قیمت منزل مسکونی از لواسان تا رودهن
گروه اقتصادی:

با گران شدن قیمت مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان مسکن و کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در این بخش بودند اطراف تهران را برگزیدند. هجوم متقاضیان به اطراف تهران علاوه بر ضرورت ایجاد شهرهای جدید مانند پرند و پردیس، قیمت ها را در این مناطق افزایش داد.

افکارنیوزتصمیم دارد تا درکنار پوشش دادن قیمت خرید و اجاره مسکن در تهران، خرید و اجاره را در شهرهای حومه پایتخت نیز بررسی کند. در اولین بررسی به ۳شهر پرطرفدار دماوند، لواسان و رودهن می پردازیم.

دماوند
این شهرستان با مساحتی حدود ۱۸۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد. این شهرستان خوش آب و هوا به علت آب و هوای خوب و فراوانی انواع باغ هایی که دارد، طرفداران زیادی را توانسته است به خود جذب کند.

قیمت آپارتمان ها در شهرستان دماوند بستگی به اینکه در کجا واقع باشند، متفاوت است. قیمت ها اغلب از متری ۱میلیون تومان آغاز و تا متری ۵میلیون تومان نیز می رسند. به طور مثال قیمت هر متر مربع یک دستگاه آپارتمان ۷۷متری ۲خوابه در منطقه دماوند تهران، ۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان تعیین شده است. یا یک واحد ۸۶متری دیگر متری ۴میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با اینکه در بین واحدهای پیشنهادی قیمت هر متر مربع برخی از واحد ها از ۴میلیون تومان نیز فراتر می رود اما به جرات می توان گفت اکثر واحدهای آپارتمانی دماوند تا متری ۳میلیون تومان ارزش گذاری می شوند.

ویلاها و باغ ها نیز دارای تنوع قیمت زیادی در منطقه هستند. با این حال قیمت ویلاها اغلب کمتر از متری ۱میلیون تومان هستند. به طور مثال یک دستگاه ویلای لوکس ۲هزار متری مجهز به استخر و سونا، با ۳۵۰متر بنا ۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان قیمت دارد یا یک دستگاه ویلای ۷۰۰متری، ۶۰۰میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

ظاهرا گرانی ارز و دلار به بازار مسکن در دماوند نیز رحم نکرده است. به گفته چند تن از مشاوران املاک دماوند، خرید و فروش ملک در این منطقه نسبتا راکد است و قیمت ها بعد از عید نوروز و با شروع سال ۹۲، افزایش ۲۰درصدی را تجربه کرده اند. فعالان بازار مسکن در شهرستان دماوند می گویند که اوضاع بازار مسکن در این منطقه پس از انتخابات کمی آرام تر شده است.

لواسان
در لواسان قیمت ها دست کمی ازقیمت های بالای شهر تهران ندارد. لواسان کوچک به سوئیس تهران معروف است و گران ترین ها را در خود جای می دهد. قیمت زمین در مناطق ویلایی و مسکونی بلوار امام خمینی لواسان کوچک از متری ۱۰ میلیون تومان آغاز تا متری ۱۵ میلیون تومان نیز می رسد. در بقیه مناطق لواسان قیمت هر متر مربع آپارتمان حداقل ۶میلیون تومان است. متراژ آپارتمان ها در منطقه لواسان تهران از حداقل ۱۰۰متر است و آپارتمان های نقلی در این منطقه جایی ندارند.

خرید و فروش ویلا بیش از آپارتمان در لواسان رونق دارد. به گفته یکی از مشاوران املاک منطقه، قیمت ویلایی های لواسان بیشاز انکه بر اساس متراژ تعیین شوند، بیشتر بر اساس موقعیت، نوع مصالح و متراژ آنها تعیین می شود. به طور مثال یک دتگاه ویلای ۳۰۰متری واقع در این منطقه خوش آب و هوا، ۹۰۰میلیون تومان قیمت گذاری شده است. یا یک دستگاه ویلای ۱۰ساله دیگری با متراژ ۴هزار متر، ۴میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان به فروش می رسد.

چند تن از فعالان و مشاوران املاک در لواسان تاکید می کنند که خرید و فروش مسکن در این منطقه چندی پیش رونق خاصی یافته بود ولی با نوسانات بازار ارز هم اکنون خرید و فروش ملک در این منطقه از رونق قبلی خود افتاده است. با وجود سایه رکود بر لواسان تهران، قیمت ها بعد از عید ۲۰درصد در این منطقه افزایش داشته اند.

رودهن
رودِهِن شهر کوچکی است در ۳۹ کیلومتری شرق تهران در دامنه رشته کوه‌های البرز. این شهر از پیشینه طولانی تاریخی برخوردار است. پس از تأسیس شعبه‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۲ در این شهر، بر جمعیت و سطح درآمد و امکانات شهروندی و در کل بر توسعه فرهنگی، اجتماعی این شهر افزوده شد و درنتیجه توانست جمعیت زیادی را به خود جذب کند.

با اینکه رودهن نیز آب و هوای خوبی دارد اما قیمت ها در این منطقه نسبت به منطقه دماوند و لواسان بسیار ارزان تر است. به طوریکه با داشتن ۳۰۰میلیون تومان می توانید یک دستگاه خانه ویلایی تهیه کنید. همچنین یک دستگاه آپارتمان ۷۷متری در این منطقه تنها ۳۵میلیون تومان قیمت دارد. یا یک دستگاه آپارتمان ۹۶متری، متری ۸۰۰هزار تومان، قیمت گذاری شده است.

اگر باز هم پول شما به خرید نمی رسد نگران نباشید چرا که در منطقه رودهن، واحدهای آپارتمانی زیادی وجود دارد که با داشتن وام های بانکی کار خرید را برای متقاضیان مسکن آسان تر کند.