حجم نمک استفاده شده در برف روبی تهران زیر ذره بین شورا

گروه اجتماعی- محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به بارش برف در سطح پایتخت عنوان کرد:  در دوره چهارم شورای شهر مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم و بر اساس آن شهرداری تهران را ملزم کردیم در روز های برفی و نیز فرآیند پس از بارش برف به منظور حفاظت از ریشه درختان و حفظ محیط زیست از نمک استفاده کمتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه از شهرداری تهران در این مصوبه خواسته شده در صورت امکان از جایگزین های دیگری به جای نمک در روزهای برفی استفاده کند،عنوان کرد: بدون شک نمک هایی که در سطح معابر تهران با این گستردگی در روزهای برفی پاشیده می‌شود در ماه های آتی مخاطرات جدی برای ریشه درختان و همچنین جنس خاک تهران به وجود می آورد.

سالاری افزود: این موضوعی است که در صحن علنی شورای شهر نیز توسط اعضا مورد اشاره قرار گرفت.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید منتظر ارائه گزارش معاونت خدمات شهری در ارتباط با عملکرد سایت‌های برف روبی و نیز حجم نمک استفاده شده در روزهای برفی گذشته بود، اظهار کرد: قطعا به لحاظ مخاطرات زیست محیطی باید  این موضوع مورد دقت نظر و بررسی اعضای شورای شهر قرار گیرد و همانگونه که یکی از اعضا در صحن علنی شورای شهر تذکر داد در صورتی که بر اساس مصوبه شورا این نکته رعایت نشده باشد از شهرداری درخواست می‌کنیم که در عملیات برف روبی خود به این نکته به لحاظ زیست محیطی دقت نظر کافی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات زیست محیطی در شرایط حال حاضر شهر تهران خاطرنشان کرد: قطعاً شهرداری تهران باید بررسی هایی در مورد اقدامات سایر کشورها در مورد رفع لغزندگی معابر در روزهای برفی انجام دهد تا ببینند چه جایگزین های دیگری می تواند برای نمک وجود داشته باشد و اصولا چه روش های بهتری برای رفع لغزندگی معابر و برف روبی وجود دارد.

 سالاری با اشاره به انتقاد های صورت گرفته در مورد گره های ترافیکی که در روزهای برفی در تهران مشاهده می شود، عنوان کرد: از شب گذشته تاکنون توسط شهرداری تهران اقداماتی برای برف روبی و کاهش گره‌های ترافیکی انجام شده است. ضمن اینکه این اقدام در کمتر بودن گره ترافیکی امروز اثرگذار بوده و می توان گفت تعطیلی برخی از ادارات و نیز مدارس در کاهش حجم ترافیک اثرگذار بوده. اما در مجموع بارش باران و برف باعث می شود خودروها با احتیاط بیشتری حرکت کنند و این امر منجر به کندی حرکت خودروها و ایجاد ترافیک می‌شود. این عضو شورای شهر با اشاره به این که گلایه جدی در ارتباط با برف روبی معابر وارد نیست، عنوان کرد: اما عنوان می‌شود که باید در ارتباط با تکاندن شاخه درختان جهت شکسته نشدن آنها به عنوان جزء مهمی از محیط زیست تهران کمک می‌شد.

رییس کمیسیون معاری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قرار داشتن کشور در شرایط خشکسالی و نیاز به جمع آوری نزولات آسمانی عنوان کرد: بر اثر اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته وضعیت جمع آوری آبهای سطحی و کانال های زیرزمینی در حد قابل قبولی قرار دارد و شرکت خاکریز آب از شرکتهای زیرمجموعه معاونت عمرانی شهرداری تهران در سال های گذشته اقدامات مناسبی در این حوزه انجام داده است.

وی گفت:  البته بخشی از مناطق جنوب شهر از این قاعده مستثنا است.

 رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد با اشاره به به وضعیت خشکسالی در کشور، عنوان کرد: می‌توان گفت نیاز بیشتری به جمع آوری آب های سطحی و توسعه کانال های زیرزمینی وجود دارد و از این نظر این موضوع جزء اولویت‌های شورای پنجم جهت بررسی و پیگیری محسوب می شود.