با نفخ معده چه کنیم؟

می‌توانید با توصیه‌های گفته شده ازخوردن غذاهایی که باعث بزرگ شدن شکم و نفخ معده می‌شوند، صرف نظر کنید.

فست‌فود نفاخ را ترک کنید

پیتزا جدا از اینکه غذای بسیار خوشمزه‌ای است، نمک و چربی فراوانی هم دارد؛ دو ماده اصلی که منجر به نفخ معده می‌شوند. جالب است بدانید تنها یک برش پیتزا،‌ حدود ۱۷گرم چربی و ۷۵۰میلی‌گرم سدیم دارد؛ چیزی حدود یک‌سوم میزان مصرف روزانه‌تان. مصرف زیاد نمک منجر به حفظ آب در بدن شده و به مرور وزن‌تان را زیاد می‌کند. غذاهای چرب هم می‌توانند خالی شدن شکم را به تعویق انداخته و باعث ‌شوند به شکل نامساعدی احساس اشباع بودن و نفخ معده داشته باشید.

سیب و گلابی بخوریم یا نه

هر دوی این میوه‌ها سرشار از فیبرهای اشباع‌کننده هستند که باعث می‌شود غذاهایی عالی برای کاهش وزن محسوب شوند. اما نکته منفی؛ از آنجایی که این میوه‌ها سرشار از فیبر هستند، ممکن است در معده‌های حساس باعث ایجاد شکم‌درد و دل‌پیچه شوند.
اگر دیدید این میوه‌ها با شکم‌تان چنین کاری کردند و منجر به تورم شدند، سعی کنید میزان مصرف‌تان را به نصف برسانید و تا زمانی که معده بتواند آن را تحمل کند به مرور حجم آن را افزایش دهید.

مگر می‌شود بدون ذرت؟

هرچند که درست کردن غذا در باربیکیو یا ظرف پرفلفل سالاد بدون افزودن ذرت ناقص خواهد بود، اما این سبزی زردرنگ منشا اصلی تورم و نفخ معده است. در‌واقع باید گفت که کربوهیدرات‌ها به‌خوبی هضم نمی‌شوند و ذرت حاوی نوعی کربوهیدرات است که بدن به سختی آن را تجزیه می‌کند. این مسئله منجر به تخمیر باکتری دستگاه گوارش شده و به تجمع گاز و هوا در شکم منتهی می‌شود. حواس‌تان به میزان مصرف ذرت باشد تا بتوانید مشکل نفخ معده‌تان را حل کنید.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم‌برگ، بروکلی، کلم و گل‌کلم منبع غنی ویتامین‌C  و فیبر محسوب می‌شوند، اما از طرفی رافینوز و فروکتان موجود در آن هم می‌تواند باعث نفخ معده و باد شود. خبر بد این است که خوردن سبزیجات چلیپایی نه تنها منجر به نفخ شکم می‌شود، بلکه بادگلوی شما را هم بدبو خواهد کرد. بدن انسان آنزیمی ندارد که رافینوز را تجزیه کند؛ همانطور که می‌دانید رافینوز قند مرکبی است که بیشتر آن را در سبزیجات چلیپایی می‌توان جست، بنابراین وقتی این سبزیجات به روده باریک می‌رسند، توسط باکتری‌ها تخمیر شده و متان، دی‌اکسید کربن و هیدروژن تولید می‌کنند که با گاز همراه خواهد بود.