هشدار به زائران اربعین

 مرتضی فلاح‌پور فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: اگر زائر اربعین قصد شرکت در مراسم پیاده‌روی را دارد و دچار بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله آسم و یا آلرژی ریوی است، باید بداند پیاده‌روی سریع مخصوصا در شرایط جوی نامساعد و همراه با گردوغبار، آسم و آلرژی را شعله‌ور می‌کند. پیاده‌روی در هوای غبارآلود، بیماری‌ را در افرادی که زمینه‌ بیماری دارند فعال تر می‌کند و موجب سرفه‌های شدید، خس خس سینه و تنگی نفس می‌شود که در صورت بروز این علایم اصلا پیاده‌روی توصیه نمی‌شود.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی با بیان اینکه شرکت کردن و نکردن در پیاده‌روی اربعین، بستگی به بیماری های زمینه ای زائران اربعین دارد، گفت: بیماران قلبی و ریوی فقط درصورتی می‌توانند پیاده‌روی کنند که بیماری‌شان خیلی شدید نبوده و بتوانند آن را تحت کنترل قرار بدهند و شرایط درمان درصورت تشدید بیماری فراهم باشد.

وی با اشاره به اینکه گرد و خاک در زمان پیاده‌روی باعث ایجاد عوارض شدید تنفسی در زائران می‌شود، تاکید کرد: کسانی‌که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید داروهای خود را به همراه داشته باشند، در موکب‌ها از افرادی که علائم بیماری دارند دور شده و با فاصله بخوابند، از هر نوع آلاینده‌های هوا مانند طوفان، دود سیگار و امثال آن دور شوند و ماسک بزند.

هشدار به زائران اربعین: در زمان آلودگی هوا پیاده‌روی نکنید

فلاح‌پور درباره ماسک ها نیز گفت: عمر ماسک محدود است و باید بعد از چند ساعت استفاده، تعویض شود. بنابراین توصیه می‌شود زائران با توجه به امکانات خود، ماسک فیلتردار یا سه لایه را به تعداد کافی همراه داشته باشند و در صورت آلودگی، ماسک را به طور مرتب تعویض کنند.