به گزارش افکار، سيد احمد مديرقمي مدير مهندسي ايران خودرو ضمن بيان اين مطلب گفت: رانا خودرويي در كلاس B و C با مالكيت معنوي ايران خودرو است که با توجه به ويژگيهاي فني آن ميتواند پايهاي براي توليد محصولات جديد در اين كلاس باشد.

مدیرقمی درخصوص رانای هاچ بک اظهار داشت: نوع هاچ بک رانا، اتاق جدید بر روی پلتفرم رانا است که دارای اشتراکاتی با رانا در ناحیه جلو خودرو بوده و قسمت عقب آن با حفظ تناسبات استایل برای ارایه مدل هاچ بک طراحی شده است. وی افزود: بازخوردهای دریافت شده از بازار درباره خودروهای هاچ بک، مهندسان ایران خودرو را به طراحی محصولی جدید دارای ویژگی‌های خودروهای اسپورت هاچ بک از جمله سپر عقب جدید، اسپویلر و رینگ اسپورت واداشت.

مدیر پروژه رانا درخصوص قوای محرکه رانای هاچ بک گفت: درحال حاضر از موتور ۱۶۰۰ سی سی در رانا استفاده می شود که داخلی سازی شدن آن و خودکفایی کامل در تولید، موجب شد در رانای هاچ بک نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر استفاده از موتور ملی و یا سری EF در رانا در حال پی‌گیری است که تا قطعی شدن استفاده از آن موتور ۱۶۰۰ رانا در نوع هاچ بک تعبیه خواهد شد.

مدیرقمی از عرضه دونوع رانای هاچ بک و لوکس تا نیمه نخست سال آینده به بازار خبر داد و گفت: پیشرفت در عملیات طراحی و تولید دو پروژه به صورت هم زمان و موازی است. وی با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی اظهار امیدواری کرد: تا نیمه نخست سال آینده دو نوع جدید رانا به بازار عرضه شود.

مدیر مهندسی ایران خودرو از اقبال بازارهای هدف صادراتی به محصول رانا خبر داد و گفت: مقصد صادرات رانا کشورهای منطقه CIS، شامل روسیه، بلاروس و اوکراین و همچنین کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و تونس است.

وی ادامه داد: هم اکنون سفارش‌هایی برای صدور رانا به مناطق صادراتی دریافت شده که این امرنشان از تداوم حضور ایران خودرو در بازارهای جهانی با برند راناست.

همچنين به گفته حسين نجاري قايم مقام توليد ايران خودرو، براساس برنامهريزيهاي انجام شده ۳۰ درصد توليد رانا در سال آينده به راناي هاچ بك و ۷۰ درصد ديگر به راناي صندوقدار اختصاص دارد. در صورت استقبال بازار اين تركيب توليد رانا قابل تغيير خواهد بود.