مقایسه قیمت خانه در تهران با شهرهای آمریکا
افکارنیوز

- به‌‌گزارش مرکز آمار ایران تابستان امسال میانگین نرخ زمین در تهران با افزایش ۶ / ۳۳ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

به گزارشپارس، طبق گزارش مرکز آمار با وجود رکود شدید اقتصادی، تابستان امسال میانگین نرخ زمین‌های مسکونی تهران در مقایسه با بهار امسال ۱ / ۱۷ درصد و نسبت به تابستان سال پیش ۶ / ۳۳ درصد افزایش یافت.

در حالیکه این نرخ ها برای تابستان امسال بود که در پاییز و زمستان مسکن با افزایش قیمت شدیدی روبرو شد و در مناطق جنوبی شهر نیز قیمت هر متر مربع مسکن به ۲میلیون تومان نیز رسیده است. با وجود این افزایش شدید قیمت مرکز آمار هنوز آمار جدیدی از قیمت مسکن ارائه نکرده است.

در حال حاضر در مناطق شمالی شهر تهران، هر متر مربع زمین یک ملک مسکونی با قیمت های نجومی بیش از ۱۰میلیون معامله می شود. به طوریکه هر مترمربع مسکن در خیابان فرشته از ۹میلیون تا ۱۶میلیون تومان معامله می شود. در نیاوران نیزهر متر مربع آپارتمان نوساز ۱۲ تا ۱۶میلیون تومان ارزش گذاری می شوند.

قیمت هر متر مربع مسکن، ضروری‌ترین کالای هر سبد خانوار، صرف نظر از اینکه تهران در رده زیباترین شهرهای جهان باشد! به طور نجومی بالا می رود؛ به طوریکه در حال حاضر قیمت هر متر مربع در تهران با قیمت های پاریس و لندن برابری می کند. از پاریس و لندن که بگذریم قیمت مسکن در ایالات آمریکا و مقایسه آن با قیمت مسکن در تهران جالب به نظر می رسد.

به گزارشپارس، در آمریکا قیمت مسکن بر اساس هرفوت متر مربع محاسبه می شود. هر فوت مترمربع نیز برابر ۰.۰۹ متر مربع است. قیمت دلار نیز نه قیمت دلار مرجع، بلکه قیمت دلار مبادلاتی درنظر گرفته شده است؛ چرا که در شرایط معمولی و به دور از فشار تحریم و سوء مدیریت داخلی، قیمت دلار در نرخ واقعی خود یعنی نهایت ۲۵۰۰تومان قرار می گرفت.

در واشنگتن آمریکا، یک دستگاه آپارتمان ۲۲۰ متری(۲۴۰۰فوت مربع) به قیمت ۴۰۰هزار دلار برای فروش گذاشته شده است که با احتساب دلار ۲۵۰۰تومانی نرخی برابر ۱میلیارد تومان می شود. این واحد ۲۲۰متری دارای ۴اتاق خواب و ۳حمام است. هرمتر مربع این آپارتمان ۲۲۰ متری واقع در واشنگتن آمریکا، متری ۴.۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

همچنین در لس آنجلس نیز، واحد ۲۲۰ متری، دارای ۴ اتاق خواب و ۳حمام، ۴۶۰هزار دلار قیمت گذاری شده است با تبدیل ریالی آن، قیمتی برابر ۱میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به دست می آید. قیمت هر متر مربع این آپارتمان نیز برابر متری ۴میلیون تومان می شود.

گفتنی است سن این آپارتمان ها کمتر از ۱۰سال است. همچنین واحد ۳۰۴ متری دیگری واقع در این شهر آمریکا، ۶۹۰هزار دلار برای فروش گذاشته شده است که با در نظر گرفتن دلار ۲۵۰۰تومانی مرکز مبادلات، معادل قیمت ایرانی ۱میلیارد و ۷۲۵میلیون تومان می شود. هر متر مربع این واحد که دارای ۴اتاق خواب و ۴حمام است، تنها ۵میلیون تومان ارزش دارد.

کمی آنطرف تر از لس آنجلس، در تپه های هالیوود، علیرغم اسم و رسم پر از زرق و برقش، قیمت آپارتمان ها چندان تفاوتی با قیمت های لس آنجلس و دیگر شهرها ندارد. قیمت یک واحد ۴۰۰متری واقع در تپه های هالیوود تنها ۷۰۰ هزار دلار ذکر شده است که همان ۱میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان ما ایرانی ها می شود. هر متر مربع این سرپناه ۴۰متری که ۴اتاق خواب و ۳حمام در خود جای داده است، ۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان ارزش دارد.

در واحدی دیگر در تپه های معروف آمریکا، قیمت یک واحد ۲۸۴ متری ۵۰۰هزار دلار یا همان ۱میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان تعیین شده است. در حقیقت هر متر مربع این واحد که مجهز به اتاق خواب و ۴حمام است، تنها ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد.

در نیویورک به واسطه موقعیت تجاری خود، قیمت ها کمی بالاتر است ولی این اختلاف قیمت برای آپارتمان ها و خانه های معمولی مثل تهران به چندهزار دلار نمی رسد.

یک واحد ۲۶۳ متری واقع در نیویورک، ۶۷۰هزار دلار ارزش دارد که با احتساب دلار ۲۵۰۰تومانی قیمت آن، معادل ۱میلیارد و ۶۷۵ تومان می شود. هرمتر مربع این واحد ۵خوابه، ۶میلیون تومان قیمت دارد.

به گزارش افکار نیوز، در شهر گناه آمریکا یا لاس وگاس، قیمت آپارتمان ها کمی گران تر از شهرهای دیگر و ارزان تر از نیویورک است. در این شهر قیمت یک آپارتمان ۲۸۳متری که ۴اتاق خواب و ۳حمام دارد با در نظر گرفتن هر دلار، ۲۵۰۰تومان، ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان می شود که با محاسبه ای ساده می توان فهمید که هر متر مربع آن، ۵میلیون تومان قیمت دارد.

در شیکاگو نیز قیمت ها تقریبا با قیمت نیویورک برابری می کند و هرمتر مربع آپارتمان حدود ۶میلیون تومان قیمت گذاری می شود. یک واحد ۲۱۶متری در شیکاگوی آمریکا، ۱میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان ارزش دارد. هر متر مربع این واحد که علاوه بر ۳اتاق خواب، به ۳حمام نیز مجهز شده است، ۶میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت گذاری شده است.

گفتنی است که تمام این واحدها مبله هستند.

از آمریکا که بگذریم در اروپا نیز قیمت ها صرف نظر از متفاوت بودن به گونه ایست که تمام اقشار با هر درآمدی می توانند خانه دار شوند.

در مادرید اسپانیا، آپارتمان ۳خوابه ۱۵۰ متری، ۱۷۴هزار یورو قیمت گذاری شده است. اگر هر یورو را با نرخ مبادلاتی آن یعنی ۳هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت تومانی آن، ۵۲۲میلیون تومان می شود. در واقع عرمتر مربع آن حدود ۳میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت ها در مادرید اسپانیا نسبت به شهرهای آمریکا تنوع بیشتری دارند. به طوریکه یک واحد آپارتمان ۱۰۰متری در مادرید ۵۴۰میلیون تومان برابر ۱۸۰هزار یورو قیمت گذاری شده است. اگر هر یورو در سال ۹۱ را ۳هزار تومان درنظر بگیریم، هر متر مربع این آپارتمان مادریدی، ۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد.
آپارتمان ۲۰۰متری سه خوابه ای نیز در ونیز ایتالیا، ۴۱۵ هزار دلار قیمت گذاری شده است که با احتساب دلار ۲۵۰۰تومانی قیمت آن برابر ۱میلیارد و ۳۷ میلیون تومان می شود. در واقع هرمتر مربع این آپارتمان حدود ۵میلیون تومان قیمت دارد.