به گزارش افکارنیوز، دکتر غلامرضا کرد افشاري متخصص طب سنتي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به وجود صدها مقاله در زمينه حجامت که در مجلات علمي دنيا به چاپ رسيده است، گفت: در ايران فقط چندين مقاله در مجلات دانشگاههاي ايران چاپ شده و به اين موضوع چندان توجه نشده است. اين در حالي است که حجامت همچنان در دنيا به عنوان يک روش مناسب درماني يا روشي براي کمک در زمينه درمان محسوب ميشود.

وی با بیان این که بهار بهترین فصل برای حجامت و خون گیری است، ادامه داد: در زمستان به دلیل سردی و رطوبت هوا اخلاط فاسد در بدن غلیظ می شود و تجمع می‌کند و در بهار با گرم شدن هوا خون رقیق می‌شود و هنگام حجامت مواد زائد بیشتری از بدن دفع می‌شود. وی با بیان این که بعد از بهار، پاییز فصل خوبی برای حجامت کردن و خون گیری است، گفت: در هر فصلی می‌توان بر اساس تشخیص پزشک با توجه به نوع بیماری و غلبه اخلاط در بدن حجامت را انجام داد. این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره موارد منع حجامت اظهار داشت: در مزاج‌های خیلی سرد و مرطوب، در بیماری‌های صعب العلاج که مدت بیماری طولانی شده و بدن ضعیف شده است، حجامت نباید انجام شود.

مصرف آبغوره و سوپ جو قبل از حجامت خون را رقیق می‌کند

دکتر کرد افشاری خوردن آبغوره و سوپ جو را هنگام حجامت یا خون گیری توصیه کرد و اظهار داشت: این مواد خون را رقیق می کند و موجب دفع مواد زائد بیشتری از خون می‌شود. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید برمنع انجام حجامت روی قلب و معده به صورت مستقیم، اظهار داشت: حجامت در انواع سردردها، خارش‌ها، زونا، هموروئید، انواع حساسیت، کوفتگی‌های بدن و کمردردها اثر درمانی و کمک کننده‌ای دارد.

۱۷ تا ۲۱ هر ماه قمری، مناسب‌ترین زمان برای حجامت

این متخصص طب سنتی گفت: با توجه به فعل و انفعالات سیستم خون بدن و نیز طبق مستندات علمی و روایات اسلامی ۱۷ تا ۲۱ هر ماه قمری، مناسب ترین زمان برای انجام حجامت است. دکتر کرد افشاری با بیان این که حجامت با دو هدف اصلاح کمیت و اصلاح کیفیت خون انجام می‌شود، افزود: در اصلاح کمیت خون، افرادی که دارای خون زیاد و در معرض بیماری‌هایی مانند سکته و فشارخون هستند، اقدام به حجامت می‌کنند.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین زمان حجامت برای اصلاح کمیت خون این افراد ۱۲ تا ۱۵ ماه قمری است زیرا سیستم خون انسان به نیروی جاذبه ماه واکنش نشان می‌دهد و در این روزها خون رقیق‌تر در بدن جاری است و می‌توان آن را از راه حجامت دفع کرد. این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: اگر هدف از حجامت، اصلاح کیفیت خون و دفع مواد زائد خون باشد، بهترین زمان برای حجامت ۱۷ تا ۲۱ ماه قمری است چرا که در این زمان خون غلیظ‌تر بدن به سطح پوست می‌آید و می‌توان آن را دفع کرد. این استاد دانشگاه با بیان این که حجامت یک روش موثر برای حفظ سلامت بدن است، یادآور شد: در روش حجامت، پوست بدن با ابزار مخصوص خراشیده می شود تا خون بیرون بیاید اما این خراشیدگی به لایه های عمیق پوست نمی رسد و برخلاف تصور برخی افراد درد ندارد و به بخیه هم نیازی ندارد و خیلی سطحی است.

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین زمان برای حجامت زمانی است که فرد خیلی گرسنه یا خیلی سیر نباشد و نور و گرمای خورشید در وضعیت جوی مساعد باشد یعنی هوا خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

اين متخصص طب سنتي در باره رعايت مسائل بهداشتي بعد از انجام حجامت توصيه کرد: بعد از انجام حجامت افراد تا ۱۲ ساعت از استحمام و همچنين رابطه جنسي پرهيز کنند و خوردن ماهي، لبنيات، غذاهاي شور، تخم مرغ و انجام ورزشهاي سنگين نيز تا ۱۲ ساعت ممنوع است.