به گزارش افکارنیوز،

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان نهضت سوادآموزی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد با بیان اینکه مسجد مبدأ فعالیت‌های بزرگ و اثرگذار است، اظهار داشت: از وجود این پایگاه مهم برای گسترش فعالیت‌های سوادآموزی نیز می‌توان استفاده کرد و این باب مشارکت برای ما بسیار دلگرم‌کننده است. 

وی افزود: بر اساس آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن، میانگین رشد باسوادی 2.85 درصد بوده است که این آمار در برخی استان‌ها حتی بیش از 5 درصد رشد را نشان می‌دهد. 

باقرزاده اضافه کرد: این در حالی است که میانگین رشد باسوادی در جهان با وجود برنامه‌های مختلف سازمان ملل در بین سال‌های 2000 تا 2015 تنها یک درصد بوده است. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه تجربه پنج سال قبل یعنی در سال‌های 85 تا 90 تنها 0.2 رشد باسوادی در کشور بوده است، گفت: در پنج سال گذشته رشد باسوادی 14 برابر بوده است و 1.5 میلیون نفر از آمار بی‌سوادی کشور کم شده است. 

وی تصریح کرد: تنها متغیر مؤثر در این فرایند سازمان نهضت سوادآموزی بوده است و نرخ جذب کودکان 6 تا 11 سال در مدارس همان 98 درصد سال 91 است.

باقرزاده با اشاره به تغییر رویکرد سازمان نهضت سوادآموزی بیان داشت: عبور از تمرکز صرف بر روی خواندن و نوشتن و توانمندسازی آموزش‌گیرندگان نهضت از برنامه‌های ما در ادامه کار است.  

وی با بیان اینکه مسئله بی‌سوادی یک مسئله ملی است، خاطرنشان کرد: این معضل ملی، اراده ملی می‌خواهد و نگاه کل‌نگر و چندجانبه به همه جنبه‌های بی‌سوادی باید وجود داشته باشد. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: هر چند دستاوردهای کمّی رشد باسوادی بسیار مهم است، اما ایجاد انگیزه، رشد و مهارت در فرد آموزش‌گیرنده مهم‌تر است. 

باقرزاده به اهمیت این تفاهم‌نامه اشاره کرد و بیان داشت: هر مسجد می‌تواند یک مرکز یادگیری باشد و توانمندسازی افراد کم‌سواد را در آداب زندگی، شغلی و مهارتی در دستورکار قرار دهد. 

وی به طرح حلقه‌های کتابخوانی اشاره کرد و گفت: این طرح دو سال است که آغاز شده و هر 10 نفر با هدایت و مسئولیت یکی از افراد تحصیلکرده محلی یک حلقه را تشکیل می‌دهند و سالانه 40 عنوان کتاب ساده را مطالعه و مباحثه می‌کنند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: با ستاد اقامه نماز نیز طرح آموزش عملی نماز را کلید زده‌ایم، زیرا مشاهدات میدانی نشان‌دهنده مشکل عمومی افراد در قرائت صحیح نماز است. 

باقرزاده گفت: 5 هزار آموزش‌دهنده را توجیه کرده‌ایم و از هر استان یک شهر را انتخاب کردیم و در این طرح 50 هزار نفر از افرادی که تحت پوشش هستند، نمازشان تصحیح می‌شود.