نقطه قوت طرح جدید ترافیک

نوروزی با بیان اینکه این طرح نقطه ضعف‌هایی نیز دارد، عنوان کرد: نقطه ضعف مهمی که در این طرح وجود دارد، این است که همچنان عدد و رقم‌های این طرح مشخص نشده و نرخی که جسته و گریخته اعلام کرده‌اند، بازدارنده نیست و می‌تواند میزان تقاضا را به سمت حمل و نقل شخصی برای رفتن به مرکز شهر افزایش چشم‌گیری بدهد.

مدیرمطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات تهران ادامه داد: مشخص نشدن و پایین بودن قیمت عوارض تردد در محدوده های طرح ترافیک با اهدافی که پیگیری کرده‌ایم و با قانون موجود مبنی بر رسیدن به حمل و نقل عمومی ۷۵ درصدی در شهر کاملا تناقض دارد و می‌تواند حمل و نقل شخصی را پر رنگ کند.

نوروزی هم چنین گفت: نرخ مشخص شده نسبت به اعداد و ارقامی که این روزها در زندگی مردم وجود دارد بازدارنده نیست و باید بررسی شود که حداقل نرخ عوارض چقدر باشد که وسیله نقلیه شخصی بیش از ظرفیت ترافیکی و زیست محیطی به آن محدوده ورود نکند.

نقش هوشمندسازی در کاهش هزینه‌های اداره شهر

وی در خصوص میزان صرفه جویی در حوزه حمل و نقل و ترافیک گفت: با توجه به اینکه برنامه‌های این حوزه به سمت حمل و نقل عمومی و هوشمندسازی حرکت می‌کند، فرآیند کاهش هزینه‌های این حوزه در کوتاه مدت خود را نشان نمی‌دهد اما در یک بازه زمانی سه چهار ساله تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های اداره شهر دارد. هزینه‌های ایجاد زیرساخت ممکن است زیاد باشد اما در آینده از نظر منابع انسانی و هزینه‌های نگهداری هزینه کمی به شهرداری تحمیل خواهد شد.

مدیر مطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات تهران با تاکید بر اینکه پایتخت در زمینه توسعه حمل و نقل شخصی به حداکثر ظرفیت خود رسیده است، خاطرنشان کرد: ساخت اتوبان‌ها و پل های طبقاتی نیز به حداکثر ظرفیت خود رسیده و بیش از ظرفیت نیز ساخته شده و آنچیزی که در افق ۱۴۰۴قرار بود شبکه معابر داشته باشیم تکمیل شده است، اما به نسبت طرح جامع و برنامه پنج ساله دوم عقب ماندگی چشمگیری در بحث حمل و نقل عمومی وجود دارد.

محرومیت مناطق ۲۱ و ۲۲ از حمل و نقل ریلی

نوروزی با اشاره به اینکه در بحث اتوبوسرانی و مترو ظرفیت گسترش بسیار زیاد است و باید روی آن کار شود، گفت: یکی از مواردی که در دوره پیش جا مانده، مطالعات حمل و نقل ریلی است که به سال‌ها قبل باز می‌گردد، با توجه به تغییرات صورت گرفته در معابر تهران و تغییرات زیرساختی و بافت جمعیتی این حوزه نیاز به مطالعه و بازنگری مجدد دارد.

وی افزود: زمانی که طرح ریلی ارائه شد، منطقه ۲۱ و ۲۲ وجود نداشت و امروز که خطوط ریلی درحال تکمیل است، این دو منطقه همچنان فاقد خط ریلی هستند، باید یک بازنگری اساسی دراین زمینه صورت گیرد و طرح به شورای عالی ترافیک ارجاع داده شود و به تصویب برسد.

مدیرمطالعات حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات شهر تهران اظهار کرد: یکی از نکاتی که در این سال ها صورت گرفته شهرهای اقماری اطراف تهران هستند که جنبه سکونت گاهی پیدا کردند و محل کار افراد آن مناطق در تهران است که بر مبنای حمل و نقل شخصی صورت می گیرد و آسیب زیادی برای تهران دارد، توسعه حمل و نقل در شهرهای اطراف تهران نیز بسیار جای کار و ظرفیت توسعه دارد.