کاهش قیمت فلزات اساسی در جهان + نمودار

به گزارشافکارنیوز، ساعتی پیش در چین، شاخص فعالیت کارخانجات این کشور منتشر شده که از کند شدن آهنگ رشد فعالیت ها حکایت دارد. شاخص غیر رسمی PMI کارخانجات از ۵۱.۶ ماه قبل به ۵۰.۵ رسیده که نزدیک به یک واحد از پیش بینی کارشناسان کمتر است. شاخص رسمی PMI یک هفته دیگر منتشر می شود و همبستگی زیادی با شاخص غیر رسمی دارد.

در امریکا، آمار فروش خانه های موجود کمتر از پیش بینی ها بوده به طوریکه در دوازده ماه منتهی به ماه مارس ۲۰۱۳(ماه گذشته میلادی) ۴.۹۲ میلیون خانه به فروش رسیده که نسبت به ماه گذشته ۰.۶ درصد کاهش نشان می دهد.

در بازار سهام آسیا، شاخص های سهام در بورس های عمده از جمله توکیو، سیدنی، و شانگهای در محدوده منفی قرار دارند و شاخص جهانی MSCI برای آسیای پاسیفیک در فاصله یک ساعت از انتشار گزارش چین افت ۰.۶ درصدی را نشان می دهد. کاهش قیمت قراردادهای آتی برای شاخص های سهام اروپا و امریکا نیز از افت احتمالی قیمت ها در زمان بازگشایی بازارها حکایت دارد.

در بازار فلزات، قیمت فلزات غیر آهنی از جمله مس، روی، و آلومینیوم در بازار نقدی آسیا کاهش یافته است. قیمت مس شب گذشته در بورس فلزات لندن بازهم کاهش یافته و در ۶۸۸۸ دلار در هر تن بسته شده و در بازار نقدی آسیا نیز به ۶۸۵۵ دلار رسیده است. قیمت مس از بیشینه تاریخی ۸۷۳۰ دلار بیش از ۲۰ درصد فاصله گرفته و از نظر تکنیکی وارد بازار نزولی شده است. چین به تنهایی ۴۰ درصد مس جهان را مصرف می کند و تقریبا مسئول تمام افزایش تقاضا برای مس در طول یک دهه گذشته بوده است.

در بازار انرژی، قیمت نفت خام سبک امریکا کاهش یافته اگرچه بالاتر از قیمت های صبح دیروز تهران قرار دارد. قیمت نفت شب گذشته در معاملات بورس نیویورک افزایش یافت که یک دلیل عمده آن به خوشبینی در مورد افزایش تقاضای نفت از سوی ژاپن مربوط می شود. ژاپن سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است و سیاست های فوق انبساطی دولت جدید این کشور مورد حمایت اکثر کشورهای گروه ۲۰ قرار گرفته است.

در بازار طلا و ارز و به دنبال افزایش سطح ریسک در بازارهای مالی، ارزش دلار امریکا و ین ژاپن در برابر اکثر ارزهای عمده تقویت شده است. قیمت جهانی طلا بعد از افت شدید دو هفته اخیر با ثبات بوده و و با ۰.۵ درصد افزایش در محدوده ۱۴۲۸ دلار در هر اونس قرار دارد.

در بازار سکه، قیمت ها برای دومین روز پیاپی افزایش یافته و قیمت سکه تمام طرح جدید با ۲ درصد افزایش به ۱.۳۳۹ میلیون تومان رسیده است. تقویت ارزهای خارجی در بازار ارز تهران و افزایش قیمت جهانی طلا از دلایل افزایش قیمت ها است.

بانک مرکزی طی بخشنامه ای حذف ارز مرجع دارو و کالاهای اساسی را به بانک ها ابلاغ کرد. از این پس ارز مرجع(۱۲۲۶ تومان) فقط به واردات گندم، جو، ذرت و سویا تعلق می‌گیرد و بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به غیر از این چهار قلم کالا بقیه کالاهای اساسی برای واردات ارز مبادله‌ای(۲۴۷۵ تومان) دریافت می‌کنند. از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تایید خبر حذف ارز مرجع واردات برخی کالاها مانند روغن خام و کره اعلام کرد که برخی کالاهای اساسی به وی‍ژه گندم و نهاده‌های دامی ارز مرجع دریافت می‌کنند.

در معاملات امروز رینگ فلزات بورس کالای تهران، فولاد خوزستان و آلومینیوم ایران محصولات خود را عرضه خواهند کرد. فولاد خوزستان قیمت پایه هر کیلو شمش بلوم را بدون تغییر ۱۵۷۰۰ ریال اعلام کرده و آلومینیوم ایران شمش آلومینیوم را با کاهش ۸.۵ درصدی قیمت به فروش خواهد رساند.

در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی بورس کالا، پلی اتیلن سنگین پتروشیمی امیرکبیر با افزایش ۳ درصدی قیمت عرضه خواهد شد، پلی وینیل کلراید، پتروشیمی آبادان و پلی پروپیلن پتروشیمی مارون با اندکی افت قیمت به فروش خواهند رسید. پالایش نفت اصفهان قیمت پایه لوب کات سنگین و وکیوم باتوم را به ترتیب ۲.۲ و ۳.۲ درصد کاهش داده و با قیمت های ۱۶۴۳۰ و ۱۰۷۹۳ ریال عرضه خواهد کرد. حلال ۴۰۲ و حلال ۴۰۶ با افت ۴ و ۱۲.۵ درصدی عرضه خواهند شد. وکیوم باتوم و حلال ها ۶.۶ و ۰.۲ درصد از درآمد فروش پالایش نفت اصفهان را به خود اختصاص می دهند.