای منا در حال حاضر به عهده وزارت امور خارجه است و آنطور که شنیده‌ایم آنها هم دنبال حل این موضوع هستند.

وی افزود: دولت به‌دنبال استیفای حقوق منا است اما در رابطه با شدت پیگیریها بعد از اعمال حج امسال ورود پیدا می‌کنیم؛ در حال حاضر فعلاً مناسک حج مهم است و پیگیری می‌شود.

جزئیات استفاده از دستبندهای الکترونیکی برای زائران حج تمتع

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامیدرباره موضوع دستبندهای الکترونیکی که امسال قرار است برای نخستین بار بر دستان زائران ایرانی بسته شود، اظهار کرد: بعد از آنکه در فاجعه منا بسیاری از حجاج کشورمان به شهادت رسیده و دچار آسیبهایی شدند و مشکلاتی پدید آمد، طراحی‌هایی برای شناسایی مناسب زائران مورد توجه جدی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین آزادیخواه، دستبندهای الکترونیکی را راهکاری برای شناسایی و رصد بهتر زائران توسط کاروانها دانست و تاکید کرد: تعبیه دستبندهای الکترونیکی یکی از راه‌حلهای مناسب برای ارائه خدمات و شناسایی بهتر زائران در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: دستبندهای الکترونیکی محل زائران را در هر جایی که باشد، شناسایی خواهد کرد و در صورت بروز هرگونه مشکل همچون بیماری یا مفقود شدن، آنها را می‌یابد و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، دستبندهای الکترونیکی را تدبیر مناسبی خواند و گفت: این کار امسال به‌طور آزمایشی اجرا می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مهم ادامه می‌یابد.

تشکیل هیئت رئیسه فراکسیون حج و زیارت در هفته جاری

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادیخواه از تشکیل هیئت رئیسه فراکسیون حج و زیارت مجلس در هفته جاری خبر داد و گفت: هیئت رئیسه فراکسیون حج و زیارت مجلس در هفته جاری مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی که با تاکید، اعلام آمادگی و امضای 80 نفر از نمایندگان راه‌اندازی می‌شود به‌طور کامل پیگیر موضوعات حج تمتع و زیارت عتبات خواهد بود و دغدغه‌های مردم و مسئولان در این حوزه را مورد توجه جدی قرار می‌دهد.

گفتنی است، امسال بیش از 86 هزار نفر از زائران کشورمان از مرداد تا شهریور ماه برای مناسک حج عازم مکه و مدینه خواهند شد.