به گزارش افکارنیوز، نیما مصلح اظهار کرد: این موتور ملی دیزل ۱۵۰۰ سی. سی منطبق بر استانداردهای آلایندگی یورو ۴ است.

به گفته وی این گروه صنعتی سه درصد از فروش خودرو را به امر تحقیق و توسعه اختصاص داده و در دو سال اخیر نیز بیش از ۴۰ پروژه تحقیقاتی در زمینه محصول و قوای محرکه اجرا کرده یا در دست اقدام دارد.

مصلح در ادامه به تشریح برخی پروژه های دیگر مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو پرداخت و گفت: خودکفایی پلاتفرم برق و الکترونیک خودروی ۲۰۶ در فازهای مختلف با سازندگان مختلف یکی دیگر از پروژه های ایران خودرو بوده است که با انجام آن عملا وابستگی به شرکت پژو فرانسه قطع شد و این خودرو برمبنای یکی از مدرن ترین و کامل ترین پلا تفرم های برق و الکترونیک متعلق به ایران خودرو در حال تولید است.

معاون طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو به پروژه خودرو دنا نیز اشاره کرد و گفت: در این پروژه کارهای طراحی و مهندسی تا حد زیادی انجام شده و بررسی برای تست صحه گذاری، اخذ استانداردها و کامل کردن فرآیند صنعتی سازی شروع شده و در سال جاری به بهره برداری و تولید انبوه می رسد.

وی سیستم مولتی پلکس جدید را نیز یکی دیگر از پروژه های تحقیقاتی گروه صنعتی ایران خودرو ذکر کرد و افزود: این سیستم ویژگی های جدیدی منطبق بر نیازمندهای مشتری خواهد داشت و امکاناتی برای آن در نظر گرفته شده و در حقیقت کل مجموعه قوای محرکه تحت این شبکه کنترل خواهد شد.

مصلح ادامه داد: پروژه توربو شارژر یا موتور پرخوران «ای. اف ۷» نیز برای نصب روی خودروهای سمند و سورن با هدف افزایش قدرت و گشتاور بدون تغییر در میزان مصرف سوخت در دست اجراست.

به گفته وی موتور ملی ای.اف ۴ ویرایش دوم موتور ملی است که با حجم ۱۴۰۰ سی.سی برای نصب روی خودروی رانا و ۲۰۶ ساخت داخل در مراحل پایانی اجراست و در سال جاری روی این خودروها نصب خواهد شد.