بازار لپ تاپ، قبل و بعد از گرانی دلار + فهرست قیمت ها
گروه اقتصادی:

هم زمان با نوسانات قیمت ارز، بازار لپ تاپ نیز شاهد نوسانات زیادی شد. این نوسانات گاهی این بازار را با رکود مواجه کردند و گاهی نیز به رونق آن افزودند. گاهی اوقات شدت تاثیرگذاری نوسانات بر بازار لپ تاپ به گونه ای می شد که فروشندگان این بازار قیمت دلار را به صورت لحظه ای از وبسایت های اعلام قیمت پیگیری می کردند و گاهی نیز در عرض ۳۰دقیقه قیمت ها چند ده هزار تومانی جا به جا می شد.

به گزارشافکارنیوز، نوسانات شدید قیمت، کاهش عرضه، درکنار بروز مشکلاتی در زمینه ترخیص این کالا از گمرکات کشور، چنددستگی قیمت ها و… عواملی هستند که بازار لپ تاپ را گرفتار خود کرده اند. فعالان بازار می‌گویند همه این اتفاقات ناشی از نوسانات نرخ ارز و رشد شدید قیمت‌ها در بازار است و اعداد و ارقام مختلفی را(از ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد) در رابطه با میزان رشد قیمت‌ها اعلام می‌کنند. به طور کلی میزان تغییرات قیمت را در بازار لپ‌تاپ طی یک سال اخیر حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد بوده است. البته تغییرات قیمت‌ها در مورد برندهای گران قیمت مانند اپل و سونی بیش از سایر برندها بوده است.

در مهر ماه سال ۹۱، درست در زمان که دلار توانسته بود خود را به ۲۴۷۵تومان برساند، لپ تاپ های برند اپل بین ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان تا ۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان معامله می شدند. بعد از چند ماه و در دی ماه ۹۱، با ۳۲۰۰ تومانی شدن قیمت دلار در بازار، قیمت ارزان ترین لپ تاپ اپل در مهرماه به ۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان رسید. درواقع در طی ۴ماه لپ تاپی که ۲میلیون و ۷۵۰هزار تومان قیمت داشت، شاهد افزایش ۱میلیون تومانی قیمت بود. مقایسه فهرست قیمت ها نشان می دهد که لپ تاپ های برند اپل تنها در طی ۴ماه افزایش حداقل ۱میلیون تومانی را به ثبت رسانند و برخی از مدل ها حتی تا ۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان نیز افزایش داشتند.

در حال حاضر ارزان ترین لپ تاپ اپل که ۹ماه قبل تنها ۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت داشت، ۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان قیمت دارد. مقایسه فهرست قیمت ها حاکی از افزایش ۱۰۰درصدی لپ تاپ های اپل است.

دل
در برند لپ تاپ های دل، در مهر ماه ۹۱، قیمت ها از حداقل از ۱میلیون و ۱۷۰هزار تومان آغاز می شد و در گران ترین حالت به ۲میلیون ۴۵۰هزار تومان می رسید. اما در دی ماه قیمت ارزانترین لپ تاپ دل به ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان می رسد و برندهای دل نیز افزایش قیمت را تجربه می کنند. هم اکنون برخی از برندهای دل که در ۹ماه پیش به فروش می رسیدند دیگر در انبارها موجود نیستند.



سونی
لپ تاپ های سونی طرفداران زیادی در بازار ایران دارند. در مهر ماه سال جاری قیمت لپ تاپ های این برند از ۱میلیون و ۳۰۰هزار تا ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان در نوسان بودند. اما در دی ماه قیمت مدل e۱۴۱۱۶ ۱میلیون و ۶۴۵هزار تومان به ۲میلیون و ۳۹۰هزار تومان رسید.

این مدل لپ تاپ سونی هم اکنون ۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت دارد.



اچ پی
در شهریورماه ۹۱ قیمت لپ تاپ های این برند از ۱میلیون و ۱۶۰ تا ۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان درنوسان بود. با پیچیده شدن وضعیت دلار و قیمت ارز، طولی نکشید که در دی ماه سال گذشته و در عرض ۴ماه، قیمت های لپ تاپ در این برند افزایش یافت. به طوری که مدلی از این برند که در مهر ماه از ۱میلیون و ۳۰۰هزار تا ۱میلیون و ۵۳۰هزار تومان قیمت داشت به ۲میلیون تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. هم اکنون انواع مدل های HP Pro Book ۴۵۴۰s به ۲میلیون و ۳۸۰هزار تومان نیز می رسد.





ایسر
قیمت لپ تاپ های ایسر در حالی امروز از ۲میلیون و ۷۰۰هزار تجاوز نمی کند که در مهر ماه سال ۹۱، قیمت لپ تاپ های این برند در بیشترین حالت خود به ۲میلیون و ۱۵۰هزار تومان می رسید. به طور مثال مدل E۱-۵۷۱ که در دی ماه ۱میلیون و ۴۳۱هزار تومان قیمت داشت، هم اکنون به ۱میلیون و ۹۲۰هزار تومان رسیده است.



ایسوز
ایسوز یکی از معتبرترین های بازار لپ تاپ است. قیمت مدل های این برند در مهرماه سال ۹۱ در گران ترین حالت به ۲میلیون تومان می رسید اما اکنون گران قیمت ترین مدل ایسوز، به ۴میلیون تومان نیزمی رسد. به طور مثال پایین ترین مدل ایسوز که در مهر ۸۶۰هزار تومان قیمت داشت اکنون به ۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده است.