هر جهیزیه چه قدر برای جیب پدر عروس آب می خورد؟
گروه اقتصادی:

بازار لوازم خانگی یکی از بازارهایی بود که متاثر از قیمت ارز نوسانات فراوانی را تجربه کرد. این بازار جدای از بحثاقتصادی خود تاثیرات زیادی نیز در حوزه اجتماعی دارد. مهم ترین بحثاجتماعی بازار لوازم خانگی بر می گردد به موضوع ازدواج و تهیه جهیزیه. با روند رو به رشد قیمت ها در این بازار از یک سو و رشد کمتر از تورم حقوق ها، قدرت خرید خانوارها برای تهیه جهیزیه دختران خود بسیار نگران کننده شده است.

به گزارشافکارنیوز، به هیمن منظور مروری داریم بر قیمت لوازم خانگی در بازار و اینکه یک خانواده ایرانی برای تهیه جهیزیه حداقل چه قدر پول باید هزینه کند؟

یخچال فریزر
اگر طرفدار یخچال فریزر خانگی هستید بستگی به بودجه ای که دارید از ۱ تا ۲۱میلیون تومان می توانید هزینه کنید. برند الکترولوس گرانترین برند را در زمینه یخچال فریزر دارد. در بین برندهای بازار ال جی دارای تنوع بیشتری نسبت به سایرین است. قیمت یخچال فریزر معمولی ال جی از ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان آغاز و تا ۵میلیون تومان نیز می رسد.

اگر قصد خرید یخچال ساید بای ساید را نیز دارید(که اکثر خانواده ها از این نوع یخچال در جهیزیه دخترانشان استفاده می کنند) باید بین ۴تا ۸میلیون تومان هزینه کنید. برند ال جی نسبت به سایر برندها تنوع قیمتی بیشتری دارد.

اجاق گاز
اجاق گاز نیز بسته به اینکه ۴شعله باشد یا ۵شعله قیمت های متفاوتی دارد. به طور مثال برای خرید اجاق گاز ۵شعله حداقل باید ۱میلیون تومان هزینه کرد ولی این هزینه برای اجاق گاز ۴شعله کمی پایین تر است.

ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی
قیمت های ماشین لباسشویی نیز از ۱میلیون تومان شروع می شود و تا ۴میلیون تومان نیز می رسد. ماشین های ظرف شویی نیز بستگی به مدل و ظرفیتشان قیمت های متفاوتی دارند که معمولا از ۲میلیون تومان آغاز و تا ۴میلیون و ۴هزار تومان نیز می رسد.

جاروبرقی
برای خرید جاروبرقی نیز بستگی به سلیقه و البته بودجه شما، می توانید از ۲۰۰هزار تا ۹۰۰هزار تومان هزینه کنید. البته لازم به ذکر است که برای خرید جاروبرقی از شرکت های تولید داخل خواهید توانست بودجه کمتری را خرج کنید.

اتو
اتو نیز بستگی به نوع برند و مدل آن قیمت های مختلفی دارد. قیمت اتو از ۴۰هزار تومان و گاهی تا ۴۰۰هزار تومان نیز می رسد. البته لازم به ذکر است که ارزان ترین قیمت های اتو مربوط به برند دلونگی است و اگر شما خواهان خرید محصولات داخلی هستید باید ۸۰ هزار تومان حداقل برای خرید اتو کنار بگذارید.

مایکروفر
یک دستگاه مایکوفر با برند معتبر حداقل ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد و البته اگر بودجه بر اعتبار برند برای شما ارجحیت دارد، با ۵۰۰هزار تومان نیز می توانید مایکروفری را از برندهای متفرقه بازار تهیه کنید.

سرخ کن، پلوپز و زودپز
برای تهیه سرخ کن حداقل باید ۸۵هزار تومان هزینه کنید و این مبلغ در گران ترین مورد به بالای ۱میلیون تومان نیز می رسد. پلوپز نیز از ۱۰۰هزار تومان آغاز شده و گاهی تا بالای ۶۰۰هزار تومان نیز قیمت دارد. قیمت زودپزها اما از ۲۰۰هزار تومان شروع می شود.

سرویس تابه و قابلمه نیز حداقل ۵۰۰هزار تومان تمام می شود. برای خرید کتری قوری نیز حداقل باید ۱۰۰هزار تومان هزینه کنید. سرویس های قاشق چنگال برای جهیزیه دختران دم بخت از ۳۰۰هزار تومان آغاز شده و گاهی تا ۱میلیون تومانی نیز می رسد.

سرویس چوب و فرش
سرویس چوب نیز شامل مبلمان، تخت، بوفه و … نیز حداقل ۶میلیون تومان برای جیب پدران آب خواهد خورد که قسمت اعظمی از مخارج را تشکیل می دهد.

تخته های فرشی که که باید در جهیزیه عروس خانم ها باشد نیز بستگی به ماشینی یا دستبافت بودنشان قیمت های متفاوتی دارند که ماشینی ها ارزان تر هستند. با این حال هرتخته فرش ماشینی ۹متری حداقل قیمتی برابر ۷۰۰هزار تومان دارد.


در کل تنها با خرید این موارد ضروری و نه خرده ریزهای دیگر از قبیل لوازم آرایش، بخارپز، بخار شوی، قهوه ساز و … هر خانواده برای راهی کردن دختر خود به خانه بخت باید حدود ۱۷میلیون تومان هزینه کند.