وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت

 خداکرمی ادامه داد: مسئله آلودگی صوتی موضوعی بسیار جدی است، به همین دلیل در کمیته به عنوان سلامت روان نیز این موضوع را پیگیری می کنیم. بنابراین شورا، آلودگی صوتی پایتخت را در دو حوزه دنبال می کند.

خداکرمی اظهار داشت: از کارشناسان مختلف دعوت کرده ایم تا به طور دقیق تمامی ابعاد این مسئله را بررسی کنند.

این عضو شورا افزود: برنامه های توسعه ای تهران، خودرو محور بوده و اتومبیل ها یکی از منابع اصلی تولید آلودگی صوت هستند و باید به طور تدریجی محدوده تهران را برای تردد خودروها محدودتر کنیم و فضا را برای عابران پیاده آزاد کنیم و به دنبال توسعه حمل و نقل پاک از جمله دوچرخه سواری یا وسایل حمل و نقل برقی، تراموا و غیره باشیم.

وی با بیان اینکه منبع اصلی آلودگی صوتی در پایتخت خودروها هستند، تصریح کرد: باید شهروندان نیز در کاهش این نوع آلودگی ها با مدیریت شهری همراهی کنند و وسایل نقلیه پرسر و صدا مانند موتورسیکلت ها به تدریج جای خود را به موتورسیکلت های برقی دهند.

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان رکورد تهران در افزایش نزاع و خشونت را حاصل بحرانی بودن آلودگی صوتی دانست؟ گفت: مسائل تهران در هم تنیده است و مشکلات آن به صورت زنجیر به هم وصل است و نمی توان گفت فقط آلودگی صوتی باعث بروز این مشکلات است. این موارد می تواند تأثیرگذار باشد اما عامل اصلی نیست.

به گفته وی به کیفیت زندگی شهروندان آن طور که باید توجه نشده و نهادهای مسئول بیشتر به رفع عوارض مشکلات ایجاد شده در پایتخت می پردازند. به طور مثال وقتی صحبت از فشار خون، بیماری قلبی و خشونت می کنیم به دنبال ریشه های ایجاد این مشکلات نیستیم بلکه به دنبال رفع عوارض این بیماری ها هستیم. و همیشه از عوامل اصلی و ریشه ها چشم پوشیده ایم.