این روزها با توجه به وضعیت بازار (تغییر مداوم قيمتها) خریدها با وسواس بیشتری نسبت به قبل انجام ميشوند و افرادی که قصد خرید دارند سعی ميکنند خریدها را اولویتبندی کرده و اکثرا خرید کالاهای غیرضروری را به تعویق مياندازند.

به همین دلیل بازار خرید و فروش کالاهایی که خرید آن چندان ضروری و لازم به نظر نمی‌رسد بی‌رونق‌تر از سایر کالاها شده است. کالاهایی نظیر دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی، سینماهای خانگی، تجهیزات دیجیتالی فانتزی و… و البته دوربین‌های دیجیتال!

در مورد دوربین‌های دیجیتال باید این موضوع لحاظ شود که آن دسته از کاربرانی که از دوربین مانند لپ‌تاپ یا هر کالای دیجیتالی استفاده تجاری و… می‌کنند یا دوربین همراه همیشگی‌شان است(عکاسان حرفه‌ای) مشتریان پرو پاقرص این بازار هستند. حتی در صورت افزایش قیمت‌ها و…! اما به طور کلی فعالان بازار و کارشناسان اعلام کرده‌اند که در شش ماه و به ویژه یک ماه اخیر بازار خریدوفروش دوربین به شدت بی‌رونق شده است و اکثرا افرادی که واقعا به خرید این کالا نیاز دارند برای خرید از میان رده‌های مختلف کاربری دوربین(حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و خانگی) اقدام به خرید می‌کنند. ما در این گزارش قصد داریم به بررسی بازار دوربین‌های دیجیتال عکاسی پرداخته و برخی از مدل‌های پرفروش را در بازار دوربین معرفی کنیم.

در بازار دوربین‌های دیجیتال چه می‌گذرد
بازار دوربین‌های دیجیتال عکاسی که باید با توجه به تجربه سال‌های قبل در تابستانی که گذشت مانند سال‌های قبل دوران پررونقی را سپری می‌کرد، چندان رونق نداشته و این موضوع باعثبروز تغییر و تحولاتی چشمگیر در بازار این کالا شده است. این تحولات چه از نظر قیمت و چه از لحاظ میزان عرضه و تقاضا و… به چشم می‌آید و بازار این کالا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

رشد شدید قیمت، چند دستگی قیمت یا ارائه قیمت‌های متفاوت برای یک کالا، کاهش موجودی برخی از عرضه‌کنندگان دوربین‌های دیجیتال، جلب توجه به سمت دوربین‌های ارزان و در مقابل کاهش شدید تقاضا برای دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای و… برخی از اتفاقاتی است که این اواخر در بازار دوربین‌های دیجیتال پررنگ‌تر از دوران دیگر به چشم می‌آید. فعالان بازار معتقدند علت بروز این اتفاقات در بازار دوربین، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌هایی است که در زمینه واردات کالا با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل بروز این اتفاقات به هیچ وجه در بازار عجیب یا غیرقابل پیش‌بینی نبوده است. علی عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار، عرضه‌کننده دوربین‌های کانن، نیکون، فوجی فیلم و… با بیان این مطلب که قیمت‌ها در مدت اخیر با توجه به نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است اعلام کرد، بزرگترین پیامد این اتفاقات در بازار دوربین‌های دیجیتال ریزش مشتری و کاهش شدید تقاضا در بازار بوده است. شرکت بازرگانی ایران هم از کاهش نسبی موجودی دوربین‌های دیجیتال در بازار خبر داد و اعلام کرد که نه‌تنها در مورد برند سونی، بلکه در مورد اکثر برندها در بازار با کاهش موجودی مواجه هستیم. مرکز تجهیزات عکاسی حرفه‌ای هم با بیان این مطلب که هیچ دوربینی برای عرضه ندارد اعلام کرد، رشد قیمت‌ها در حدی است که اگر موجودی هم داشته باشیم کسی برای خرید اقدام نمی‌کند.

شیرازی، مسوول فروش دوربین‌های شرکت بانیان الکترونیک هم با بیان این مطلب که کاهش موجودی در تمام برندهای دوربین دیجیتال محسوس است، گفت: در حال حاضر وضعیت و شرایط روشن و قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل برخی از فروشندگان از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند.

کارشناسان و فعالان بازار میزان رشد قیمت‌ها را در بازار دوربین طی یک ماه اخیر در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد و در مورد برخی از مدل‌های گران قیمت و محبوب در حدود ۵۰ درصد اعلام کردند.

پرمخاطب‌ها در بازار دوربین کدامند؟
اگرچه دوربین‌های حرفه‌ای(SLR) همیشه و در هر شرایطی مشتریان خود را دارند و کاربران این دوربین‌ها در اکثر موارد خود را با شرایط بازار تطبیق داده و برای خرید آنچه مورد نیازشان است(چه دوربین جدید و چه تجهیزاتی نظیر لنز وسه‌پایه و…) اقدام می‌کنند. اما بر اساس اعلام فعالان بازار طی دو هفته اخیر با رشد نرخ دلار آزاد قیمت‌ها در بازار دوربین به ویژه نمونه‌های گران قیمت حرفه‌ای رکورد تاریخی زده و به همین دلیل میزان تقاضا تقریبا به صفر رسیده است.

به‌عنوان مثال، قیمت دوربین CANON مدل ۶D با لنز در حدود ده میلیون تومان و قیمت دوربین ۵D مارکIII با لنز ۲۴۱۰۵ هم به حدود دوازده میلیون تومان رسیده است. در مورد برند نیکون هم مدل D۸۰۰ همراه با لنزی در حد ۲۴۱۰۵ به قیمت ۱۳ میلیون تومان رسیده است.
چنین رشد قیمتی در بازار منجر به کاهش شدید تقاضا در بازار شده است.

این اتفاق در بازار دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای هم به شدت محسوس است. به طوری‌که مدل ۶۵۰ D کانن در حال حاضر با قیمتی در حدود دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل D۵۱۰۰ نیکون هم قیمتی حدود دو میلیون تومان دارد. از خانواده پاناسونیک هم مدل FZ۱۵۰ قیمتی حدود یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان دارد.

اما در حوزه دوربین‌های کامپکت و خانگی اوضاع تا حدودی فرق می‌کند و اگرچه بازار این کالا نسبت به ماه‌های گذشته بسیار بی‌رونق‌تر است، اما نسبت به بازار دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای رونق بیشتری دارد.
بر اساس اعلام کارشناسان و فعالان بازار، در حال حاضر در این بازار دوربین‌های غیرحرفه‌ای یا خانگی که دوربین هایی با لنز ثابت بوده و از نظر اندازه کوچک و سبک هستند، محبوب‌تر و پرفروش‌ترین دوربین‌های بازار هستند. به گفته آنها، در حال حاضر دوربین هایی با میانگین ۳۵۰تا ۷۰۰ هزار تومان در رده پرفروش‌های بازار هستند و این درحالی است که همین دوربین‌ها طی یک ماه قبل قیمتی حدود ۲۷۰ تا ۵۰۰ هزار تومان داشتند.

بر اساس اعلام فعالان بازار، طی یک ماه اخیر در مورد این دوربین‌ها هم در برخی از برندها با کاهش شدید موجودی مواجه بوده‌ایم. اما به هر حال شرکت‌های عرضه‌کننده برای جلب رضایت مشتری برخی از مدل‌ها را از انبار خارج و به فروش می‌رسانند.



در هر صورت اگر قصد خرید دوربین کامپکت از خانواده کانن را دارید می‌توانید به سراغ مدل G۱X بروید که بهترین و گران قیمت‌ترین دوربین کامپکت از این خانواده است و قیمت آن حدود دو میلیون تومان است. اگر هم قصد خرید نمونه ارزان‌تری را دارید می‌توانید به سراغ مدل‌های A۳۳۰۰ که قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان دارد بروید. مدل SX ۲۴۰ هم از دوربین‌های خانگی پرفروش کانن است که قیمت آن ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار تومان است.

از خانواده نیکون هم مدلP۷۷۰۰ با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در رده محبوب‌های گران قیمت خانگی است. مدل مدل کولپیکس P۵۰۰ نیکون هم که با قیمتی حدود ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در رده پرفروش‌های نیکون است.

مدل WB۷۰۰ سامسونگ هم که قیمت آن حدود ۴۵۰ تا ۴۸۰ هزار تومان است، از پرفروشهاي بازار است. از خانواده سونی هم مدل WX۱۰۰ یکی از دوربینهاي کامپکت سهبعدی پرفروش است که قیمت آن حدود ۷۵۰ هزار تومان است.