به گزارش افکارنیوز،

علی زرافشان درباره چالش‌های مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی سالانه یک میلیون نفر از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و جویای کار هستند و اگر به این تعداد فارغ التحصیلان هنرستان‌ها را اضافه کنیم جمعیت تحت پوشش به یک میلیون و 400 هزار نفر می‌رسد درحالیکه ظرفیت اشتغال کشور حدود 700 هزار نفر است.

وی افزود: بیش از 63 درصد شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و با این نگاه می‌توان گفت افرادی که پس از دوران مدرسه به سمت شغل می‌روند در کسب موقعیت شغلی موفق‌تر هستند. در ساختار فعلی، سال سوم دبیرستان در شاخه نظری 550 هزار دانش‌آموز داریم و هدف‌گذاری شده است این تعداد به آموزش عالی بروند و با مدرک کارشناسی و بالاتر وارد بازار کار شوند.

معاون آموزش متوسطه گفت: از تعداد 550 هزار نفر 120 هزار نفر وارد دوره پیش دانشگاهی نشده و از نظام آموزشی خارج می‌شوند، این افراد احتمالا به دنبال کسب شغل هستند و براین اساس باید به آموزش‌های مهارتی در آموز‌ش و پرورش بیش از گذشته توجه کنیم. 60 درصد افرادی که برای کسب یک مهارت مراجعه می‌کنند دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و این حکایت دارد که سرمایه‌گذاری برای اعطای مدرک کارشناسی به افراد منجر به اشتغال نمی‌شود.

زرافشان بیان کرد: ورودی فعلی پایه اول دبستان با ورودی 12 سال قبل که امسال فار‌غ‌التحصیل شدند، متفاوت است و جمعیت دانش‌آموزان از 18 میلیون به 13 میلیون رسیده‌ است.در شرایط فعلی نظام آموزشی ما در پایه سوم دبیرستان به دانش آموزان دیپلم می‌دهد و در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش هدف گذاری این است که افراد با اخذ دیپلم یا مدرک کاردانی مستقیم وارد بازار کار شوند.

زرافشان تصریح کرد: 600 هزار فارغ‌التحصیل پیش دانشگاهی داریم که داوطلب شرکت در کنکور هستند در حالیکه جمعیت دانش‌آموزی ما که در سال سوم دبیرستان هستند حدود 900 هزار نفرند؛ دو گروه فارغ التحصیل از مدارس داریم که گروه نخست پس از پیش دانشگاهی در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و گروه دوم با اخذ مدرک دیپلم در آزمون‌های کاردانی شرکت می‌کنند یا وارد بازار کار می شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: دبیرانی که برای هنرستان‌ها نیاز داریم به ترکیب جمعیت معلمان شاغل فعلی بستگی دارد، با توجه به استخدام‌هایی که اتفاق افتاده است ترکیب سنی استادکاران و هنرآموزان شاغل در هنرستان‌ها جوان است.

زرافشان بیان کرد: اینکه همه نیاز آموزش‌وپرورش برای هنرستان‌ها از طریق دوره 4 سال تامین شود مطلوب نیست. 47 رشته در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و 153 رشته در شاخه کاردانش داریم که در برخی رشته‌ها نیاز محدود است و اگر دانشگاه شهید رجایی بخواهد برای هر کدام 4 سال سرمایه گذاری کند تنوع رشته‌ها زیاد می‌شود در حالیکه می‌توان نیازهای محدود را از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها تامین کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: امسال برای تامین استادکار در رشته‌های مختلف از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب نیرو کردیم و این افراد تحت آموزش یک ساله قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در پایان برنامه ششم توسعه 50 درصد دانش‌آموزان دبیرستانی باید در هنرستان‌ها جدب شوند که در مجموع 450 هزار نفر را شامل می‌شود، 250 هزار نفر از آنها باید در شاخه کاردانش حضور یابند که آنها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنیم و برای تربیت 450 هزار دانش‌آموز در هنرستان‌ها به یک هزار هنرآموز و یک هزار استادکار نیاز داریم.

زرافشان بیان کرد: از سال تحصیلی 97-98 هنرستان‌ها سه ساله می‌شوند و 700 هزار دانش‌آموز به یک میلیون افزایش می‌یابد که برای آموزش آنها به نیرو نیاز داریم همچنین آموزش با کیفیت در هنرستان‌ها به سرمایه گذاری در منابع انسانی، فیزیکی و تامین تجهیزات نیاز دارد.برنامه ششم توسعه تکالیف سنگینی را در نظر گرفته است و اگر متناسب با آن منابع در اختیار قرار نگیرد، فارغ التحصیلان از آموزش همراه با کیفیت بهره‌مند نمی‌شوند.