به گزارش افکارنیوز،

فقط کافی است در اینستاگرام چرخی بزنید تا با حضور پررنگ پزشکان و متخصصان در حوزه‌های مختلف مواجه شوید.

بازاریابی گوناگون از جراحی زیبایی و جوان سازی پوست گرفته تا تعویض دریچه قلب و مفصل زانو و زیبایی دندان با نازل‌ترین قیمت انجام می‌شود.

پخش زنده جراحی در اینستاگرام

برخی پزشکان فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام تبلیغاتی از جراحی‌هایشان را به نمایش می‌گذارند. همه به دنبال جذب فالور، مخاطب و مشتری هستند؛ یکی با نمایش زنده یک جراحی و دیگری با نشان دادن عکس قبل و بعد جراحی بیمارش.

 

بعضی از این تبلیغات آنچنان وعده و وعیدهایی می‌دهد که فرد بدون اطلاع از صحت و سقم پارامترهای عنوان شده در آگهی اینستاگرامی جذب آن می‌شود. این موضوع در جراحی‌های زیبایی بیشتر است به طوری که بسیاری از کاندیداهای عمل جراحی برای اینکه از کیفیت و قیمت عملشان آگاهی یابند دست به گریبان فضای مجازی می‌شوند در حالی که انجمن جراحان زیبایی بارها اعلام کرده که سایت این انجمن و سازمان نظام پزشکی منبع تائید پزشکان ذیصلاح برای انجام اعمال زیبایی است.

آنچه مشخص است این بوده که تب زیبایی در کشور بسیار بالا رفته و این موضوع در میان جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل هم بیشترین قربانی این تبلیغات اغواکننده نوجوانان و جوانانی هستند که سودای زیبایی تمام و کمال را دارند. حالا بماند زیبایی‌هایی که گاهی از چشم جامعه بسیار نازیبا است؛ از زبان ماری گرفته تا گوش الاغی و پای سیندرلا؛ که این موضوع نیاز به بررسی روانشناختی و جامعه شناختی دارد.

اکنون تبلیغات گسترده است و اقبال فضاهای مجازی هم روزافزون؛ بنابراین این تبلیغات در هر ثانیه ممکن است مشکلات زیادی را برای آحاد جامعه به همراه داشته باشد. مشکلاتی که اگر به موقع نتوان از آن پیشگیری کرد، عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در ارتباط با تبلیغات پزشکان به ویژه در صفحات اینستاگرام اظهار داشت: به طور کلی در حوزه خدمات سلامت کلمه‌ای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رسانی بوده که طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به شمار می‌رود.

وی افزود: در این زمینه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی نظام پزشکی تصویب و به حوزه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است که براساس آن هر کسی بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، مواد خوراکی و آشامیدنی تبلیغی انجام دهد یا اطلاع‌رسانی کند باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کند. همچنین در این آیین‌نامه مشخص کرده‌ایم که در حوزه خدمات سلامت چه عناوینی را می‌توانند استفاده کنند.