به گزارش افکارنیوز،

با این‌ حال، یبوست برای همه افراد معنای یکسانی ندارد. درواقع، یبوست برای بعضی از افراد یعنی اجابت مزاج کمتر از ۳ بار در هفته و برای بعضی از افراد هم یعنی به تاخیر افتادن اجابت مزاج حتی برای یک روز. مهم‌ترین کارهایی که باید در درازمدت برای مقابله با یبوست انجام بدهید، عبارت‌اند از افزایش فیبر دریافتی، نوشیدن مایعات به مقدار زیاد و مصرف پروبیوتیک‌ها، اما ترفندهای زیر می‌توانند در مواقع اضطراری به کمک شما بیایند.

۱. استفاده از یک نوشیدنی داغ

نوشیدنی‌های داغ می‌توانند دستگاه گوارش را به فعالیت بیشتر تحریک کنند. درواقع با مصرف نوشیدنی داغ، حرکت خاصی به‌نام پریستالسیس به جریان می‌افتد که ماهیچه‌های روده را فشرده می‌کند و مدفوع را برای خروج به سمت مجراهای خروجی هُل می‌دهد. پس هر نوع نوشیدنی داغی از جمله آب جوش، انقباض‌های خاصی را در روده تحریک می‌کند که موثر است، اما اگر می‌خواهید که بیشترین تاثیر را دریافت کنید، بهتر است که یک فنجان قهوه بنوشید. محققان می‌گویند که قهوه کافئین‌دار به شکل‌گیری انقباض‌هایی در روده منجر می‌شود که در نهایت ۶۰ درصد قوی‌تر از آب جوش است و ۲۳ درصد شدیدتر از قهوه بدون کافئین. ویژگی دیگر ترکیبات درون قهوه این است که ترشح هورمون‌های خاصی را در بدن تحریک می‌کنند که در به جریان انداختن فرآیند دفع مدفوع اثرگذار هستند. این نکته را هم باید مدنظر داشت که نوشیدن قهوه می‌تواند دارای فواید مختلفی هم برای ذهن و روان باشد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم از مصرف‌کنندگان قهوه در فاصله ۲۰ دقیقه پس از صرف این نوشیدنی، تمایل به دفع مدفوع را احساس می‌کنند. به‌گفته محققان، برای اثرگذاری قهوه در راستای به جریان انداختن فرآیند دفع باید حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید، اما این زمان‌بندی در بعضی از افراد طولانی‌تر می‌شود. در ضمن اگر نوشیدن قهوه را با یک صبحانه سرشار از فیبر مانند غلات صبحانه همراه کنید، نتیجه بهتری می‌گیرید. در حالی که نوشیدنی داغ به گوارش مطلوب شما کمک می‌کند، فیبر نیز می‌تواند حجم مدفوع را افزایش بدهد و در نتیجه اجابت مزاج را راحت‌تر و سریع‌تر سازد.

۲. زودتر از خواب بیدار شوید

محققان می‌گویند که ساعات اولیه صبح واقعا زمان بهتری برای اجابت مزاج هستند، چون کولون در ساعات صبح با یک شوک از رخوت ناشی از خواب برمی‌خیزد. درواقع، اگر صبح زود بیدار شوید، کولون نیز بلافاصله منقبض خواهد شد و سیگنال دفع مدفوع را سریع‌تر ارسال می‌کند. بنابراین، اگر روزی بیشتر از روزهای معمولی دیگر بخوابید یا تغییری از نظر ساعت خواب در برنامه شما به‌ وجود بیاید، شانس ارسال نشدن این سیگنال و فعال نشدن کولون بیشتر می‌شود. درواقع، بدن تمامی حالت‌های خودش را براساس یک جدول زمانی خاص تنظیم می‌کند و اگر اختلالی در این جدول به ‌وجود بیاید، بعضی از عملکردهای بدن نیز دچار اختلال خواهند شد. با توجه به این توضیحات، افرادی که صبح‌ها باید زودتر از خانه بیرون بروند و با مشکل یبوست مواجه هستند، بهتر است صبح را زودتر شروع کنند تا زمان کافی برای اجابت مزاج داشته باشند.