هشدار هواشناسان درباره فاجعه‌ای جهانی!

بیش از 15 هزار دانشمند از 184 کشور نامه سرگشاده‌ای را امضا کردند و درباره بزرگترین خطرات برای زندگی بشر روی زمین هشدار دادند. آنها در این نامه خواستار در پیش گرفتن رویکردی مسئولانه در قبال محیط زیست شدند. اسپوتنیک در این خصوص با «استفان رامستورف» یکی از امضا کنندگان این نامه که یک هواشناس آلمانی است مصاحبه کرد.

رامستورف اعلام کرد جامعه جهانی باید فرآیند‌هایی را که بر محیط زیست تاثیر منفی دارند متوقف کند. در غیر این صورت این وضع پیامدهای فاجعه‌باری برای بشریت خواهد داشت. این تحلیلگر هشدار داد ممکن است فاجعه‌ها به حدی بزرگ باشند که شهرها یا حتی جزایر را از روی نقشه ناپدید کنند.

او در این باره گفت: «ما شاهد بالا رفتن سریع سطح آب دریاها هستیم که در دراز مدت به غرق شدن شهرها و کشورهای ساحلی می‌انجامد. احمقانه است که با سرعت به سوی فاجعه برویم». به گفته رامستورف 25 سال پیش برای نخستین بار درباره تغییرات آب و هوایی هشدار داده شد ولی از آن زمان تا کنون هیچ تغییری در روند امور ایجاد نشده است.

رامستورف گفت: «برای مثال ما شاهد افزایش کربن دی اکسید و جمع شدن آن در اتمسفر هستیم. غلظت کربن دی اکسید امروز نسبت به 3 میلیون سال گذشته در بالاترین سطح است. این وضع به بالا رفتن دما در سطح جهان منجر می‌شود».

از دیدگاه رامستورفاجعهف اقدامات دولت‌ها برای تغییر یا کنترل فاجعه‌های محیط زیستی کافی نبوده است. برخی از کشورها وعده داده‌اند کارهایی را برای مقابه با این وضع انجام ‌دهند ولی هرگز آنها را عملی نکرده‌اند. رامستورف از دولت آلمان انتظار دارد اقدامات جدی تری را برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی انجام دهد. او گفت: «وقتی ما درباره آب و هوا حرف می‌زنیم در قدم اول باید تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانیم. این که تمام کشورها بجز آمریکا جدیت این خطر را فهمیده‌اند یک موفقیت بزرگ است».

این نامه که عنوان آن «هشدار دانشمندان جهان به انسان‌ها: اخطار دوم» است در مجله «بایوساینس» منتشر شد.