مصرف شیشه توسط قلیان نشدنی است

محسن نظری با اشاره به خبر الزام به تعطیلی قهوه‌خانه‌ها در تهران گفت: متاسفانه صحبت از بستن همه قهوه‌خانه‌هاست که با دلایل متعدد عنوان کردیم این کار منطقی نیست.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۳ هزار قهوه‌خانه مجوزدار در تهران فعال هستند، گفت: در این بین ۳۵ هزار نفر به صورت مستقیم از طریق این حرفه کسب درآمد می‌کنند و بیشتر آنها سرپرست خانوار هستند.

نظری تصریح کرد: از سوی دیگر ما با مشکل بیمه روبرو هستیم که درصورت تعطیلی قهوه‌خانه‌ها بسیاری از واحدهای صنفی محکوم به پرداخت حق بیمه و بیمه بیکاری می‌شوند.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران اضافه کرد: این روزها قهوه‌خانه به پاتوق اصلی جوان‌ها بدل شده است. فضایی که چند جوان دور هم بنشینند و درباره مسائل کاری یا شخصی صحبت کنند. سوال این است که با تعطیلی قهوه‌خانه‌ها آیا جایگزینی برای این دورهم‌نشینی انتخاب کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: ما حدود هزار قهوه‌خانه بدون مجوز در تهران داریم که هم گشت‌های ما و هم اتحادیه، هم بازرسی و هم اماکن به صورت روزانه این قهوه‌خانه‌ها را رصد کرده و اطلاعات آنها را به اتحادیه می‌دهند. با ارجاع آنها به اتحادیه یا این واحدها مجوز می‌گیرند یا تعطیل می‌شوند.

مصرف شیشه توسط قلیان نشدنی است

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند در برخی از قهوه‌خانه‌ها از شیشه استفاده می‌شود، گفت: این موضوع کاملا منفی است.

نظری توضیح داد: دمای ذوب شیشه اصلا با دمای که توسط زغال ایجاد می‌شود، همخوانی ندارد. اگر ما دمای ذوب شیشه را به تنباکو بدهیم، بلافاصله از بین می‌رود.

مکاتبات با مسئولان ادامه دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات برای جلوگیری از تعطیلی قهوه‌خانه‌ها در دست اجراست، گفت: ما بارها با ناجا و وزارت بهداشت مکاتبه کرده‌ایم و گفتیم اگر واحدهایی از شیشه استفاده می‌کنند به ما معرفی شوند اما هیچ وقت پاسخی از آنها به ما نرسیده است.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران افزود: ضمن اینکه هیچ گزارشی مبنی بر پلمپ قهوه‌خانه به دلیل وجود شیشه به ما نرسیده است.

نظری اضافه کرد: ما مکاتبات دیگری نیز با دستگاه‌های مربوطه داشته‌ایم و داریم. مجلس، ریاست جمهوری، وزارت صنعت، اتاق اصناف، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و دادستانی از جمله این دستگاه‌ها بودند.

رئیس صنف قهوه‌خانه‌داران در پایان گفت: اخیرا نامه‌ای از دادستانی به دست ما رسیده که طی ۱۰ روز باید همه قهوه‌خانه‌ها برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تعطیل شوند. مطمئن باشید با این گونه اقدامات قهری، راه برای گسترش قهوه‌خانه‌های زیرزمینی هموارتر می‌شود.