افزایش بیش از حد جمعیت شهر اصفهان یکی از دغدغه‌های مدیریت استان است

استاندار اصفهان ظهر امروز با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مسائل شهری و شهروندی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان دیدار و گفتگو کرد.

رسول زرگر پور با تبریک سالروز شوراها، با اظهار امیدواری بر این‌که هرروز شاهد موفقیت بیشتر و تصمیمات بهتر در شوراها باشیم، افزود: بعد از تغییر در مدیریت شهری که برحسب ضرورت و نیازی که احساس می‌شد انجام گرفت، یک وفاق، همدلی و هم‌افزایی را شاهد هستیم و نتیجه این هم‌افزایی را شهروندان ولایتی و با بصیرت اصفهان هم متوجه شده‌اند و توسعه، پیشرفت و رفع مشکلات جز با چنین رویکردی حاصل نخواهد شد.

وی بابیان اینکه افزایش بیش‌ازحد جمعیت شهر اصفهان یکی از دغدغه‌های مدیریت استان است، گفت: بر اساس طرح تفضیلی شهر اصفهان در سال ۹۰ جمعیت اصفهان حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ثبت‌شده بود ولی در برنامه‌ریزی‌ها تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مدنظر بوده که دستگاه‌ها نیز بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها را کرده بودند و این‌یکی از تهدیدهایی که مدیریت شهر و استان موردتوجه قرار می‌دهد.

مدیریت ارشد استان با اشاره به این موضوع که به میزان ۲۰ درصد از نرخ رشد، شهر اصفهان افزایش جمعیت داشته‌ است، اظهار کرد: باید مراقب باشیم حتی یک نفر هم به جمعیت شهر به واسطه مهاجرت‌هایی که به شهر انجام می‌شود اضافه نشود و آنها را به سمت شهرهای جدیدی همچون فولادشهر هدایت کنیم تا عواقبی همچون بحث‌های ترافیکی، سرانه فضای سبز یا دستگاه‌های خدمت رسان از حد استاندارد پایین‌تر نیایند و شهر را درگیر بحران‌های بیشتر نکند.

زرگر پور با تصریح بر اینکه باید از خودتان بپرسید چرا ظرف هشت سال اخیر تعداد ۹ کارخانه ریسندگی تبدیل به خاک و سپس مجتمع‌های مسکونی شده است، گفت: باید جلوی این روند نرخ رشد جمعیت را با تمام قدرت بگیریم و دقت کنیم برای دردهایی نسخه می‌پیچیم که خودمان ایجاد کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه طبق استاندارد در جهان به ازای هر ۴۰۰ نفر یک واحد تجاری در نظر گرفته می‌شود و در کشور ما به ازای هر ۴۰ نفر یک واحد تجاری، اظهار کرد: در اصفهان به ازای هر ۲۰ نفر این اتفاق رخ‌داده است که منجر به تورم بیشتر در حد ۱.۵ برابر از کشور شده است، پس نباید اجازه دهیم واحدهای مسکونی و تجاری جدید ایجاد شود و مدیریت شهری باید به این نکته دقت لازم را داشته باشد.

استاندار اصفهان در گلایه‌ای انتساب عناوین مختلف به شهر را بدون جایگاه عنوان کرد و افزود: بیایید با دست‌اندازی به سابقه طولانی شهر در اسلام و تفکر شیعی، شهر اسلامی را تقویت کنیم.

زرگر پور بابیان اینکه مدینه فاضله بر سه اصل اخلاق، خلاقیت و دانش مورد تأکید قرارگرفته است، گفت: شورا و مدیریت شهر می‌توانند در رویکرد شهرسازی بر مؤلفه‌های شهر اسلامی اقدام کنند تا الگویی برای دیگر شهرهای کشور باشند.

مدیریت ارشد استان با اشاره به بخشنامه وزیر کشور که در سال گذشته در ارتباط با شهرداری‌ها ابلاغ کرده بوده و یک سال فرصت بوده تا اقداماتی انجام شود، اظهار کرد: به‌طور نمونه یکی از بنده این‌گونه بوده که شهرداری تعداد سازمان‌های مرتبط با خودش که امروز نزدیک به ۱۸ سازمان است را به ۱۴ سازمان کاهش دهد و شهرداری تا پایان اردیبهشت باید ساختار جدید را با توجه به ابلاغیه پیگیری کند.

وی در گلایه دیگری از مجموعه مدیریت شهری با اشاره به رسانه‌هایی که رسماً با شهرداری در ارتباط هستند، تصریح کرد: آیا نمی‌توان با استفاده از پتانسیل این رسانه‌ها فرهنگ شهری را تبیین کرد.

زرگر پور افزود: اگر پیگیری‌ها در این زمینه درست انجام شود می‌توان سبک زندگی‌ها را نیز تصحیح کرد و نباید از این رسانه صِرف خبر فلان سخنرانی منتشر شود.

استاندار اصفهان بابیان اینکه دیپلماسی شهری با دیپلماسی سیاست خارجی متفاوت است و وظیفه سیاست خارجی بر عهده حاکمیت است، بیان کرد: اگر قرار است شهری با شهر دیگر خواهرخوانده شوند باید درخواست آن را به وزارت امور خارجه ارسال کند تا در یک بررسی شش‌ماهه، نتیجه از طریق دستگاه دیپلماسی سیاست خارجه کشور اعلام شود.

وی با اشاره به اولین مصوبه شورای عالی آب در بهمن‌ماه ۹۲ گفت: پس از پیگیری مجدد ۶ ماهه، در خصوص اینکه احساس می‌شد برخی از مصوبات این شورا به‌درستی اجرا نمی‌شد جلسه دوم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده شد و در آن مقرر شد شخص وزیر نیرو به‌عنوان نماینده دولت مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود را پیگیری کند.

زرگر پور بابیان اینکه عمده نگرانی‌های ما در زمینه عدم اجرای برخی مصوبات رفع شد و امیدواریم تحرک ویژه ملی‌ای در این زمینه فعال شود، اظهار کرد: ازنظر دولت مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب مهم‌ترین سند احیای زاینده‌رود است و همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موظف به اجرای دستورات وزیر نیرو هستند.

استاندار اصفهان در خصوص تکمیل سالن اجلاس امام خامنه‌ای خاطرنشان کرد: برای تکمیل این پروژه دولت هیچ تعهد پرداخت هزینه ندارد و به اطلاع شهردار وقت نیز این موضوع رسیده است و باید از طرف شهرداری مراحل تکمیل انجام شود.

وی بابیان اینکه سابق دریافت عوارض بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌گرفته است، گفت: تا پایان اردیبهشت طرح جدیدی با جامعیت کامل این موضوع را مرتفع می‌کند.

زرگر پور خطاب به شهرداری گفت: متأسفانه در برخی از برنامه‌ها و سندهایی که از سوی شهرداری تدارک دیده می‌شود، از ارگان‌ها ذی‌ربط و مرتبط دعوت صورت نمی‌گیرد که نتیجه آن در عمل عدم همکاری لازم ارگان مرتبط است

استاندار اصفهان با اشاره به موضوع موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج اظهار کرد: این موسسه تنها در استان اصفهان بیش از ۹۰ هزار سرمایه‌گذار داشته است و به‌واسطه اینکه مجوز لازم را نداشته به هیچ جایی هم پاسخگو نبوده، دولت در این قضیه ورود پیدا کرد و تعداد ۴۵ هزار نفر سرمایه‌گذار را که طلب آن‌ها بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان بوده را پولشان رسانده است و بقیه هم طبق برنامه‌ریزی به درآمد خود دست پیدا می‌کنند.

وی در مورد شرکت گیتی پسند نیز به اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته و صد میلیارد تومان در امسال به آن اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بدون سروصدا تا هم طلبکاران به طلب خود برسند و هم شرکت‌های آن رو به تعطیلی نرود.

استاندار اصفهان با اشاره به توافق قبلی شهردار سابق اصفهان مبنی بر گرامیداشت اصفهان در اوایل آذرماه اظهار کرد: درصورتی‌که مسئولین و کارشناسان امر درزمینه‌ی اصفهان بتوانند به توافق کاملی در مورد روز مشخص اصفهان برسند به دنبال ثبت روز اصفهان در تقویم رسمی کشور هم خواهیم بود.